Jump to content

hawke eller vortex?


steffen1991

Recommended Posts

Skal ha en kikkert av rimelig slag til 17hmr og skal ha en del forstyrrelse på det. Tenkte og bruke ca 2-3 lapper på det.

Men mye og velge i. Står litt fast mellom Vortex crossfire2 6-18 x 44 med lys eller hawke sidewinder 6-24 x 56 med lys.

hovedsak blir det i dagslys det skal brukes men den kommer nok til og bli med på åtejakt etter rev. Så lysfølsomhet spiller litt rolle.

hører mye bra om vortex, men dette er jo billigutgaven deres.

hører ok ting om hawke og, pluss at dette er en av de "dyre" til hawke.

Så da lurer jeg litt på hva som gir mest kikkert for kronene.

 

Hawke Sidewinder: http://www.ebay.com/itm/Hawke-Optics-6- ... 274f1#shId" target="_blank

 

Vortex crossfire 2: http://jaktfall.no/produkt/vortex-optik ... -inch-tube" target="_blank

 

 

Men om noen mener de har ett mye bedre alternativ så si gjerne ifra.

Link to comment
Share on other sites

kunne tenkt meg 8-32 og men redd for at 8 blir litt for mye zoom på det minste om det skal brukes på åtejakt.

 

Hører forsåvidt mye godt om vortex og, men nå er jo crossfire den billigste til vortex og sidewinderen blir den "dyre" til hawke.

føler det blir vell litt som og sammenligne den dyreste skodaen med den billigste mercedesen. Koster omtrent det samme.

Link to comment
Share on other sites

regner med true mil er på 10x som er normalt? også om jeg ikke tar helt feil så er vell retikkel som er i første fokalplan med forstørrende?

og skulle ja gjerne helst hatt mil som ikke er med forstørrende. men da blir prisklassen som oftest noe helt annet. så om true mil er på 10x så er jo det bare og zoome ut til 10x og ta en avstands bedømming derifra. men man får jo og 0,5 da på eventuelt 20x ?

 

eller er jeg helt ute og kjører rallycross nå?

Link to comment
Share on other sites

jeg vil påstå att vortex sine billig sikter er minst like god som hawke sine dyre sikter og så har vortex en helt fantastisk garanti ;) går siktet sunt så får du nytt

 

Det stemmer nok, det, R-Tech. Mye likt her.

 

Hawke har jo Sidewinder 30 med 6-24x56 optikk som du sikkert får til en hyggeligere pris i US.

 

Garantiene på disse to er omtrent like mye verdt.

Og, ja, dotten er svart når lyset er skrudd av. :winke1: (dette gjelder vel mange typer dotter, dette....)

Link to comment
Share on other sites

ser for meg at disse to er rimelig like optisk. og garantien er så godt som samme. de store forskjellene eg ser sjøl er retikkelet og linseåpningen. Og der datt vi tilbake til dette ved bruk om natt. og eventuelt for sterk minste lysstyrke er (om man blir blendet i mørket og at det er fullstendig bortkastet)

 

men til tross for at hawken er 56mm kontra vortex på 44mm så har jeg erfart at det ikke betyr at 56 er så mye mer lyssterk.

 

Sammenlignet bsa mildot 3-9x40 med weaver kikkerten som er 3-9x50. helt ærlig så sliter jeg med og se forskjell når jeg driver med åtejakt. Men føler at jeg akkurat klarte og overbevise at weaveren er bedre grunnet 50mm åpning.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en vortex viper 6,5-20x44 og den ble ubrukelig så snart det ble litt mørkere enn dagslys. Dvs når det skumringen begynte ble det veldig fort mørkt i vortex'en. Knallkikkert i dagslys, men jeg byttet den i en brukt S&B Zenith 3-12x50 og da ble det andre boller. Nå vet jeg ikke hvordan crossfire er, men viperen er jo en noe dyrere kikkert så jeg tror ikke crossfire er noe bedre enn viper

Link to comment
Share on other sites

takker for innspill der Leiv Vidar ! greit og høre noe negativt og ikke bare positive ting. Vet at man ikke får med både gull og grønne skoger om man ikke betaler for det.

 

Noen som har noe formening om Millett 6-25 x56 lrs ? Godt og se engasjerte folk her på kammeret :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har en Hawke 8 - 32 X 56 og er midt på treet fornøyd. Så fort zoomen overstiger 20 X (luksusproblem) så blir det tydelig at dette ikke er dyr optikk, men under 20 X så er alt krystall klart.

