Jump to content

Marlin 308MXLR (Lever Action)


LevAndropov

Recommended Posts

Hei godt folk!

Jeg har nå vært jakt etter en ny jaktrifle en god stund, og kommet fram til at det er en rifle type lever action jeg har lyst på. Så langt er det Marlin sin modell 308MXLR som er stukket seg mest ut. photo_308mxlr.jpg . Men jeg vil ikke skryte på meg at jeg er noe veldig til noe våpenekspert, så derfor har jeg et par spørsmål som kanskje noen av dere her inne kunne hjelpe meg med å besvare.

1. spørsmål: Er bøylemekanismen til denne/ generelt alle lever action rifler noe å stole på, med tanke på slitasje over lengre tid?

2. spørsmål: Denne lever action riflen blir levert med kaliber 308 Marlin Express. Er dette et kaliber det er vanskelig å få tak i i Norge, og hvordan er muligheten for å lade et slikt kaliber selv?

3. "spørsmål": De som har/ har hatt noe som helst erfaring med enten den riflen jeg refererer til, eller en annen lever action rifle er hjertelig velkommen til å dele sin erfaringer, positive som negative.

Setter pris på alle de svarene jeg kan få! Så er det også gøy å se hvor mange andre av dere som sitter der hjemme i vårt langstrakte land, som har en liten våt lever action drøm i seg ;)

Link to comment
Share on other sites

1: Marlin sin mekanisme skal være å stole på. Har hatt en Marlin 1895 i 45/70, og det var aldri noe problem med den.

 

2: Sannsynligvis vanskelig å få tak i nå, og muligens umulig om noen år, når det viser seg at salget uteblir. Men det er nå bare å kjøpe seg et ladesett, så er ikke det noe problem.

 

3: Hvis du ikke har skutt mye med rifle før, hadde jeg starta med ei boltrifle. Selv om presisjonen på Marlinen min var ok, fant jeg den skyteteknisk vanskelig, på grunn av langt hanefall. Det vil si at det tok merkbart lengre tid fra jeg dro av, til det faktisk smalt enn med ei boltrifle. Veldig lett å dra ut skudda.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp heller en Browning BLR i ett mer kurant kaliber f.eks 308 win.

Kvaliteten på Marlin sine bølerifler har vel gått fullstendig i dass etter at Remington over tok produksjonen.

Du vil finne litt om du søker litt her inne.....

Link to comment
Share on other sites

Har sett en del på Browning BLR selv, men så og si alle de jeg har sett på leveres med såkalt take down funksjon. Jeg føler at det gjør riflen mer slarkete og mindre komplett, eller er det bare tull jeg kommer med? Jaktdepotet har for eksempel den her på sine nettsider Browning-BLR-.358-Winchester.jpg flaut å si det, men det virker litt plastisk ut.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg sitter å vurderer kjøp av en Browning BLR selv :winke1: Er det noen med lever-action erfaring som heller vil anbefale en annen rifle? I tilfelle: hvorfor?

Jeg har i god tro alltid trodd at man må ha optikk på børsa si, men etter å ha lest litt innpå her forstår jeg at bøyleriflefolk foretrekker åpne siktemidler. Er det noen her med erfaringer gjort med optikk på bøylerifla si?

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt tidligere i denne tråden, så var jeg i utgangspunktet litt skeptisk til Browning BLR. Riktig nok deres take down versjon. Men klarte ikke helt å slå fra meg tanken om å skaffe meg en, så det endte som det måtte gjøre at jeg ble en stolt eier av en Browning BLR i 308W. :D Presisjonen har jeg ikke noe å si på, og at den også tar spisse kuler er et kjempe pluss, spør du meg. Den er riktignok ganske kresen på hva slags ammunisjon man bruker. Som feks nato ammounisjon er ikke noe å anbefale, da ladearmen blir alt for hard å få ned. Men med 150 gr Norma Jaktmatch går ladearmen som kniv i smør. Når jeg valgte kikkertsikte var jeg opptatt av å ha noe som ikke var så veldig dominerende, så endte opp med å sette på en Leupold VX-3 1.5-5x20mm. Så langt er jeg strålende fornøyd med det valget. :D

2z6chu0.jpg

Link to comment
Share on other sites

Takk takk! :) For å være ærlig så har jeg ikke fått skutt så mye med den ettersom jeg nettopp har kjøpt den. Så har nok ikke gått mer enn 50 kuler ut av det løpet. Kjøpte det brukt av en våpensamler, men hadde aldri vært brukt før. Til å være en 94-modell så er den i utmerket stand. Fikk med en pakke Federal Classic 180 gr. da jeg kjøpte den, men etter et par runder med de. Så hadde jeg ikke så veldig mye pent å si om den ammunisjonen. Ladearmen var forferdelig tung å få ned, så dette var absolutt ikke noe ammunisjon som BLR'en likte. Som sagt, prøvde jeg derfor 150 gr Norma Jaktmatch, som jeg vet andre har anbefalt til dette våpenet. Det gikk mye bedre.

