Jump to content

vanskelig å få frem fuglhunder?


Jon-I

Recommended Posts

Heisann.

 

Etter mye om og men har jeg endlig bestemt meg for å skaffe meg fuglehund..men, så har jeg hørt endel om at det kan være vanskelig å få frem en god fuglehund?

Så jeg lurer litt på om det kan være greit å skaffe en ferdig opplært hund åsånn i første omgang? Eller er det mulighet for å hoppe rett i det og trene sen opp selv?

Link to comment
Share on other sites

Ferdig opptrente fuglehunder vokser ikke på trær, og om du kommer over noen som skal selge en, koster det, spesielt om du vil ha en jaktprøvepremiert.

 

En ulempe, kanskje, er også at om du får tak i en ferdig trent en, så vet jo ikke du hvordan du skal kommandere hunden, og om du ikke har vært borti fuglehunder før, kan det jo være vanskelig å få til noe særlig selv. I det minste bør du selv få opplæring av tidligere eier.

 

Ville nok heller satset på egen valp. Det viktige er å få inn grunndressur og ha tid til å være med på kurs og treninger. Kom i kontakt med andre i nærheten som har fuglehunder, evt lokale fuglehundklubber. Vær også med på kurs i regi av raseklubben, og tren hunden på fugl, freks due, rapphøns o.l. Gjør du mye riktig fra starten, kan fremtiden være lys. Ellers er det jo også en fordel å få tak i hund med gode linjer bakover. Det ligger jo noe i genene her, og det er jo derfor det drives målrettet avl, få vekk skavanker og få frem gode egenskaper. Kontakt gjerne avlsrådet til klubben og be om råd. Alle fuglehundraser har egne nettsider, feks nesk.no, breton.no osv. Her kan du lete deg frem til opplysninger.

 

Det viktigste, mener jeg, er at du bruker tid på å få til hunden. Gjør èn ting om gangen, til det sitter, og gjør de riktige tingene. Du trenger feks ikke å lære hunden å rulle rundt og spille død for å imponere slektninger. Det er ikke det den skal gjøre...

 

Hva slags rase du velger, er helt opp til deg. Du kan få til det meste med alle i hop. Nå har jeg hørt at kontinentale raser (ala breton) kanskje egner seg bedre i skog, mens engelske raser egner seg best i fjell (ala pointer), men en hund tilpasser seg jo gjerne området den blir trent i. Ser man på jaktprøver og mesterskap er det ikke noen spesiell rase som skiller seg ut her. Settere vinner ofte NM og slik, men så er det jo ganske mange av dem og. Så spørsmål om hvilken rase som er best, er rimelig åpent! Jeg valgte breton da jeg hørte den var god i skogen. I tillegg valgte jeg den fordi den er liten (ca 50 cm høy som hannhund) i forhold til andre raser. Da dominerer den ikke stuegolvet, samtidig som han ikke er et digert beist å ha i fanget (utrolig kosehund!)! Tross alt er det en familiehund 12 måneder i året, med noen jaktavbrudd. :)

 

Når det gjelder valg av hannhund eller tispe, er jo også det opp til deg. Tispene er gjerne raskere klare til jakt enn hannhunder når de er unge (lettere å dressere?). Samtidig kan du også få delvis ødelagt sesongen pga løpetid. Hannhundene er senere modne og enklere i hodet. Samtidig har de "kronisk løpetid" og kan være skarpere mot andre hunder enn tisper, spesielt mot andre hannhunder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i hovedsak enig i det meste ko-stens skriver.

Detaljer, som beskrivelse av kjønn er uvesentlig for deg nå.

 

Det jeg tror er beste fremgangsmåte for en nybegynner med fuglehund, er å benytte seg av sitt nærmiljø.

Har du noen aktuell form for "mentor" eller en aktiv hundeklubb i ditt nærmiljø ? Hvis ikke kan det være en fordel å ha en oppdretter i nærheten. Dette da det i en del tilfeller er nødvendig å kunne se både deg og hund i samspill for i gi riktige råd underveis. Samtidig er det viktig at du kommuniserer godt med din mentor / oppdretter.

