Jump to content

Problemer med "full lenght sizer"


joakim88

Recommended Posts

Har ett sett dier fra lee i kaliber 6.5 og ett i .308 ..

Men når jeg skal presse tilbake hylsene i 6.5 går det ufattelig tregt, og det kjennes ut som dien river i hylsene? Dette er ikke tilfelle i .308 og de går lettere og jeg trenger ikke like mye kraft for å få presset.

Burde det ikke gå like greit i begge kalibrene ?

 

Hva kan gjøre dette ?

Link to comment
Share on other sites

Rommere kammer i 6,5x55 er vel en mulighet?

 

Er nok her problemet ligger. Med eit romt/stort kammer må du bruke meir kraft dersom du heil-presser hylsene kvar gang.

Hylsene vil da utvide seg meir kvar gang den er avfyrd, ved halspressing så er sikkert problemet borte.

 

Kor mykje pressar du hylsene? Berre halsen eller presser du meir enn den?

Link to comment
Share on other sites

Sjelden at børsemakere gjør sånnt, men noen fabrikk børser har vært leie, kan skje med de fleste kalibre. Ville vel anbefale Lee collet neck size die. Hylsene blir jo ekstra kortlivet med så mye bearbeiding, fort lange kan de også bli.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader til forskjellige børser, det er derfor de alltid blir presset helt. Da slipper jeg å holde orden på så alt for masse.. men kan jo bruke den collet dia framover og prøve:)

Men det er ikke noe farig med at dia går treigt så lenge hylsene ikke tar skade ?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du lader kun til ett våpen, ville jeg gått for en necksizer. Selv bruker jeg helpressing kun hvis det er til bruk i forskjellige våpen.
Selv om man lader for flere våpen i samme kaliber, kan man med ett antall ammobokser og litt merking holde styr på hylsene. Selv i samme kaliber kan kammer, løp og fri flukt være så forskjellig at man kan hente ut et betydelig presisjons og hastighet potensiale ved å necksize og bygge opp ladninger for det enkelte våpen. Har fungert fint for meg i en mauser og en Remington, begge i 30-06, den siste er av nyere dato, med fri flukt som et utbrent løp, 5mm lengre enn mauseren. Begge er presise med kulene 0,2mm fra bommene.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kan nå informere at det er nå skutt en serie med dypere sett dybde på kula med den gamle dien....men det sota like mye...

 

Men så var det å lade en serie med nye dien fra rcbs, og det endte med null sot og en samling som gikk hull i hull :)

 

Case closed, and problem solved :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...