Jump to content

Salg av lisenspliktige luftvåpen


RolfG

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en del luftvåpen i cal. 5.5 og 6.35 som jeg vurderer å selge.

Disse ble kjøpt før det ble lisens på slikt. Har tatt vare på kvitteringer på kjøp fra forhandler. Noen luffer er også ombygget av meg fra CO2 til HPA. Har også diverse løp, lyddempere og blypotter. Kan jeg selge dette fritt? Hvis ikke, hva må jeg kreve fra kjøper? Hva kreves av meg for å holde meg til loven?

mvh. Rolf

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ok, men slik jeg forstår dere er det i hovedsak kjøper som har ansvaret ved overtagelse av våpen. Så lenge selger har sitt på det tørre er han fritatt for videre ansvar.

 

Har forøvrig ingenting å rive av og sende inn da våpen ble kjøpt før lisens ble innført.

 

Til orientering. Luftvåpen i 6.35 mm drar gjennom en 2toms4 uten problemer.

 

Mvh. RolfG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du får papirer av kjøper - som er godkjent av politiet.

 

Du fyller ut en rubrikk på dette skjemaet (hva du selger).

 

Du trenger ikke å fremvise noen kvittering på kjøp.

Du har heller ikke noe våpenkort å fremvise på våpenet - hvis det ikke er registrert.

Link to comment
Share on other sites

Kjøper kommer med en innvilget ervervstillatelse, den er gjennomslag med tre kopier - en rosa, en gul og en blå. Som selger fyller du ut den nederste delen av skjemaet og river av gul og blå kopi. Blå kopi får kjøper med seg, gul kopi beholder du og resten sendes våpenkontoret ved ditt politidistrikt. I ditt tilfelle skader det sikkert ikke å legge ved et notat om at du kjøpte våpenet før det ble registreringspliktig og en kopi av kvittering hvis du har.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...