For mange kan dette gjøre at rasevalg innsnevres kraftig. Da det er store variasjoner og muligheter innen alle raser, er ikke dette så viktig.

 

Videre råd tror jeg du i hovedsak skal innhente fra den som du velger som oppdretter / mentor.

 

Om du ikke kjenner til slike muligheter som jeg nevner over, vil jeg anbefale deg å fortelle hvor du bor, så får du sikkert noen anbefalinger om personer du bør ta kontakt med.

Link to comment
Share on other sites

Jøss, se her var det kjappe svar :)

 

Så det høres ut som hvem som helst som er glad i skogen, kan få til en god fuglehund med litt veiledning..og det er bra! Jeg har jo vokst opp i en familie med elsk for rådyrjakt, mens jeg har forelsket meg i Fuglejakt :D

 

Da blir første steg å kikke litt etter valpekull med gode linjer og ta kontakt med en fuglehund klubb i nærheten :)

Takk for hjelp så langt! :)

Link to comment
Share on other sites

Med standinstinkt intakt, grunndressur og mange fuglesituasjoner er vell mye gjort. Hvis du skal stille på prøver og ha ro i oppflukt er det nok litt mere jobb. Jeg har min første fuglehund nå som er 3 år. Den fungerer veldig bra på jakt, men ro i opplukt er det dårlig med :P

Link to comment
Share on other sites

Støtter siste innlegg og spør hva dine ambisjoner er?? De fleste av oss har en fin tur og jaktkamerat som finner fugl, tar stand og muligens også apportere. Skal du vinne diplomer osv på prøver krever dette litt mer trening enn det de fleste av oss legger i dette.

Link to comment
Share on other sites

Har en 10mnd gamle Vorsteh hanne som første jakthund, men har god erfaring med hunder fra før. Er litt av en opplevelse å prøve å få til en dugede jakthund, 1 mill råd fra alle kanter 1000 bøker og 200mil artikkler om emnet...

Mye luring, glede og fustrasjon iløpet av disse mnd, mye kommer lett andre ting får deg til å grine, men en ting er sikkert dette er en opplevelse får livet uansett resultat og + er at man får en kompis får livet 8)

 

Lykke til med valget, men finn først ut hva du vil med jakten og det å ha hund ellers blir det fort tull :D

Link to comment
Share on other sites

Har ikke noen store ambisjoner om jaktprøver og utstillinger sånn i første omgang hvertfall :) jeg er ute etter en tur kamerat som også finner fugl og tar stand, da jeg har blitt forelsket i fuglejakt :D

 

Jeg snakket med flere som har ganske like meninger som dere..at det mest fornuftige er å finne en valp med gode linjer og bruke masse tid på riktige ting i skogen, så blir det nok fuglebikje av de fleste! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nybegynner med fuglehund selv med ei pointertispe på 1,5 år

 

Det første du burde begynne med er å bestemme deg for hva slags rase du ønsker.Når det er i boks blir det litt lettere å lete etter en egnet valp også.Bruk myyye tid på grunndressur,og vær konsekvent.Det har du så mye igjen for seinere når du begynner trening opp mot jakt.

 

Jeg har ikke tenkt meg på prøver eller utstilling selv,ønsker en ren jakt og familiehund.Det som er viktig for meg er en hund som kommer på innkalling,løser ut på kommando,og kunne stoppe hunden med feks en stå kommando.For å trene hunden til å løse ut bruker jeg JA kommando hver gang hun slippes i skogen,skal inn/ut av bur,når hun får mat osv osv..

 

Bruk også ett bra for og hold hunden i god form året igjennom.En jakthund er som en toppidrettsutøver og kan ikke ligge på sofaen til uka før jakta :winke1:

 

Tegn forsikring det er lurt,jeg har fått bruk for min allerede.Hunder som går som en torpedo rundt i skogen skader seg lettere enn plendritere 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...