Jump to content

lading


kystjeger

Recommended Posts

Har ladet mine første patroner nettopp. Kan noen si meg om det jeg har gjort går bra. Jeg har ladet 30-06 med norma 202 har brukt 49 grain krutt. Har brukt Hornady bullets 150 grain full metal jacket. patronlengde har jeg satt til 81mm.

Fant ladedata i ladeboken men der hadde de brukt 150 grains Lapua Mega kule. Regner med det ikke har noen betydning da kulene har samme vekt. Men en er nok litt redd når en er helt fersk og skal prøve sine egne kuler. Kommer nok til å spørre mye ang lading og kuler da det er så mye jeg ikke vet. Hva er jaktkuler og hva er treningskuler ut fra betegnelsen i ladeboken.? Hva er sentbrennende krutt og hva er hurtigbrennende osv.

Hva er Norma 202 hurtigbrennende.? Håper noen kan svare meg.

Link to comment
Share on other sites

Har ladet mine første patroner nettopp. Kan noen si meg om det jeg har gjort går bra. Jeg har ladet 30-06 med norma 202 har brukt 49 grain krutt. Har brukt Hornady bullets 150 grain full metal jacket. patronlengde har jeg satt til 81mm.

Fant ladedata i ladeboken men der hadde de brukt 150 grains Lapua Mega kule. Regner med det ikke har noen betydning da kulene har samme vekt. Men en er nok litt redd når en er helt fersk og skal prøve sine egne kuler. Kommer nok til å spørre mye ang lading og kuler da det er så mye jeg ikke vet. Hva er jaktkuler og hva er treningskuler ut fra betegnelsen i ladeboken.? Hva er sentbrennende krutt og hva er hurtigbrennende osv.

Hva er Norma 202 hurtigbrennende.? Håper noen kan svare meg.

 

 

202 er et hurtigbrennende krutt. Innen riflelading brukes hurtigbrennende krutt ofte i kalibre som har relativt stor kulediameter kontra hylsediameteren(.375HH, .458winmag etc) Dette fordi de gir en hurtig trykkoppbygging ved sin raske forbrenning. 30-06 er et mer normalt kaliber hva dette forholdet angår, og man opererer her med middels raske til langsomme krutt.

 

204 hadde vel ord på seg for å være 30-06kruttet, men det var ofte sagt i samme åndedrag som 180 grains kulevekt. Urp skal visttnok være svært gilde greier med 150 og 165 grains kuler, men jeg har ikke testet selv.

 

En ulempe med å bruke 202 til 150grainkuler, er at du får en lav fyllingsgrad av hylsa med de lave ladevektene . Teoretisk vil dette kunne gi ujevnheter fordi kruttet kan ligge forskjellig i hylsa fra skudd til skudd. Hvor mye dette påvirker presisjonen, vil jeg ikke uttale meg om men det er god latin i hjemmeladning å velge et grutt som gir god hylsefylling.

 

Kjørte for morroskyld ladninga di gjennom Quickload. Trykket var ok. men lå tett oppunder rødlinja, hylsefylliga di var på 88,2% og utgangshastigheten lå på 855 m/s ved 60 cm. løpslengde.

 

håper dette hjelper deg litt videre.

 

raudnakke

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått veldig bra resultat med en heller "kjedelig" ladning. 45 grain N-150 bak ei 180 grain Sierra MK kule. Når jaktammon, Federal Fusin 180 grain, er innskutt i innertier'n, ligger denne omtrent i 9-er ringen litt opp til høyre. Kaliber 30-06.

 

 

@ Raudnakke : Har du mulighet til å sjekke denne ladninga i Quickload. Hadde vært moro å vite sånn omtrent dataene på den. Børsa er en Howa 1500 med 57 cm løp.

Link to comment
Share on other sites

Raudnakke vil takke deg for opplysninger jeg har fått. Hadde tenkt å lade noen med litt mer krutt. Maxnivå i henhold til ladeboken. Men da gjør jeg ikke det. Er det kuleformen som gjør at jeg kommer opp mot den røde streken med denne ladningen. Quickload hva er det .?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått veldig bra resultat med en heller "kjedelig" ladning. 45 grain N-150 bak ei 180 grain Sierra MK kule. Når jaktammon, Federal Fusin 180 grain, er innskutt i innertier'n, ligger denne omtrent i 9-er ringen litt opp til høyre. Kaliber 30-06.

 

 

@ Raudnakke : Har du mulighet til å sjekke denne ladninga i Quickload. Hadde vært moro å vite sånn omtrent dataene på den. Børsa er en Howa 1500 med 57 cm løp.

 

kammertrykk: 2739Bar, V0: 718 m/s

 

Meget konservativt kammertrykk her. Simuleringen er foretatt med Sierra HP MatchK 2220 Patronlengden satte jeg til litt korte 81 mm., så trykk og utgangshastighet er vel noe lavere med den reelle patronlengden du har med den kula.

 

raudnakke

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Raudnakke vil takke deg for opplysninger jeg har fått. Hadde tenkt å lade noen med litt mer krutt. Maxnivå i henhold til ladeboken. Men da gjør jeg ikke det. Er det kuleformen som gjør at jeg kommer opp mot den røde streken med denne ladningen. Quickload hva er det .?

 

Er nok mengden av det kruttet du bruker som gjør dette... Quickload er et simuleringsprogram for lading som gir en svært god peilepinn på hvor landet ligger. Det tar imidlertid ikke hensyn til kammerforskeller, forskjell i friflukt og hvor trangt løpet er o.l. fra børse til børse.... Forskjellene kan gi store utslag på trykket.

Noen utgaver av ladeboken har tildels "friske" maxladninger....

 

Til sammenligning ladet jeg meg en boks 30-06 patroner til oppskytingen i dag. 59 grain N-160 bak en hornady 150 grain sp.... 3154 bar og V0: 812 m/s paronlengde 81 mm.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...