Jump to content

.30 kaliber villkatt på .223 hylse?


Mauser M03

Recommended Posts

Dette er det flere av der ute. Men, er det noen som vet hvilken som er den mest utbredte? Er det noen det finnes ferdige brosjer og diesett til?

 

Tenker dette vil være fin, fine greier til gås med 110gr kula som brukes til .30US og enkelt å bygge om ei lita .223 rifle.

Ut fra hva jeg har klart å finne skulle den klare ca 800m/s med den kula. Sikkert fint til jaktfelt også, kanskje med en annen kule med bedre BC...

Link to comment
Share on other sites

Søk på 300AAC eller .300 Blackout.så finner du info om samme patron som du tenker på.

 

223Rem hylse som er åpnet opp til .30 kaliber.

Mater godt i standard rifler og halvauto som AR15.

 

Mye info på amerikanske sider.

Link to comment
Share on other sites

Mener bestemt å ha lest ett sted at 300BLK er en utblåst 223Rem.

 

Den er i tillegg SAAMI sertifisert slik at det er en fabrikk standard på brotsj, dier osv.

Får også kjøpt fabrikk ammo både subsonisk og supersonisk.

Link to comment
Share on other sites

300 Whisper :wink:

 

300Whisper er basert på 221 Fireball hylsen og krever mer omforming enn 300AAC.

 

Kjært barn har mange navn.. :wink:

 

De aller fleste kammerbrosjer til denne patronen er såpass like at en kan bruke både .221fireball og .223rem messing om hverandre (testet med 5 forskjellige brosjer).

 

Arbeidsmengden med omforming er ganske lik, så den spiller også liten rolle.

 

.223 messing er å foretrekke pga mindre svinn og bedre holdbarhet (har et testsett med hylser som er ladet over 30 ganger, skutt i en selvlader).

 

Jeg ville ikke tenkt så mye over hva brosjen heter, men heller prøvd å finne den som gir lengst friflukt.

Link to comment
Share on other sites

Finnes en 30-223 og en 30 TCU også og disse er fulllengde 223 hylser.

 

Korrekt, men disse passer ikke i et magasin bygd for 223. Har man en kasse som tar lengre patroner vil de være et spennende alternativ, men er man ute etter noe som er standardisert, velprøvd og lett tilgjengelig har 300 BLK en fordel.

Link to comment
Share on other sites

Hummm...Tenkte det ville være greit å bare kunne necke ut en 223 hylse, fire forme og voilà...ferdig patron.

Må sikkert gløde ut hylsene og necke opp i steg, men fortsatt ganske greit. Kanskje det ikke finnes noen hyllaevarer på det jeg tenker på? Kanskje lage en selv... .30 Anser ... Kanskje??

Link to comment
Share on other sites

Dette er veldig på tegnebrettet enda, så jeg har ikke børsa enda. Så den er et alternativ den også. Jeg har en .30 BR fra før, men den stabiliserer ikke .30 US kula noe bra og bør ha singelstack magasin for å mate sikkert. Mater i hvertfall ikke spesielt bra i en gammel kort mauser... :|

Link to comment
Share on other sites

Grunnen er vel ønske om en patron som er skreddersydd til gås, passer godt til lyddemper og har lite rekyl. Det er flere patroner som kunne dekke den greit, men det er litt gøy med udda greier. Utgangspunktet er at jeg mener den kula er et godt valg for gås og vil finne noe som gir den den hastigheten jeg ønsker (rundt 800 m/s).

Jeg har en .17 HMR,6,5x55, 8x57is og 5,6x52R som mer eller mindre vil gjøre en god jobb, men...det har jeg og det er jo gøy med noe nytt!!! :P

Jeg mener å huske at det er mange som har fått god presisjon med den kula i .30US til metalsiluett, så jeg tror det skal være mulig å få det til å funke. I .30 BR'n min har jeg 1/17 stigning i pipa, som jeg tror, uten å ha sjekket ikke er riktig for .30 US kula.

Link to comment
Share on other sites

Okey, så lærte vi noe nytt i dag også. Jaktfelt har jeg ingen kjennskap til...

 

Men da har han også omtrent riktig stigning for slike kuler, at de ikke samler godt kan ligge i ladningen, at dette spesifikke løpet ikke liker de kulene eller at de rett og slett ikke holder høy kvalitet. Jeg mistenker nok det siste med tanke på hva slike kuler vanligvis brukes til.

Link to comment
Share on other sites

Det er en Border pipe som egentlig er beregnet til Bench rest, jeg kjøpte den brukt tiltenkt Jaktfelt. Kryssmating med de kort små jævlene er ikke enkelt, så jeg må finne meg en alternativ løsning. Så litt på nettet i går og fant mini Mause'rn til CZ med uttagbart enkeltrad magasin, beregnet for 7,62x39. Men slike kasser er det vel neppe flusst av her på berget.

Med 110gr V-max og Sierra eller Speer(?) Varminter fikk jeg samlinger på 12-14 mm på 150meter, så muligheten er nok der.

Det kan være som Mr. Meyer sier at det er dårlige kuler.

 

Kanskje noen har erfaring med det og kan si hvilken jeg bør teste først?

 

Om ikke funker det sikkert med 125gr FMJ også...Spiss kule.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...