Jump to content

Behandling av puss fra forhud (hos hunden)


Mikkel

Recommended Posts

Min 10 måneders gamle tjt har endel puss fra forhuden. Ikke særlig lekkert hos en hund som tilbringer mye av tiden i diverse sofaer og senger. En veterinær anbefalte meg å spyle en løsning med medisinsk grønnsåpe med engangssprøyte inn i forhuden. På apoteket hadde de ikke medisinsk grønnsåpe, men en såpe som heter BARNENGENS, flytende såpe for kroppsvask. Skulle visstnok være det samme. Hvordan blandingsforhold bør jeg ha ved behandling med dette middelet?

Link to comment
Share on other sites

Medisinsk grønnsåpe eksisterer vel ikke, men Barnengens fungerer suverent.

Har brukt den til det samme som du har fått tips om + endel sår og hull etter grevlingbitt på terrierne opp gjennom årene.

Har blandet den ut som det står på flaska (en barneskje pr. liter vann) men passet på å skylle godt under forhuden etterpå.

Saltvansoppløsning fungerer også og den koker du lett sjøl :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Barnengens, medisinsk grønnsåpe og renset grønsåpe er det samme produktet med ulikt navn. Blandes i lunkent vann til vannet blir grått og gir sånn glatt "såpefølelse" når du gnir det mellom fingrene. Tror det er sånn ca. 1 spiseskje eller 2 til 0,5L vann som er blandingsforholdet, for sterk såpeblanding vil du ikke ha. Da risikerer du å bytte ut forhudskatar med kjip soppinfeksjon :roll:

Link to comment
Share on other sites

Skal du få bukt med det så bør du og kjøpe vagi-ettellerannet.. Det er sånne små hvite tuber som er laget for damene med tilsvarende problem...... Nasty? Yes... Det er en blank gele inni tuben som gjenoppretter balansen inni der. Skal forsøke å finne navnet på den :)

 

Du vil nok trolig få problemet tilbake i ny og ne. Er ekstra vanlig i den alderen han er nå. Min har akkurat fått det igjen nå ser jeg. Gidder ikke behandle det lengre, da det går over av seg selv..

Link to comment
Share on other sites

Foprhudskatar, veldig vanlig, og ingen "big deal"..

 

Vi fikk noe som heter "Clean genital" hos dyreklinikken. (saltvannsløsning)

61669_Clean_Genital_1.jpg

 

Sprøyter det inn med en sprøyte (uten spiss såklart), holder for hullet, mens væsken masseres inn, nedover hele "posen" og rundt penisen. Etterpå er det bare å slippe opp, så renner det ut. (greit å gjøre dette utendørs) :D

Link to comment
Share on other sites

Hadde samme problemet på en staff. Drev med alskens remedier for å bli kvitt det. Til slutt ga jeg opp og lot bikkja ordne det selv. Virket nesten bedre enn noe annet. Var noe som dukket opp en gang eller 2 i året, ble en del flekker...

Link to comment
Share on other sites

kimjorgen har svaret :)

 

Er for tiden i praksis på en dyreklinikk, og dette er et vanlig problem, og clean genital er et veldig godt produkt. Har også prøvd det på egen hund, og fungerer veldig godt.

 

Her følger det med en sprøyte, samt 10 engangs plastikkhylser. Veldig greit, enkelt og renslig :)

 

Edit: Gjenta behandlingen, slik kimjorgen beskriver, i 7-10 dager :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...