Jump to content

Lampeolje til puss


janove

Recommended Posts

Fikk siste nummer av skytternytt, i posten før en stund siden.

 

Det var en artikkel der som omfatter lampeolje og våpen puss.

 

Kort fortalt så anbefales det at våpen deler får ligge i lampe olje et døgn, og at dritten mer eller mindre renner av etter.

Har noen prøvd dette, eller har synspunkter?

Link to comment
Share on other sites

Artikkelen i Skytternytt nevner jo lampeolje, og Arn Nohlberg skriver om lysfotogen, som er lampeparafin. Slik jeg har forstått det er dette mye av det samme, men lampeolje er en finere/renere kvalitet enn lysfotogen/lampeparafin.

 

Noen som har testet dette opp imot hverandre? Har det noe som helst å si? Jeg tenker at lampeparafin er en grovere kvalitet og derfor kanskje inneholder mer uhumskheter som virker sterkere og renser bedre. Eller blir dette bare tullete overtenking? Jeg kjøpte en av hver på Biltema i dag, jeg får se om jeg får til en sammenligning av noe slag.

Link to comment
Share on other sites

jeg køpte en brukt A-tec cmm-4 som var helt umulig å åpne modulerne på, brukte oljefiltertenger og prøvde allt jeg hade. lot så demperen marinere i ca. et døgn i lampeolje, skylte genom og tørka rein overflaten og prøvde igen med tengerne. det krevdes fortsatt en del svette, men jeg fikk åpna dem alle sammen. hvis dette var lampoljen sin fortjeneste eller att jeg brukte en annen teknik andre gangen (mener att jag "rycka" mer andre gangen en første) skal jeg ikke si sikkert...

Link to comment
Share on other sites

Det kan du nok ha rett i, men er ikke det grunn god nok da? For meg er det ihvertfall det, jeg overlever å betale en femtilapp ekstra for noen liter lampeolje kontra noen liter diesel. Hadde vi snakket om store kvanta hadde jo literprisen vært et argument, men det er jo grenser for hvor mye man trenger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...