Jump to content

Arve Mauser m98 1939 modell


NRB89

Recommended Posts

Hei! Jeg trenger litt hjelp her. Det ønskes at jeg skal arve en HV-mauser mod 98 1939 modell . Dette var som sagt en HV mauser som den det gjelder kjøpte under sin tjeneste i Forsvaret for mange herrens år siden.

 

Den gang ble rifla registrert på gjeldende i HV sitt våpenregister. Men dette er vel borte vekk for lenge siden. Har siden ikke registrert riflen hos politiet, da den har ligget på loftet i alle herrens år.

 

Hvordan går jeg nå frem lovlig for å få arvet denne mauseren??

Den er i god stand og skal brukes til morroskkyting og kanskje litt jakt :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Svaret fra "M67" var eneste svar i den tråden - og er altså gjengitt over her. Tråden har forsvunnet til forumets "svarte hull", Isolatet.

 

Når samme diskusjon går i to eller flere parallelle tråder, kan det være temmelig vanskelig å følge med - og man må ofte skrive omtrent samme innlegg i flere tråder. En av moderatorenes oppgave er derfor å slå sammen like tråder - i dette tilfellet ville det ført til to identiske innlegg fra trådstarter, så da overførte jeg bare svaret.

Link to comment
Share on other sites

Et veldig godt tips når det dukker opp våpen med tvilsom historikk er å la den som eier våpenet ordne alt av papirer før en arver/overtar/kjøper... En mauser til 1000kr er rett og slett ikke verdt noe som helst bryderi med våpenkontoret.

 

HV-mausere har aldri blitt solgt fra forsvaret uten at kjøper har hatt normal kjøpetillatelse fra politet.

Link to comment
Share on other sites

Hvis han du skal arve av kjøpte Mauseren, har det vært utstedt et våpenkort på våpenet. Fra min far døde til jeg fikk brev fra politiet om Mauseren min gikk det 3 år. (Børsa lå på et lager i over 20 år)

Våpenkortet mitt er vel på vei i posten nå.

 

Nederst på våpensøknaden i selger-rubrikken skal bobestyrer e.l. skrive på som bekreftelse på salget.

 

Hjelper dette?

Link to comment
Share on other sites

Forsvaret solgte Mausere M98 på 1970 tallet til HV soldater og befal for kr 125,- Du måtte ha kjøpetillatelse fra politiet og det ble utstedt våpenkort i kjøpers navn. Dersom våpnet er ervervet lovlig er det registrert på kjøperen og ikke i noe HV arkiv. Min egen ble hentet på våpendepotet i min oppsettende avdeling i 1972 og er i bruk ennå

 

Paal

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hv mauser er mer enn godt nok til jakt, ihvertfall har de jeg har prøvd vært plenty presise, med åpne sikter. stålkappa på orginalstokken er dog bedre til å banke ned dører med enn å skyte med. Dersom du vil ha kikkert må du borre litt i kassa, dette koster ikke all verden hos en børsemaker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...