Jump to content

Nato 7.62 (.308), til jakt..


Gudde

Recommended Posts

Hei hei!!

Er det noen som har erfaringer med å bruke 7.62x51 som basis for hjemmeproduksjon av jaktammunisjon :shock: . Har prøvd å finne ladadata på Natoèn på nett med dårlig resultat. Er det f.eks mulig å bare nappe ut kula og sette en tilsvarende blyspiss inn igjen?? Kan man gå opp te 165gr blyspiss uten å skifte kruttmengde?? Er jo veldig tidssparende hvis man slipper omveiing.. :winke1:

 

Hva slags, og hvor mye krutt er det i Natoèn?? Til slutt, hvor liten/ stor spredning er akseptabelt på 100m for denne type ammo??

 

Ha en finfin dag. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Alt er mulig..

 

 

første del, lage jaktammo ved å bytte ut kula; måten du stiller spørsmålet på tyder på at du har liten kunnskap om hjemmelading.Det korte svaret er glem det. Det rette svaret er ja; forutsatt at du bytter ut kula med en av samme vekt, lengde og form. Tyngre kule er å å eksperimentere på tynn is.

andre del;NATO er ladd til maks trykk med et krutt som ikke selges sivilt, ladevekten varierer fra lot til lot. Det finnes et innlegg her inne med mer info om kruttype og ladevekter.

tredje del;En god lot i et våpen som liker Nato lokker fram smilet (min kosemauser setter 5 i en tett, fin klyse med Nato fra tidlig 70tall), dårlig nator er det bare å gi bort til noen med halvauto og stort magasin....

Link to comment
Share on other sites

Det har blitt diskutert flere ganger her på kammeret (og også på sluttstykket). Hovedkonklusjonene er vel at "ja det går", men er vel neppe verdt alt arbeidet.

 

 

viewtopic.php?f=17&t=4957

viewtopic.php?f=17&t=49365

 

Takk takk..

Ser ut te at æ stakk nævvan i et vepsebol, eller gikk ut i et minefelt... Får putte halen tilbake mellom beina og luske meg tilbake der jeg kom fra...

Link to comment
Share on other sites

Takk takk..

Ser ut te at æ stakk nævvan i et vepsebol, eller gikk ut i et minefelt... Får putte halen tilbake mellom beina og luske meg tilbake der jeg kom fra...

 

Det var på ingen måte ment som en kritikk eller noe mot deg. Prøvde bare å hjelpe med de linkene. :)

Link to comment
Share on other sites

Neida, Unnskyld, hvis jeg gav inntrykk at jeg oppfattet ditt innlegg som kritikk, langt ifra.. Tenkte mer på de linkene du sendte, hvor andre før meg har fått det i glatte lag for lignende spørsmål.. I mitt tilfelle var det bare spørsmål etter råd/ erfaringer fra andre, og det var mange råd i linkene du postet..

Link to comment
Share on other sites

Skal prøve å svare deg. Går ut fra at du mener norsk 7,62 nato ammunisjon produsert av raufoss(NM60) eller vanåsverket NM223 eller NM231)

 

Har prøvd å finne ladadata på Natoèn på nett med dårlig resultat.

Du finner neppe ladedata på nett.

 

 

Er det f.eks mulig å bare nappe ut kula og sette en tilsvarende blyspiss inn igjen??

Det er i teorien mulig, om du finner en så å si 100% tilsvarende kule, dvs en kule som har lik form, vekt og oppbygning. Jeg vet ikke hvilken kule det skal være. Så det korte enkle svaret er egentlig "nei".

 

 

Kan man gå opp te 165gr blyspiss uten å skifte kruttmengde??

NEI!

 

 

Er jo veldig tidssparende hvis man slipper omveiing.. :winke1:

Tja, du skal trekke ut kula, uten å søle krutt og du skal sette i en ny kule. De fleste har bare en presse, noe som fører til at man må bytte kuleuttrekkerdien ut med kuleisetterdien osv. Tiden du bruker på dette er bare bittelitt mindre enn å lade en patron fra bunnen av. Men ja, du sparer litt tid. Og de som er litt gnukk sparer litt over 1 krone i krutt og tennhette.

 

 

Hva slags, og hvor mye krutt er det i Natoèn??

Det er 41-46,5 grs av et av følgende krutt: NC1055, RP11 (NM60) eller NC1331 (NM231). Hvilket krutt som er i NM62, NM223, NM224 vet jeg ikke men det kan være et av de tre før nevnte kruttene.

Husk at det tilogmed innen samme lot ammunisjon kan være 2 forskjellige loter krutt.

 

 

Til slutt, hvor liten/ stor spredning er akseptabelt på 100m for denne type ammo??

Kravet er ikke mer enn 5 cm spredning på 100m. Men som tidligere nevnt kan de samle betraktelig bedre.

Link to comment
Share on other sites

Har trekt en del natokuler og byttet kule (og justert kruttmengde)

Men har kommet frem til at dette ikke er noe vits. Helt grei ammo å trene med. Og det blir jo litt jobb å trekke kule/justere kruttmende osv.

