Jump to content

45-70 govt


nøtts

Recommended Posts

Jeg har ingen erfaring med de, men det står en del om kuler til 47-70 her: http://www.ballisticstudies.com/Knowled ... nment.html

 

 

The Hornady FTX 325 grain bullet is now available as a hand loading component. The FTX is very effective when hand loaded to modern rifle velocities, the FTX is an incredibly spectacular medium game killer producing very dramatic wounds, several inches in diameter. Unfortunately though, the increase in velocity takes the FTX bullet outside of its design parameters and penetration is only mild and as such, should never be used on large animals.

Link to comment
Share on other sites

Som du sikkert har fått med deg så må du trimme ned hylselengden. Villmannen som svarer "Jepp" her kan det sikkert hvis han har prøvd disse i en Lever Action rifle?

Jeg lurer på å teste dem selv, så langt er det ikke utprøvd av meg, men jeg har surfet en del på nettet ang. trimmelengde på hylser. Jeg har ikke resjekket, men mener å ha notert trimmelengden til 51,82mm. (2.040"). Du havner på en 66,05mm. C.O.L. med FTX-kula satt til krymperilla.

Normalt snakker vi om 45-70 i eks. Marlin max. C.O.L. 64,50mm. Som man ser så blir Hornady FTX passe lang, 1,5mm over max C.O.L. Eks. jeg stresset litt med maks patronlengde med Remington .405 grain kuler. De hadde en tendens til å bli litt for lange for å krympe kula på et egnet sted, den kula måtte jeg sette så dypt det lot seg gjøre. Blir patronen for lang så klarer ikke materampa å vippe opp en ny patron fra magasinet, patronen kommer ikke tilstrekkelig ut av magasinrøret. Uten å trimme hylsene ned blir FTX for lang til å fungere i en Leveraction.

 

Stemmer dette, dere andre som har prøvd?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd med trimlengde 51,9-52mm og satt til col 66mm. Krympet i rilla med en nedfila lee factory crimp. Uten å file factory crimpen prøver den å legge krympen over kula da hylsa er for kort. Dette funker bra i min Marlin 1895g.

Pga den korte hylsa og lange kula får du ganske fort komprimerte ladninger. Er dessverre litt begrenset med ladedata til nordiske krutt. Hornady hadde en ladetabell til denne kula med bla N120 på hjemmesiden sin før, men kan ikke finne den igjen nå.

 

Siden rem 405gr blir nevnt her så er min erfaring at du bare må se bort fra krymperilla på denne og sette den til COL 64,7mm. Og deretter krympe med lee factroy trim.

Har skutt og deretter målt patronene som har ligget i magasinet, disse har aldri blitt noe kortere.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Er såvidt i gang med lading. Vil i første omgang starte med 8*57 til trening og jakt, samt 38 spes. Har derimot en godkjent søknad på Marlin 1895sbl 45-70 liggende på pulten. Lever action virker spennende og er ukjent for meg fra tidligere. Har blitt fortalt at man burde belage seg på å lade selv om man har denne type børse og er derfor klar for det. Blir derimot noe svett når jeg leser om hylser som ikke passer, og at det trimmes og krympes. Hadde håpet på å kunne kjøpe hylser og kuler som passer uten å for mye miks og triks. Er det vanskelig å få tak i dette? Har ønske om å prøve og lade slik at faktorkravet oppfylles for storviltjakt. 325 grain med dertil egnet krutt og disse hylsene da.

 

Mottar tips og hint om hva jeg burde gjøre med stor takk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...