Her er et bilde av de siste fem skudden hvor jeg benyttet meg av Norma Jaktmatch:

5ob14y.jpg

Avstand; 100 m

Da jeg kjøpte ammunisjonen før på dagen, og sa jeg skulle ha det til en BLR. Så fikk jeg beskjed om at jeg måtte være forberedt på at den ikke hadde så god presisjon på grunn av sitt korte løp. Men den samlingen der er mer enn bra nok for meg. :D

Når det kommer til treningsammo, så er jeg litt usikker på hva jeg vil benytte meg av. Jaktmatch'en vil helt klart bli for dyr i lengden å trene med, så må nok finne et billigere alternativ I første omgang vil jeg nok prøve Sellier & Bellot sin treningsammo.

10elag4.jpg

Men BLR'en er, som sagt, kresen på ammo, så det gjenstår å se om den vil være venn med Sellier & Bellot.

Nå vet jeg heller ikke hvor i dette langstrakte land du bor, men hos jaktdepotet i Drammen så står det i hvert fall en BLR. Litt usikker på kaliber, men tror det er 30-06. Så hvis du bor i nærheten, så anbefaler jeg deg å ta turen for å se på den. :D

Link to comment
Share on other sites

Presisjonen er det ingenting å si på ifølge bildebeviset ditt :winke1:

Si ifra hvordan det går med Sellier&Belliot ammunisjonen - som sagt sikler jeg på samme våpen, så all erfaring er matnyttig kunnskap for meg.

 

Jeg holder hus i Kristiansund i disse dager, så Drammen ble et godt stykke :) Men takk for tips, uansett. Jeg er født og oppvokst på sørlandet, så det hender jeg er i område.

Link to comment
Share on other sites

Har da kommet meg hjem igjen fra jakt og fiske messen på Elverum, som i seg selv var helt fantastisk, og kan anbefales på det sterkeste! Da jeg var der kjøpte jeg i hvert fall med meg en pakke på 50 skudd fra Sellier & Bellot til 6.50 per skudd, og en pakke på 20 skudd fra Barnaul til 4.50 per skudd. Er litt skeptisk til Barnaul ettersom det er russisk produsert ammunisjon som ikke har hatt allverdens av rykte på seg, men det skader jo ikke å prøve :D Skal prøve å komme meg opp på banen en gang denne uken å få testet ut ammunisjonen :winke1:

 

Har du forresten funnet deg noe forhandler eller privatperson som selger BLR?

Link to comment
Share on other sites

........Den er riktignok ganske kresen på hva slags ammunisjon man bruker. Som feks nato ammounisjon er ikke noe å anbefale, da ladearmen blir alt for hard å få ned. Men med 150 gr Norma Jaktmatch går ladearmen som kniv i smør. ........

Det er av den enkle grunn at børsa er i kaliber 308W, mens "nato" er kal 7.62x51- altså litt forskjellige hylsemål.

BLRen har roterende sluttstykke og krever trangt kammer for å slippe hylsa. Du bør også bruke "Small base" die når du lader til BLRen- av samme grunn. Forøvrig er BLRen en morsom jaktbørse- muligens det eneste våpenet jeg har angret på at jeg har solgt :?

Link to comment
Share on other sites

De fleste halvautomater med roterende sluttstykke har også trangt kammer, i tillegg har en jo også litt mere krefter å rutte med enn i bøyla fra BLRen. Kjøper du en halvauto kammeret for 308W og skyter 7.62x51 Nato kan en risikere trøbbel. Bruker en den ammunisjonen som børsa er laget for, blir det skjelden trøbbel. Men bruker en hylser som er lengre enn kammeret- ja da sliter en som regel. De fleste boltriflene har jo rommelige kammertolleranser, om hylsa kleber litt med nato har en jo mer nok moment til å åpne bolten problemfritt.

Link to comment
Share on other sites

...Så fikk jeg beskjed om at jeg måtte være forberedt på at den ikke hadde så god presisjon på grunn av sitt korte løp.

 

Nå må noen få drept den myten om korte løp og dårlig presisjon.

 

Test på test har vist at presisjonen ikke blir bedre med lengre løp, og at man tvert imot kan oppnå bedre presisjon ved å korte pipa, antakelig fordi den da blir stivere. Landskyttergutta har lange piper, men det har lite med presisjon å gjøre og mye med rekyl/munningsvipp og balanse å gjøre.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Si ifra hvordan det går med Sellier&Belliot ammunisjonen - som sagt sikler jeg på samme våpen, så all erfaring er matnyttig kunnskap for meg.

Var da en tur på skytebanen i går, riktignok for hagleskyting, men tok også med meg BLR'en for å få testet ut Sellier&Belliot ammunisjonen og Barnault ammunisjonen. Ble nok dessverre litt ivrig med hagleskytingen, så det var for mørkt å skyte på skiver med BLR'en. Men kunne jo ikke dra "tomhendt" hjem, så prøvde heller fire skudd av Sellier&Belliot ammunisjonen og fire skudd av Barnault ammunisjonen for å se hvordan den cyclet.

 

Med Sellier&Belliot ammunisjonen cyclet den veldig bra på alle fire skuddene. Når det gjaldt Barnault ammunisjonen så ville av en eller annen grunn ikke de to første skuddene gå av, men de to resterende gikk det fint med. Barnault ammunisjonen cyclet også bra på de to siste skuddene, så foreløbig lover det bra. Da gjenstår det bare å se hvordan "de" presterer mot skivene :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...