Jump to content

2 "dumme" spm.


JoeHugin

Recommended Posts

Kruttmålet mitt gir +/- 0.1grain forskjell, er dette normalt? syns presisjonen blir bra "nok" til mitt bruk, Praktisk.

 

Hva ligger deres mål på?

 

 

Når jeg luber hylsene mine (Dillon spraylube) syns jeg de blir fettete og klissete etterpå, og når jeg skal skyte så blir magasinene fulle av denne "grease"-en. Hvordan fjerner dere luben? Lest at noen tromler ferdige patroner, er dette trygt?

Legge alle patronene på et håndkle og gni de rundt for å få av fettet?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke så mye efaring fra pistollading, men +/- 0.1gr er meget bra for et kruttmål.

Tromle hylsene før lading. Å lade (du mener vel TROMLE - Jegermeistern) ferdige patroner kan være farlig da kruttet kan bli enda mere finmalt etter noen timer i trommelen

Link to comment
Share on other sites

Om man synes hylsene går greiere i pressa med litt smøring, så er det bare å hive patronene i vaskekummen sammen med litt Zalo i 20 sekunder og skylle av i et dørslag, om du bruker godt varmt vann er de tørre på noen få minutter.

Og nei, det kommer ikke vann inn i patrona.

 

Krutt avviket du nevner er helt innenfor ;)

Link to comment
Share on other sites

Skjøt femti skudd med rifle for noen uker siden. Tre forskjellige kruttsorter og ti forskjellige ladninger. Samtlige skudd satt innenfor samme 20 mm. Da snakker vi om flere grain i forskjell på ladningene. Min erfaring gjennom mange år er at nøyaktigheten på kruttmengden er en av de faktorene som spiller minst rolle! Da er det mye mer effekt i for eksempel forandring av settedybde.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har karbid-dier, men syns noen hylser er tregere enn andre. Gjør jo ingenting at omtrent vekta på pressearmen er nok til å fullføre nedpresset :P

 

Skal prøve zalotrikset med en liten batch.

 

Men da ligger jeg innenfor på kruttmålet, kritisk når startload er 3.8gr og maks er 4.1gr, ligger nå på 3.9 +/- 0.1, bør være innafor. (VV340 og Frontier 147gr 9mm)

 

Når vi er inne på settedybde, så settes COL til 29.0-29.1 på det meste, men somregel rundt 29.03-07, er det presisjonen man bør forvente? Målt med digitalt skyvelær og nullet mellom hver patron, målte ca 100 patroner i går mens jeg lada.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Du kan også spraye en eller annen fettfjerner eller vanlig husholdnings-vaskemiddel på de ferdige patronene når du bruker hylsefett, og rulle/kna dem i et gammelt frottéhåndkle. Jeg er veldig for å smøre hylsene; betydelig mindre krefter som trengs for å lade, særlig på koniske hylser, som 9mm. Men de blir jo litt klissete og drar til seg skit.

Etter at jeg har gnidd av dem i håndkledet tumbler jeg dem en stund. Da blir det lykke i ladeboden med blanke og fine patroner.

(Dillon sitt hylsefett klisser dessuten litt mindre enn Hornady.)

mvh s

Link to comment
Share on other sites

Kruttmålet mitt gir +/- 0.1grain forskjell, er dette normalt? syns presisjonen blir bra "nok" til mitt bruk, Praktisk.

 

Hva ligger deres mål på?

 

 

Når jeg luber hylsene mine (Dillon spraylube) syns jeg de blir fettete og klissete etterpå, og når jeg skal skyte så blir magasinene fulle av denne "grease"-en. Hvordan fjerner dere luben? Lest at noen tromler ferdige patroner, er dette trygt?

Legge alle patronene på et håndkle og gni de rundt for å få av fettet?

 

Hei! Jeg synes også at det er greit med litt hylsesmøring, men det er viktig og kun dusje forsiktig, og gjerne legge alle hylsene på siden når du gjør det. Regner med at det er Lanolin basert smørning du bruker, husk at etter du har sprayt lett over, bør du vente ett minutt slik at noe av (løsevæsken) kan fordampe........ :wink:

PS!!! IKKE POLÈR FERDIG LADDE PATRONER I HYLSEVASKEREN!!!!! :evil:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...