Jump to content

Lade tips til 9,3X57


blaser R93 lrs2

Recommended Posts

Hei som overskriften sier har jeg et løp i 9,3X57 til bestilling til min Blaser R93.

 

I den annledning lurte jeg på om det er noen her som har ladedata til denne kreasjonen her.

 

Hva slags krutt, kule, kulevekter som blir brukt av dere "kammerater"

 

Løpet er et Standard Blaser R93 løp med 57.5 cm lengde med en A-tec Maxim demper på tuppen.

 

MVH Peder

Link to comment
Share on other sites

Hei, har ei gammel husqvarna og bruker 18,5grams alaska. Funker veldig bra. Har og prøvd mega, bra kule. Du bør også prøve oryx 15 grams, men jeg får ikke presisjon med den. Ladedata hentes enklest fra ladeboken og robsoft(svenske forumet).

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært å bladd litt i gammelt skrot, og må nok beklage min tidligere uttalelse ang. ekspansjon.

 

I følge en test utført av Alf Martin Bråten så har A-frame en nedre ekspansjonsgrense på 150 m skutt ifra en 9,3x57.

260 meter ifra en 9,3x62.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke den vil ekspandere så mye etter hundre meter........

Selv bruker jeg Alaska i 9,3x57, men lurer litt på å prøve 250 gr Nosler.

Hadde vært artig med en 180 gr kopper kule, men Tonheim har vel lagt opp.

 

 

Visst du vil prøve 250 gr Nosler ville jeg også sett på Hornady 250 gr Gmx

 

Har sett tenkt og prøve Hornady 250 og 286 Gr, Oryx 232 Gr, og speer 250 og 286 Gr.

Link to comment
Share on other sites

Jeg eier ingen 9.3x57, men har hatt en 9.3x62 i en del år.

Jeg vil tippe at du ikke kjøper deg et 9.3x57 løp for å bruke det på lengre hold, for da hadde 9.3x62 eller 9.3x66 klart vært et bedre valg.

Ikke mye poeng med ei lett kule med høy bc i en 9.3x57 etter min mening.

 

Personlig hadde jeg prøvd å dytte ei 325 grain Norma Oryx kule i ei 9.3x57 hylse.

Link to comment
Share on other sites

en 180 gr kopper kule ville gjort den mer egnet til allsidig jakt, men for min del så er 57 løpet kappet og kortet for bruk som ettersøk og hundefører børse. Til annen jakt så har jeg faktisk noe så ekstremt som ett løp i 6,5x55 til Blaseren :shock:

Tanken min bak 57 i stede for 62 er at jeg brenner mindre krutt og sparer demperen, for ikke å snakke om at 57en har ett trykk som passer bedre i en R93 :shock: . Men jeg lurer litt på ett løp i 62 også.(slik at alle 62 hylsene mine kan bli brukt igjen, for ikke å snakke om die-settet som bare står å støver ned :mrgreen: )

Det er viktig å kunne finne grunner til å kjøpe nye ting.

Link to comment
Share on other sites

9.3x57 er knallfint kaliber på det meste, berre du kjenner kulebanen, den fungerer på 99% av avstandene vanlig Norsk vilt blir skutt på, det er kaliber med masse bra kuler, liten rekyl og du kan skyte i timevis med, uten problem.. Storebroren 9.3x62 er littt slitsom å dunke å treningsskyte med, iallefall for rekylpingler som meg.. Difor var valget lett, spesielt sidan produsentar som Blaser ser potensialet og etterspørselen etter kaliberet og begynner å serieprodusere løp igjen i kaliberet.. Hadde eg visst det eg veit i dag, så hadde eg hatt ein gammel god Husqarna i dette kaliberet for lengje sidan.. :)

Link to comment
Share on other sites

Send meg PM så kan jeg sende artikkel i Handloader til de som ønsker det.

Spar og kjøp deg diesettet til 825,-, nødvendig ladeutstyr(kuler/tennhetter/krutt) og ei pakke jaktmatch(norma) så har du spart inn dette etter et par år.

Kostnaden her tilsvarer ca 40 stk alaska og tre pakker jaktmatch ferdigpatroner. Så det er bare å begynne å lade selv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...