Jump to content

Sako TRG tofot ombygd med versa-pod feste!


jan.borge

Recommended Posts

Var på banen i helgen å skjøt litt 338LM sammen med en bekjent som har en TGR 338LM.

 

Jeg tok noen test kudd å ble helt forelsket i den tofoten! skjøt 3skudd samling på 13.9mm på 300meter på første forsøk. Dette ble kontrollmål igjen idag..

 

Jeg har en Savage i 338LM. Å funderer nå på om det går ann å bygge TRG tofoten om med Versa-pod innfesting.

Må sikkert kappe å sveise litt!!

 

Noen som har tenkt på dette. Å som har noen gode innspill?? :D

Link to comment
Share on other sites

Poenget med TRG-foten er vel hovedsaklig at den har rotasjonspunkt veldig høyt, slik at børsa henger i tofoten i stedet for å stå på den? Da ville jeg ikke brukt pinne, men heller snekret på noen picatinnyskinner på siden av forskjeftet og brukt noe sånt som dette:

 

RND-201-2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Enig med siste taler. Få heller laget et feste som du relativt enkelt kan bygge på som en forlengelse av stokken.

Laget dette for endel år tilbake for å kunne bruke TRG tofoten med en McMillan A5 stokk.

 

AdapterforTRGtofot.jpg

 

Picture044.jpg

 

Har ikke noe bilde av adapteret ferdig montert, men prinsippet på bilde av 3D modellen er jo illustrativt nok.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tegnet den selv og fikk den laget på et mekanisk verksted i nærheten.. Kosta meg ca 1500,- Tror de gjorde det såpass rimelig sålenge jeg kom med 3D modell av aluminiumsbiten og kunne bruke den for å programmere fresen.

Plate med hullet som låser tofoten er laget i syrefast stål AISI 316L. Skruene ser ikke helt bra ut, men er byttet ut med countersunk som ligger flush med toppen av plate som på bildet av 3D modellen.

 

Har fortsatt arbeidstegning og 3D modell liggende, men kan hende den enden som skal inn i stokken under pipa må moddes litt for å passe stokken din.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hei igjen folkens.

 

Fant en ny spennende tofot på nettet i dag fra RPS. bygget som en TRG tofot men med varsapod infestning..

Er ikke så flink på dette data greiene for da hadde jeg lagt ut bilde her :D

 

Men denne ser jo lovene ut. finn kode 43814349 eller på hjemmesiden til RPS. Der har de også noen rekylbremser som ser lovende ut!

 

Men over på denne tofoten.. Noen som har prøvd denne eller har noe å komme med. den koster tross alt 4200kr. så litt leit å kjøpe den hvis det viser seg at varsapoden er like god :oops:

Link to comment
Share on other sites

Så lenge innfestingen er på bunnen av forskjeftet slik som på versapod, så spiller det mindre rolle hva slags to fot man fester på. Rifla vil fortsatt balansere på toppen av tofoten selv om tofoten stikker opp på hver side av forskjeftet. Grunnen til at TRG tofot er så bra er fordi innfestingen er rett under pipa og man får mye vekt under innfestingspunktet. Har sett den tofoten det linkes til i praksis, og den er bra maskinert, men gjør ingenting en vanlig versapod ikke gjør like bra.

 

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Laga meg en egen TRG tofot i aluminium, vekt ca 330g, orginal ca 660g. Denne skal brukes på 6XC så jeg trur de vil gå bra styrke messig forhold til stål i orginalen.

Dreie pinnen med to posisjoner, vugge og uten vugge.

Dette ble en prøve prosjekt, de skal gjøres noe modifikasjoner på neste produkt.

 

m8h2lx.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mjøllner, tror ikke helt du tok poenget..

Man borrer jo versapod pinne inn i riflestokken rett under kolben, slik at den ligger paralelt med løpet.. da får du akkurat samme tyngdepungt som på en trg.

Har dette på både 338lm og 6, 5-284.

Men er ute etter enda mer stabil tofot, med enda lavere tyngdepungt en på versapoden, å da må jo denne trg tofot kopien væretopp.. eller?? :D

Link to comment
Share on other sites

Mjøllner, ut i fra utsagnene dine så tror jeg ikke du har prøvd RPS sin tofot.

 

Jeg har en slik tofot selv, og kan si at en vanlig Versapod absolutt ikke kan sammenlignes. Jeg har skutt med både Harris og Versapod før jeg fikk RPS sin tofot. RPS sin er i en helt annen klasse når det gjelder stabilitet og tyngdepunkt. Vi kan gjerne diskutere teori rundt innfesting og tyngdepunkt så mye du ønsker, men faktum er at praksis trumfer teori hver gang. Og faktum er at RPS tofoten er den beste og mest solide jeg har prøvd så langt. Det er også den jeg skyter best med.

 

Jeg kan legge ut bilder av min rifle med innfesting, men det må vente til fredag da jeg er på reise nå.

 

Bilde kan forøvrig sees på hjemmesiden til produsenten.

http://www.rifle-precision-system.com/produkt/rps-tofot/rps-tofot-minnfestning-til-stokk

 

Ja, den er dyr, men vil man ha noe av det beste så koster det. Det vet vel alle her på forumet :)

 

 

 

Sent from my C6903 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

RPS to-foten burde blitt levert med bedre finish !

Metall utløserene for teleskop beina er så skarpe at dem brukte to ganger på å ramponere både eberlestock sekken og børse futteralet.

Siden den ikke har friksjonslås som mod 52 versapod synes jeg ikke RPS er ett bedre produkt.

Har hatt og prøvd det meste, men kjøpte atter en gang versapod.

TRG to-foten og RPS HAR større stabilitet og høyere justerings område.

Det er uten tvil en fordel når en feks ligger og skyter oppover i terrenget.

Kan hende min RPS var en prototype,da jeg fikk den privat fra leverandøren.

Men den ble stampet kjapt.

 

En av de bedre løsningen jeg hadde var en Atlas tofot med versapod 52 friksjons lås og pinne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...