Jump to content

Erfaringer med Swift Sciriocco i 30-06?


Bukken

Recommended Posts

Ikke pokker'n om jeg finner igjen blyspisspatronene etter siste flytteoperasjon. Eneste jeg finner er i 9,3x57, og på den rifla har kolben sprukket i halsen. Handel måtte til, men både Hjemmelading og Midway var utsolgt for 180 gr Oryx som jeg har pleid å bruke i 30-06. Ivrig som jeg var etter å få en kulepakke av gårde, ble det til slutt Swift Scirocco, som er loddet og ikke så verst dyre. Har noen erfaringer med disse i 30-06? Jeg jakter hjort, men i år kan også elg bli aktuelt.

Link to comment
Share on other sites

Kva slags kulevekt kjøpte du?

 

Eg har ingen erfaring sjølv med denne kula,men den etter det eg forstår så er dette ei veldig bra kule.

Reknar med at du har kjøpt den som heiter Swift Scirocco II, dette er ei forbetring av førsteutgåva. Testar som den amerikanske jakt/våpenjournalisten John Barsness har utført indikerer:

Kula gir no mindre ekspandert diameter enn før og bedre inntrenging.

 

Samanlikna med for eksempel Hornady Interbond og Nosler Accubond så kan ein generellt rangere dei som følgjer:

 

Ekspandert diameter Inntrenging Restvekt

1.Hornady Interbond 1.Nosler Accubond 1.Swift Scirocco II

2.Swift Scirocco II 2.Swift Scirocco II 2.Hornady Interbond

3.Nosler Accubond 3.Hornady Interbond 3. Nosler Accubond

 

Kva ein foretrekker er vel meir eit spørsmål om smak og behag.

 

Av desse 3 kulene så er nok Hornady Interbond den som oppfører seg mest likt med Norma Oryx.

 

http://www.xxl.no har forresten solgt desse Swift kulene billigt.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt et par råbukker med nevnte kule i høst. Dette var 150 gr versjonen i 880-890 ms med en 30-06. Selv om dette ikke er noe stort grunnlag for å trekke noe slutninger av, vil jeg si at mitt inntrykk er at den kanskje er litt vel brutal. Men ser ikke bort fra at de fungerer fint i litt lavere hastigheter.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er det Scirocco eller Scirocco II du har kjøpt? Uansett så ladet jeg noen Scirocco til min .30-06 for noen år tilbake, dette var 180grs versjonen og fikk fabelaktig presisjon med denne kula. Tror ikke jeg har skutt noe vilt med denne kula, men bør nok prøves igjen. Mener jeg ladet med Vihtavuori N160, ladedata har jeg ikke i hodet men mener den rusla ut av løpet i rundt 850 m/s i mi rifle. Kula var rimelig lang såvidt jeg husker og satte fine samlinger på både 100 og 300m. Er vel den nest mest presise kula jeg har prøvd i mi rifle, eneste som har gått bedre er 167grs Scenar, med 168grs Barnes Tsx på en god tredjeplass.

Tror denne kula vil gi hjorten seriøse helseplager ja.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...