 

Vil også gjerne legge til at paralakse justering er en fin ting, men den stemmer ikke på denne kikkerten. Dette er en paralakse/fokus kombo-ting og når fokus er perfekt så er paralaksen ute og kjører. Alt i alt så ville jeg nok heller kjøpt en 4 - 16, men nå er det for sent.

 

Vortex har jeg aldri vært borti så den skal jeg ikke si noe om, men til dere som tenker på Hawke sin 8 - 32..... Slutt med det.

 

 

 

Savage Arms Mark II TRR-SR (mildt modifisert) (.22 LR)

Link to comment
Share on other sites

Har en Vortex viper 3,5-10x50 og synes den har bedre finish/klarhet enn hva man kan forvente av en "billigkikkert". kjøpte den fra USA og da ble ikke prisen så hakkende gæren. Kan ikke si noe om skumringslys i midnattsola her oppe for det har jeg ikke prøvd ennå.

Er vel en kjennsgjerning at med lys og store forstørrelser vil en billigkikkert falle igjennom mot en tysker't.

Link to comment
Share on other sites

regner med true mil er på 10x som er normalt? også om jeg ikke tar helt feil så er vell retikkel som er i første fokalplan med forstørrende?

og skulle ja gjerne helst hatt mil som ikke er med forstørrende. men da blir prisklassen som oftest noe helt annet. så om true mil er på 10x så er jo det bare og zoome ut til 10x og ta en avstands bedømming derifra. men man får jo og 0,5 da på eventuelt 20x ?

 

eller er jeg helt ute og kjører rallycross nå?

 

Sidewinderen har i hvert fall true mil på 10x. Har en 4-12x50 SW med mildot. Godt fornøyd med den jeg i hvert fall. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

styr unna hawke. dårligere optikk enn vortex

men ta en titt på millett kikkertene har en millett lrs-1 6-25x56 ir ao meget god kikkert i forhold til hva du betaler . og mye bedre enn hawke sidewinder . millett trs 4-16x50 er og en meget fin kikkert

Link to comment
Share on other sites

Kvalitetsmessig er jeg skeptisk til hawke.

De to kikkertene jeg har prøvd har vært klare og fine, men på den første, som var en hawke endurance etellerannet x 50, så løsnet retikkelet første gangen på skytebanen. Du vil neppe Ha dette problemet med en 17 hmr da, men så var det den andre, som jeg nylig kjøpte, en endurance det og, lav forstørrelse, rettrørskikkert, så var det mye urenheter inni kikkerten som var godt synlig da jeg så inn i den. Da fikk jeg nok av hawke...sikkert bare vært uheldig,men når jeg har vært plaget med 2 av 2 hawke kikkerter jeg har kjøpt så...men er jo noen som er fornøyde ^^

Link to comment
Share on other sites

Første kikkerten, den som retikkelet løsnet på kjøpte jeg for 2 år siden. Den andre, med urenheter inni kjøpte jeg nå for en uke siden. Har sendt den tilbake til leverandør, og ønsket å få pengene mine tilbake, så får vi se hvordan det går :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

kan nå da si at jeg endte med en hawke kikkerten.

Hittil er jeg rimelig fornøyd. Lyset kunne vert noe svakere på det laveste, med det er ikke så sterkt at det plager. Gikk for SR pro 12 retikkelet.

 

Har ikke fått testet det skikkelig ut enndå. Men til nå virker den veldig klar og fin. 'Men ikke helt topp på max forstørrelse, men mer enn duganes nok til å skyte med..

 

Skal komme tilbake med mer når den har fått prøvd seg på jakt og mer skyting

Link to comment
Share on other sites

Har en Hawke sidewinder30 4-16x50 m/ sr pro ir. Skutt en ca 400 skudd montert på en korta Tikka T3 i 308W.

Ikke noe problemer sålangt, sitter riktignok på hurtigmontasjer og blir puttet tilbake i kofferten sin etter bruk.

Siste meritten var fem liter vindusspylerkanne med vann eksploderte, første forsøk på 600METER med bare bruk av demper, tofot, iPhone appen til Hawke, en god avstandsmåler og hjemmeladet ammo (43Gr. norma202 bak en lapua 155Gr teflon kule i en lapuahylse trimmet til 52mm, Col71mm, utgangshastighet på 815 m/s). Ikke værst av en kikkert til under 3-lapper!!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...