Jump to content

Akkar Mammut hagle-drilling.


Bluto

Recommended Posts

Sitter og leser i Jakt & Fiske nr5 2013 og på side 111 er det litt fra IWA messen

Der ser jeg at de viser en hagle med 3 hagle-piper. Videre står det at sitat "den vil tilby et tredje, lovlig skudd på småviltjakt"

Hagla har 47cm løp total lengde på 90cm og løse choker i alle løpene og veier 3,4kg 10990,- er prisen

Er foresten Ing. Rolf Aaberg as som er importør.

Har jeg misforstått noe i loven som sier "Til jakt og felling er bruk av hagle for mer enn to skudd forbudt"

Slik som jeg leser det så gjelder det alle hagler eller er dette bare for såkalte magasin-hagler?

Håper jeg tar feil og denne er lovlig men tviler, hadde jo blitt en snerten sak å ha i kajakken :D

http://www.lovdata.no/for/sf/md/td-2002 ... 3-005.html" target="_blank" target="_blank link til lovdata

http://www.akkar.com.tr/mammut-u227461,2,478" target="_blank" target="_blank link til hagla

 

* glemte å skrive at den er i 12/76

Link to comment
Share on other sites

Eg såg dette eg og, og reagerte vel på same vis som deg.

Slik eg ser det er forskrifta temmeleg klar på dette punktet.

Eg sendte ein mail til Jakt & Fiske om dette, så får eg sjå om det er noko svar å få.

 

Det såg forøvrig ut som ei finurleg børse, men eg trur nok ikkje det er noko eg ville brukt pengar på.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Ser den er i katalogen til Jakt og friluft som jeg fikk i posten. Er nesten så det rykker litt i den såkalte "MÅ HA TARMEN" trenger jo normalt ikke det 3 skuddet meeeen har litt smaken for den spesielle saken også :oops: til en pris på 10.990,- så er det jo ikke den største innvisteringa. Håper fornuften tar meg før jeg finner på å søke. Håper at dette faktisk er en lovlig børse på jakt siden de reklamerer for at den nettop er det og ikke noen går på en smell under en eventuell kontroll....

 

* glemte å skrive at den nå selges som Churchill mammut hagledrilling

Link to comment
Share on other sites

Loven er vel rimelig klar på at på en hagle som skal brukes på JAKT(under utøvelse av jakt),IKKE skal ha mulighet for og lades med mere enn to (2) skudd.

Magasinhagler må jo plomberes på jakt, da går jeg utifra at her må du plombere løpet på en eller annen måte(ikke permanent, men på en måte så det ikke er helt enkelt/raskt og fjerne plomberingen).

Men på skytebanen/leirduer burde alt være ok også uten at den er plombert.

 

Rett meg gjerne hvis jeg tar feil.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...