Jump to content

Valpekjøp


Roall

Recommended Posts

Hei, lurer litt på hva som er normal praksis ved valpekjøp.

Hadde muntlig avtale om kjøp av valp og i og med at jeg var den første som tok kontakt når parringstid hadde funnet sted, så fikk jeg lovnad om at jeg skulle få velge valp først. Valpene kom og oppdretter ringte... Alt på stell.

Jeg har kun hatt en hund før og er ikke så veldig erfaren med kjøp av valp, da forrige hunden ble kjøpt med god hjelp fra avlsråd osv..

Så det ble jo spurt og gravd om mye angående foreldre, jaktmeritter og hva som fulgte med av vaksiner, chip osv.

Etter to uker så ble det fra oppdretter ønsket at jeg måtte velge ut valp allerede ved uke 3-4, noe jeg helst ønsket å gjøre ved henting uke 8. Oppdretter kunne fortelle at de andre valpekjøperne gjerne ville ta avgjørelsene på sine valper så kjapt som mulig. Stemningen ble jo litt "trykket" på tlf. men jeg fikk beskjed om at vi kunne snakkes mer om dette etter påske.

Fikk ny tlf. i påsken og ble fortalt at jeg ikke var rett man til deres valper og ikke fikk kjøpe noen valp! De var også redd for at jeg kunne skape ekstra trøbbel for dem rundt valpekjøpet. Skal innrømme dagen ble noe nedtrykt for min del, men man må jo å ta det som enn mann og heller lete etter valp på nytt.

Men for å bli litt tryggere på hva som er rett angående valp, hva forventes av kjøper og oppdretter når det gjelder valpekjøp ??

Link to comment
Share on other sites

Du har egentlig gjort alt riktig. At selgeren vil har en avtale så rask som mulig for å ungå uoverstemmelse med andre valpekjøper er også naturlig . At selgern har oppsiget den på forhånd ingåtte avtale hører seg litt rart ut , spesiellt etter du har spørt etter foreldre og meritter . Din skuffelse er forståelig men ingen grunn til bekymmring , alt tyder på at denne selgeren er litt useriøs .mild sagt . Legge saken til side og begynne å lete på nytt .

Hvilken rasse snakker vi om ?

Fortsatt fin påske .

Link to comment
Share on other sites

Ønsker ikke å framstå som noen "Dramaqueen" så vi lar rasespørsmålet ligge, sånn i tilfelle..

God påske skal vi nok også fikse, takk :)

Men er det noen som kan hjelpe meg å få litt innsikt i "god kutyme" når det gjelder valpehandel så setter jeg pris på det ;)

Link to comment
Share on other sites

Det er vel vanlig at hvalpen velges ved levering . dvs ved ca 8 uker . Alternativt litt før dersom man bor i nærheten . Jeg synes det virker som en useriøs oppdretter . Se deg om etter hvalp fra en annen oppdretter/kennel som gir deg de opplysningene du spør etter uten noe om og men .

Link to comment
Share on other sites

Å plukke en valp når den er 3-4 uker gammel er ikke lett; dersom du ser etter spesielle egenskaper så vil ikke så tidlig utplukk være til stor hjelp. Rundt 6-7 uker ville jeg i alle fall ventet til og da ville jeg helst sett valpene live en og en for å studere dem.

 

Siden du på en måte er ekskludert fra oppdretteren så ville jeg bare startet prosessen på ny og ikke brukt mer energi på dem. Learning by doing; neste gang kan du jo sørge for å få det skriftlig hva slags valgmuligheter du har.

Link to comment
Share on other sites

For meg er det helt naturlig å plukke ut en valp med 3-4 uker , en stor del av egenskaper kommer allerede fram i denne alder , selvfølgelig ikke alt . Men det gi en god pekepinn . det er ikke snakk om å tar valpen med til det nye hjem , det er for tidlig . Denne metoden gjør det trygg for oppdrettern og framtidige hundeeiern . En seriøs oppdretter vil alltid tillate denne fremgangsmåte . Fra alt annen hold deg unna !

 

Godt Påske

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Da jeg kjøpte min siste gråhund fikk jeg en avtale om førstevalg og det skulle jeg få ta når jeg henta valpen. Noe som gikk helt smertefritt. Har man gått til det skrittet og kjøpe en ny valp syns jeg det er best og velge den ut så sent som mulig før henting. Vet at det ikke altid går, men noen oppdrettere godtar det. Heldig vis.

Skaff deg en ny oppdretter og få deg en bedre avtale, det syns nå i allefall jeg. Hva slags hund skal du ha foresten ?

Link to comment
Share on other sites

At det finnes to sider av en sak, er også helt rett. Man kan velge å bestandig jatte med, ta til takke med det som blir tilbudt, uansett om det er søppel eller falskt gull. Spørsmålet er om man blir fornøyd med det man får da... Men i denne saken så mener jeg at det har gått sømmelig for seg, til tross for mindre uenigheter som aldri ble prøvd løst.

 

Har ikke brukt et snev av energi på å få valp i fra denne oppdretter etter beskjed om at jeg var uønsket som valpekjøper, og slik blir det!

 

Selv så har jeg på forhånd blitt fortalt fra hundefolk at det er vanlig å plukke ut hund ved henting, uke 8 evt. litt tidligere hvis det av forskjellige grunner er mest praktisk for selger/kjøper.

 

Greia er at innen de fleste miljø så er det mange forskjellig syn og oppfatninger om ting og tang, noen meget fornuftige, andre helt ok, og noen få helt på vidda. Da er det ikke greit å være grønnskolling og skulle sile all infoen :mrgreen:

 

Så hvis flere vil dele med oss grønnskollinger hva som forventes av kjøper og selger ved valpekjøp så setter vi helt sikkert pris på det.

