Jump to content

Småviltjeger tar steget inn i storviltjakta - reinsjakt


fredrik

Recommended Posts

Hei

Er endelig klar for å prøve meg på noe annet enn småvilt jakt, og har lenge (flere år) hatt lyst å forsøke meg på reinsjakt, da dette er en jaktform som jeg kan se for meg er midt i blinken for meg. Liker konseptet med mye gåing, speiding og ikke minst; man kan bedrive det alene.

 

Jeg har lest en del, men er forferdelig grønn. Jeg har ikke bestemt meg helt for hvor i landet jeg skal søke.. Har sett litt på Oppdal - Snøhetta. Men er som sagt usikker. Har noe slekt oppi der som har jaktet villrein i området, som jeg kunne høstet noe erfaringer fra, men...

 

Så først og fremst, hvilke områder kan anbefales en grønnskålling som meg?

 

Er det stor forskjell på kaliber og kulevalg på hjort og reinsdyr egentlig?

Link to comment
Share on other sites

Du vil nok trenge en god vindsekk :) .

Samt ha nytte av kunskap om dominerende vindrettninger i aktuelle opmråder, pluss reinens trekk i forhold til vinden.

Mange jegere drar til fjells basert på om værmeldingen melder "riktig" vind for deres område. Ingen vits å speide i tomme gryter.

Bladet Jakt&Fiske hadde en artikkel for noen måneder siden: "Kampen om Villreinkortet". Den bør du lese.

Viktig poeng var å søke på mange områder, og se om en lykkes slik, samt ringe rundt til feks fjellstyrene.

 

Interessant og se på historiske fellingsresultater.

Jaktilbud, pr 2009:

http://www.villrein.no/Jakt/Jakttilbud/tabid/6353/Default.aspx

Med hensyn til våpen og ammo er det ikke noe større hokuspokus i forhold til hva som brukes på hjort, men sef å være vel innskutt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Takk for tips. :)

 

Tid for søking har kommet, og lurte på å hive inn noen søknader nå... Jeg tror jeg ønsker å forsøke meg på Dovre, men hvilket område er godt egnet for en rookie som meg? :) Eller skal jeg bare søke litt på måfå, og så heller sette meg ned å studere kart osv i ettertid?

 

Og hva skjer om man får godkjent flere søknader enn man egentlig ønsker? Er man bundet til noe når man søker?

Link to comment
Share on other sites

@fredrik -> Er i samme båt som deg, skal prøve meg på reinsjakt med forbehold om at jeg får kort da. Har erfaring fra småvilt og rådyr, og et par hjorter. Har sendt inn søknad på 3 felt via Inatur på Dovrefjell, så nå er det bare og vente på at mai skal komme og trekkning av kort. Jeg har søkt på 2 felt vest for E6 og 1 felt øst for E6.

 

Slik jeg har oppfattet dette kan du si fra deg fellinger hvis du skulle få på flere jakt felt.

 

Lykke til, :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...