Jump to content

"Angela von Scweinfurt", tyskimportert drilling ankommet.


birgerdammen

Recommended Posts

Da har jeg kommet meg gjennom tollen med Angela von Scweinfurt og har henne endelig hjemme i sofaen. Og som forventet viser det seg at hun er i "mint condition". Litt kjedelig treverk, men gikk for:

 

"Zustand .:

Mycket brå skick. Hela systemet tätt och klappfrie." som den svensktyske forhandleren beskrev henne fremfor utseendet på treet. :D:D:D:D:lol::lol::lol::lol:

 

1 Stk. Sauer & Sohn Drilling

Kal. 7 x 57 R och 16 / 70.

Gesamt- Länge : 105 cm.

Lauflänge : 63 cm.

Schaftlänge : 37 cm.

Gewicht mit ZF .: 3,7 kg.... ohne 3,3 kg.

Med kikare Carl Zeiss 6 x 42. Abs. 1

Link to comment
Share on other sites

Hei, gratulerer med drilling. Pent eksemplar. Ser som, ut i fra bildene, at våpenet er i god stand.

 

Vil driste meg og påstå at det er en Sauer & Sohn 3000 som er produsert i Vest Tyskland. Klarer ikke å se helt nøyaktig når den er produsert, men grunnet engelsk skrift på boring vil jeg tro at den ikke er fra 50- tallet, men nyere.

 

Snasne halvringer på kikkertsiktet. De som monterte dette hadde sansen for estetikk.

 

slb

 

PS: Kan du ta et bilde av stokken? Eller et helhetsbilde? Vil gjøre det noe enklere og si noe om våpenet. Sauer & Sohn 3000 bruker ofte å være kvalitetsvåpen. Har stokken rett fasong og ikke svinerygg/krum stokk, kan man derimot vurdere 50-tallet. (Ikke en regel, men veldig ofte ble Sauer 3000 produsert med krum stokk etter 50-tallet)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har kikkertsiktet sideveis justering i egne tårn? (Tror ikke Zeiss Diasta har det, men er ikke sikker). Om ikke så må du justere treffpunktet sideveis ved å skru på skruen under den bakerste halvringen. Jeg ville haket ut kikkertsiktet når jeg skulle justere det, om jeg var deg. Bare mtp. spenningsforskjeller mellom fremre og bakre feste, alt etter hvor hardt du må skru selvfølgelig.

 

Slb

Link to comment
Share on other sites

Takk takk. Veldig fornøyd med tilstanden på børsa ja. Rimelig sikker på at det ble et godt kjøp. Kom på ca. 11.000,- totalt.

 

Andy: "Løp og kjøp" :D

 

trykktest_2.jpg

Trykktestet i 1967?

 

Sidejustering2.jpg

Er det dette du mener med sidejustering i eget tårn?

 

Hel2.jpg

Svinerygg? Ikke svinerygg? :smile:

 

Kolbe2.jpg

 

Knekt2.jpg

 

Zeisstopp2.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med fin drilling. Ser bra ut. Du nevner kjedelig treverk. Tror nok du kan få frem flere nyanser, og dypere farger med rette spabehandlingen. Finnes tråder her inne hvordan.

Stripete treverk, riktig kuttet, er ofte sterkere enn krusseduller. Du har jo kjøpt børsa for å bruke den :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takk for det. Ja definitivt kjøpt for å brukes. La derfor mer vekt på bra mekanikk enn spill i treet. Visste ikke det med at linjer ofte er sterkere enn kruseduller. Det lover jo godt. Jeg ga hagla mi en Raudnakke-behandling med sikling og redrootoil, porefylling og sikkativ, og det ble bra. Blir nok en tilsvarende runde med Angela. Må bare tørrmontere noen tusen ganger først til Greenersikringen sitter i motorikken. Blir stor stas med Angela og hjemmerullede patroner til både hagleløpene og rifleløpet på jakt i år. Lader hagl selv for første gang og får hjelp av andre på kammeret med riflepatronene.

Link to comment
Share on other sites

Alt avhenger jo av hvor god tilpassningen tre/baskyle er. Tørking av treverk over tid osv., men det er jo en kjent sak at safaririfler ofte bygges med stokker som har rett fiberretning gjennom pistolgrep etc.

Har du tatt en Raudnakke før, så vet du hvordan, og hva som vil skje :wink:

Jeg har endel kal. 16 Bismuth ammo du kan få kjøpe for halv pris hvis du vil. Har solgt drillingen jeg hadde i kal.16

Send meg PM hvis interessert

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Da er endelig Angelas rifleløp prøveskutt på 100 meter. Skuddene sitter på samme sted hver gang. 10 centimeter opp og 5 til høyre. Skrudde av dekslene på justeringstårnene, men der er det ingen markering for opp/ned, høyre/venstre. I tillegg sitter det jeg vurderer som justeringsringene bom fast. Det er 3 sorte skruer og en blank skrue på toppen av hvert tårn. Noen som har noen innspill til hva som skal til for å justere???

 

Zeiss2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Desverre har du ikke vedlagt bilder av denne skruene , men jeg anbefaler å sende en mail til Zeiss i Tyskland med bilder av kikkertsikte . Zeiss har en egen avdeling for antike saker . Det er ikke uvannlig at du få også en bruksanvisning . Lykke til .

Link to comment
Share on other sites

På min hensoldt kikkert er det den blanke skruen som er settskruen. Løsne den, så kan kikkerten justeres. Hensoldt er produseret av zeiss, så det skulle ikke forundre meg om det samme gjelder for din kikkert. De tre svarte skruene er for å demontere justerskiva. Hvis din kikkert fungerer som min mangler den klikk på justeringen. Jeg har en mistanke om at det er derfor settskruen er der.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da har Angela en foreløpig statistikk på 2 røy og to liryper første sesong. Var dessverre uheldig og dunka henne i fjellet og fikk en smell på kryssbolten. Artig på toppen av fjellet på jaktdag 2 etter 11 timer med bil og 5 timer med tung sekk innover i fjellet. Umulig å lukke henne etter det. Bare å pakke sammen og reise hjemover igjen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...