Besparelsen er jo tross alt bare ca 1.2-1.4kr pr skudd

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i mine unge dager trekkt/banka ut nato kuler og erstatta disse med sierra blyspiss 150 gr kule med boat tail eller sierra 150gr matchking til trening.Kulevekta i nato er på ca 146 grain.Dette har fungert helt fint i Tikka sporter og HK 770 halvauto.Natokula er vulka/lima fast i hylsa så den sitter godt

Link to comment
Share on other sites

"nato" og "nato" kan være 2 forskjellige ting. Noen har 146 grs kule med blykjerne (feks NM60) og noen har 139 grs kule med stålkjerne (NM231) så å anbefale å bytte kule til en 150 grs ville ike jeg gjort. Selv om jeg vet at mange har gjort nettopp dette med ammunisjonen som hadde 146 grs kule. Hva om noen bytter til 150 grs kuler i den ammunisjonen som har 139 grs kule orginalt? Går det "helt fint" ?

Link to comment
Share on other sites

Det er vel bare å veie kula du tar ut og erstatte den med en av lik vekt og kuleform.Dette vil ikke sprenge noen rifler i lufta.

Garanterer du det?

 

Jada, om alle ting er likt så bør det kunne gå fint, men du anbefaler å putte i en tyngre kule (150 grs mot 146 grs orginalkule), noe enkelte kan tolke til at det ikke gjør noe om kula er litt tyngre.

Hva skjer om man putter i en 180 grs S&B FMJBT kule i miljøammunisjonen? Den har da samme fasong og lengde (men er 41 grs tyngre).

Link to comment
Share on other sites

Takk takk!!! :):)

Mange gode svar. Konkluderer med at man skal være forsiktig med endring av kuler uten å gjøre en vurdering av patronen i sin helhet.. Mye informasjon/ veiledning er å finne i ladeboka, men litt empirisk forskning, innenfor sikkerhetens grenser, er også greit å ha med..

 

Har gammel 7.62x51 LOT, og konkluderer med at den skal ha en vekt på ca 146grain, dog den LOTèn jeg har var nærmere 150grain ved veiing etter utnapp, kan være litt "forsegling" som følger med eller litt variasjon i kulene.. Har forhørt meg endel med aktive skyttere som skyter Sauer 202 i .308 og de har byttet ut Natoèn med 150gr Sierra i flere tiår med gode resultat, så det skal være mulig med "noe" forsiktighet.. :shock:

 

Vi må alle være enig om at skytetrening før jakta med den ammoèn man bruker på jakt er en stor fordel. Jo mer jo bedre.. Synes selv det gir en form for selvtillit med børsa i jakta hvis jeg har dratt av noen hundre skudd med jaktammo før jakta, og synes da å bruke 30-35 kr pr skudd er noe i overkant. Oryx koster så mye.. Man kan sikkert si at dette er endel av jakta, og hvis man ikke har råd til trening så har man ikke noe på jakt å gjøre.. Kan forsåvidt være enig i det, men snakker da for min egen del.. Har tom hørt andre jegere si på banen at de ikke kan trene knestående/ sittende el stående fordi de "bare hadde med" skudd til oppskyting.. Tom hørt om jeger som har ramlet på børsa og ikke kunne ta testskudd siden de ikke hadde "kjøpt tilstrekkelig med" skudd.. Tror dette har noe med at man ikke tar seg råd til å kjøpe tilstrekkelig med ammo..

 

En annen ting er at man får en annen tilnærming til jakta hvis man har ladet egen ammo. Opplever det som en liten "snakkis" i laget at man stiller med "egen" ammo. Og tror ikke man skal undervurdere dette. Så hjemmelading treng ikke alltid være et spørsmål om penger..

 

Min konklusjon blir da at man ikke treng "finne opp kruttet" (bokstavelig talt) på nytt og støtte seg til ladeboka, snakke med erfarne ladere og forsiktig, innenfor sikkerheten, forsøke seg fram til en patron som passer til sitt våpen.. Har inntrykk av at hjemmelading ofte fortoner seg som litt prøving og testing "nedenfra" og oppover.. Da tenker jeg på kruttmengder, kulevekt, patronlengde, kammerlengde og frigang på patron osv opp mot sitt våpen.. :smile:

 

Ha en fortsatt fin dag gottfolk!!

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke heller skyte patronene slik de er, da får du skytetrening. Å så ladde jaktpatroner fra bunnen av?

Besparelsen ved å bytte kuler i nato ammunisjon i stedenfor å ladde ammunisjonen fra bunnen av er litt over 1 krone pr smell. Altså gir du fra deg muligheten til å trene "for litt over en krone pr smell".

 

Forresten kan det være 2 forskjellige loter krutt i samme parti nato ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

For å trene på å skyte til jakt må man jo ikke skyte med oryx eller annen jaktammo.

Du har jo Nato, og til trening på elgbanen så går den helt sikkert godt nok for de fleste. Skyter man DFS eller jaktfelt er det nok større sjangse for stang inn istedefor stang ut om man bruker ammo som samler bedre.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke heller skyte patronene slik de er, da får du skytetrening. Å så ladde jaktpatroner fra bunnen av?

Besparelsen ved å bytte kuler i nato ammunisjon i stedenfor å ladde ammunisjonen fra bunnen av er litt over 1 krone pr smell. Altså gir du fra deg muligheten til å trene "for litt over en krone pr smell".

 

Forresten kan det være 2 forskjellige loter krutt i samme parti nato ammunisjon.

 

Ja du sier noe der.. Forsåvidt enig med deg i det, skal gå til anskaffelsen av ladeboka og hive meg til.. Synes det var noe "hellig" med å kunne "gjemme meg fra kjerring osv" og sitte i boden og lade jaktkuler... (les mas å kjas..) og moro å se kor de går..

 

Takk takk!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...