Jump to content

Problem med Unique des 69


Blaserproff

Recommended Posts

Hei, trenger litt hjelp. Har nylig kjøpt en gammel Unique des 69 22lr. Sliter med at den ikke kaster ut tomhylsene av og til. Dem kiler seg mellom sleide om løpen. Er vel det dem kaller stovepipe. Har prøvd med alle mulig slags typer ammo. Er det noen som har en ide ? Har prøvd gjentatte ganger å pusse smøre osv. :trist:

Link to comment
Share on other sites

Sitter den fast i kammeret eller står hylsen mellom løpet og sleiden som på bildet? (bare for å illustrere)

stovepipe-pistol-2.jpg

 

Har en i skapet og den er krevende hva angår smøring og pussing.

 

Først og fremst, glem vanlig våpenolje. Bruk WD40 eller annen tyntflytende olje. Husk å pusse mateleppen (den som fører kulen fra magasinet til kammeret) veldig godt.

 

Den går egentlig best med CCI standard.

Link to comment
Share on other sites

Seig olje til Glocken... "This is your problem ma'am" :lol:

 

Du tørrpusser der med wd40 og tar en dråpe på kontaktpunktene mellom sleiden og rammen.

 

Også husk på å trekke magasinfjæra litt ned etter du har lagt i siste patron og rist litt slik at alle kulene kommer bakerst i magasinet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt en 69 siden først på 70'tallet og har aldri hatt en eneste klikk eller problemer med noen av de ammotypene jeg har brukt . Hadde flere slike i klubben men en av dem var plaget med et lignende problem . Nå vet jeg ikke hvor du bor men ettersom jeg har skrudde en god del på dem skulle jeg likt og kikket på den men det er jo ikke så lett . Skjønner du har pusset og smurt men de er faktisk ikke kresen på det . Det jeg misstenker mest er at utdrageren er sløv og slitt og gir ikke hylsa nok fart . Mulig skulle hvert skiftet sammen med fjær men det er ikke like enkelt med nye deler til dem da fabrikk gikk konk for masse år siden men en repp. er mulig . Se til at rekylfjærer går lett på styringene og att sleide slår helt tilbake . Har du hatt den lenge og har den funket før ? Vi kan gjerne fortsette på PM med svar .

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Vær litt forsiktig med å bruke WD40 som "smøremiddel"

Hvis dere tar en titt på innholdet så finner dere at ca.60% er White spirit. Meget effektivt til avfetting og vasking.

Resten er diverse palmeoljer osv. som blir en meget seig og fin masse som rustbeskytter når white spiriten er dampet bort.

Stoffet ble i gamle dager høyt anbefalt som korrosjonsbeskyttelse på helikopter rotorblader av aluminium.

Link to comment
Share on other sites

Guttungen har en sånn, og den er det aldri tull med.

Bruk en tyntflytende våpenolje, f.eks. den typen som følger med ymse pussesett.

Vær sikker på at kammeret ikke har blyavleiringer og annet graps fra generasjoner tilbake.

Dersom hylsa henger i dritt og lort, evt. grader, vil den bremses tilstrekkelig til at den ikke kastes skikkelig ut.

Vi bruker forøvrig CCI Standard.

 

Når det gjelder puss, er det nok enklest å ta det fra munningen, men om jeg ikke tar så mye feil kan du skru ut den skruen som sitter i siktefoten (tørrklikkskruen), og pusse bakfra via skruhullet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...