Jump to content

Hvordan få reven inn på åte når man bruker lyskaster?


Mauser-30-06

Recommended Posts

Hei

 

Har hatt en 120w lyskaster med fotocelle stående ved reveåte mitt, har nå stått der 3 måneder.

 

Det som er problemet er at reven ikke komme helt inn på åte, han har lusket rundt men virker som de blir så redde for lyset og løper tilbake den veien de kom.

 

Har påkjørt rådyr,fisk og diverse annet kjøtt fra matbutikk som åte.

Har også et håndkle dynket i blod hengende i trærne så lukte godt gjør det der

 

Noen tips til hva jeg kan gjøre uten å ta ned hele driten?

Link to comment
Share on other sites

Vi får prøve å holde tunga rett i munnen i forhold til regelverket- både når det gjelder lys, og bruk av husdyr som åte.

Så vidt jeg vet er det dette som gjelder (korriger meg gjerne om jeg tar feil):

 

Selv om det er foreslått endringer i regelverket for bruk av lys, så skal lyskilden fortsatt være fastmontert på vegg.

 

Ordlyden i loven som gjelder pr dags dato er slik:

Bruk av selvskudd til felling av vilt er forbudt. Det samme gjelder bruk av kunstig lys i jaktøyemed, bortsett fra åtejakt på rev, når lyskilden er fast anbragt på husvegg.

 

Bruk av husdyr som åte er kan hende enda mer infløkt- men bladet "Jeger" har en oppsummering av regelverket her:

http://www.jeger.no/artikkel/hva-er-lovlig-reve%C3%A5te" target="_blank

 

Min erfaring med lam som åte er vel at på førjulsvinteren når reven vennes på åtet før det er beinfrosset er det greit. Men å legge ut beinfrosset lam på vinteren har ikke gitt rare revetrafikken hos meg noen gang.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for tips alle sammen, dette skal prøves ut :)

 

Kjøper led lys og plasserer det litt annerledes enn sist, har noen av dere prøvd Sau/lam som åte?

HAr en sauebonde med døde dyr innimellom

 

Sau/lam kan fungere brukbart som åte, men det er veldig viktig at du spretter/hugger opp buken og gjerne andre steder på kroppen slik at reven kommer direkte til involler og kjøtt uten å måtte tygge seg gjennom tjukke og hardfrosne lag med ull.

Min erfaring er at griseinvoller fungerer veldig bra om du kan få tak i dette fra et slakteri.

Er også veldig lurt å slenge ut litt hundepellets hver kveld rundt åta fra litt avstand med øsekar eller aller best en foringssprettert som meitefiskere bruker.

Ofte erfart at rev ikke tør å komme helt frem til ei stor frossen åte, men gjerne roter rundt og plukker småbiter og hundepellets i området rundt åta.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke innvoller har så mye med dette å gjøre. Bakgrunnen var kugalskap og skrapesjuke, noe som gjenspeiles i forbudet mot storfe og småfe eldre enn 1 år som åte. Hele forskriften er i grunnen bare tull og tøys. :?

Særlig på bakgrunn av alle kadaverne av sau etter store rovdyr som blir liggende i naturen...

Link to comment
Share on other sites

Dette har nok mer med kontorrottene i EU å gjøre enn noe annet.

De ser vel for seg at det ligger et dyrekadaver i byparken de tar seg en kopp te eller et glass vin tipper jeg....

De har overhode ikke begrep om hva som skjer ute i naturen.

 

Dersom man har et slakteri som slakter gris i nærheten, anbefaler jeg sterkt at man henter griseinvoller der og bruker det som åte. Det er utrolig effektivt på reven.

Dersom man har åtet et sted hvor man har mye mildvær og lite frost, bør man hakke opp innvollene og fryse dem ned i isblokker før man bruker det som åte.

Da varer de lengre. Hele griseinnvoller i mildvær forsvinner veldig fort.

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt to 50kg fryste blokker med griseslakt til 3,5kr kg fra Nortura og nytt lys er bestilt, forventer nesten av Mikkel skal komme nå ;) hehe

 

Sprayer litt Hawbakers Red Fox Urine rundt åte og, blodig håndkle med griseblod er også hengt opp i et tre..

 

Hvis noen av dere har noe dere føler jeg må gjøre for suksess kom gjerne med innspill :)

Link to comment
Share on other sites

Kva er: "50kg fryste blokker med griseslakt til 3,5kr kg fra Nortura" ?

 

Er det innmat frå gris i lett blanding?

 

Ja litt opp og ned, en dag er de fulle av ører og annet, men som oftest er det godbitene (innvollene) man får.

 

De kan fåes dypfryste eller ferske, ligger i Tønsberg.

Bor du langt unna?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har gatelys armatur stående 5-10 meter fra åtet og ingen problemer med nervøs rev. Lyset står på i hele den mørke delen av døgnet. Jeg forer dessuten hele året. Hovedåta er for meg fisk. Sprer dessuten plenty hundefor rundt åtet under jakta. Føler at reven tar seg bedre tid på åteplassen da.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...