 

 

Når det gjelder valp så har rasemiljøet tilbudt å sjekke utenfor landets grenser, og noen har til og med tilbudt meg valp hvis det skulle bli paring i år evt. neste år :D

Link to comment
Share on other sites

Her er det nok mange forskjellige praksiser ute å går.

 

For min egen del, så tar jeg imot alle som er interesserte og setter disse opp på valpeliste. Gir beskjed om at jeg ikke selger til noen, før kullet er kommet til verden og vi har blitt bedre kjent.

I første omgang får jeg bare et inntrykk i om de er interessert, og hvilke planer de har for hunden.

(familiehund, til jakt, kan stille på prøver osv osv). Har de hunde-erfaring, eller er det deres første hund osv

Noen sjaltes ut tidlig, f.eks fordi jeg ønsker å slege til jegere som har hunden som familiemedlem, men også sier seg villige til å stille hunden på prøve, samt forsøke seg på utstilling.

 

Når valpene er født, så tar jeg en vurdering på hvem jeg ønsker å selge til, og kontakter disse.

Erfaringsmessig faller noen fra allerede her, da de har fått tenkt seg bedre om, skal kjøpe et annet sted el. lignende.

Har vel opplevde å avvise en som kom på valpebesøk, da håndtering av valpene og oppførsel ovenfor husets vørige hunder viste at dette var en person vi ikke ønsket å selge hund til.

 

I det kullet jeg har nå, så er det er par erfarne oppdrettere som ønsker fremtidig avlshunder (dersom de eksteriørt og egenskapsmessig holder).. Disse ønsker sevvsagt å få velge først..... men det gjør vel alle?

 

Jeg ser det ikke som noe problem å plukke ut valp tidlig, dvs fra 6 ukers alder.

Noen er selvsagt heldige og får førstevalg, og de nederst på lista får lite å velge i..

I prosessen kan man jo som oppdrette forsøek å matche valp og kjøper, sett ut fra hva de ønsker og erfaringer

Link to comment
Share on other sites

De valper vi har kjøpt, har vi plukket i 5-7 ukers alder. Vi har aldri plukket da vi hentet valpen. Dette kan selvsagt variere med avstand til oppdretter etc. Jeg har også hørt om enkelte oppdrettere som velger valpen for deg. Altså at du ikke har noe valg selv. Men det tilhører sjeldenhetene.

Det er altstå store forskjeller, og det viktigste er å være enige da man bestiller. Går en av partene bort fra dette underveis, er det greit å avslutte / kansellere kjøpet, da man trolig står ovenfor en useriøs motpart. Husk at det ikke bare eksisterer useriøse oppdrettere, men det eksisterer også useriøse kjøpere. En oppdretter vet i utgangspunktet heller ikke om kjøper er useriøs, og tar sine forholdsregler.

I den beskrevne situasjonen burde kravet om valg i 3-4 ukers alder framkommet ved bestilling. Ellers er den videre prosessesen avhengig av hvor "trykket" stemningen ble på telefon.

 

Forøvrig vil jeg si at personlig legger jeg stor vekt på å finne ett godt kull. Jeg har mer tro på at kullet er viktigere enn individet. Dersom jeg har valget mellom sistevalg på ett godt kull, og førstevalg på ett dårlig / usikkert kull, vil jeg i alle situasjoner velge første alternativ. Jeg har ingen tro på at man selv i 8 ukers alder klarer å plukke ut den valpen som sikkert blir den beste i kullet. Altfor mange eksempler på at det er sistevalget som slår til, beviser dette.

 

Mitt råd er derfor å bruke tid på å finne ett godt kull. Hvilket valg man får innad i dette kullet er ikke likegyldig, men mer underordnet.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Som oppdretter har jeg alltid levert valper ferdig id-merket, og med veterinærattest og stamtavle.

I "min verden" er dette vanlig. og et lite signal om at oppdretteren kan være seriøs.

Hvis ikke stamtavle følger hund når overlevering skjer, er det tegn på det motsatte.

 

Hvis man her regner seg tilbake fra 8 ukers levering, vil man se at papirgangen krever at alle valg er tatt ved 6 uker.

Hvis man i tillegg har et stort kull, som gir mange valg, gjør dette at førstevalget må tas en del tidligere.

 

En annen sak er at man som valpekjøper oftest er overlatt til tilfeldighetene.

Det kan faktisk være ganske tilfeldig hvordan hver enkelt valp fremstår i løpet av de få timene du som valpekjøper besøker valpekassa.

Jeg ville derfor alltid overlate valg av valp til oppdretter.

Link to comment
Share on other sites

En annen sak er at man som valpekjøper oftest er overlatt til tilfeldighetene.

Det kan faktisk være ganske tilfeldig hvordan hver enkelt valp fremstår i løpet av de få timene du som valpekjøper besøker valpekassa.

Jeg ville derfor alltid overlate valg av valp til oppdretter.

 

Dette er jeg veldig enig i.

Som oftest har man som valpekjøper bare en mulighet til å komme og se valpene før man evt tar et valg.

Er ikke nødvendigvis at inntrykket man får av hver valp da, er det riktige.

Sjansene for dette kan selvsagt økes om man får timet besøket til den tiden på dagen hvor alle valpene vanligvis er mest aktive.

 

Kjøper man valp fra en veldig seriøs oppdretter, skal man være veldig lydhør på hvilke råd denne gir i forhold til valg av valp til sitt bruk.

Men vær også veldig oppmerksom på at stor og kjent ikke nødvendigvis betyr at oppdretteren er veldig seriøs og ærlig i forhold til deg som valpekjøper.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...