Jump to content

Hvorfor Blaser R8?


jjrckd

Recommended Posts

Vil i løpet av året kjøpe meg en Blaser og tenker i den sammenhengen at det vil være naturlig å kjøpe en R8 rett og slett fordi denne er siste modell. Da jeg strengt tatt nok ikke vil komme til å benytte meg i nevneverdig grad av muligheten til å ta ut magasin/avtrekker har jeg dog i den site tiden blitt litt i tvil på om jeg skal kjøpe R8 eller om en R93 med 2 løp (samme pris som R8) er et bedre valg.

 

Noen som har noen gode grunner til hvorfor R8 er et bedre valg enn R93?

Link to comment
Share on other sites

@amatør: Jeg antar du sikter til våre tidligere diskusjoner rundt emnet, og som jeg har sagt før, kommer du med holdbare argumenter så lytter jeg gjerne. Men når du spekulerer åpent må du tåle at du blir motsagt.

 

De som lurer på hva dette gjelder oppfordres til å bruke søkefunksjonen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har begge. en R93 proff med to løp i 30.06 og 22-250. Og en R8 i grs stokk med 6,5x55 pipe.

Fordeler R93:Som regn jakt børse ville jeg valgt en R93 med to løp. Lavere vekt. Nettere stokk ikke så klumpete som R8. En del i brukte i makede og laver pris.

Fordeler R8.Magasin løsnigen er kjekk da du slipper og føre inn alle patroner som blir brukt på jakt. Magasin kapasitet hvis du skal skyte litt på bane 4+1(R93 3+1) (gjelder standar kalibre)

Muliheter for GRS stokk. Bra avtrekk.

 

Ellers synes jeg du ikke gjør noen feil uansett hva du velger. Noen av punktene er egene meniger og andre er fakta. Men hva som er pluss og minus må du avgjøre selv. Jeg løste problemet med å ha en av hver :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte r93 for en måneds tid siden. Valgte den fremfor r8 mest pga pris. R8 er mye dyrer uten å forstå helt hvorfor. Nå er blaser helt nytt for meg, så jeg kann ikke uttale meg alt for mye om fordeler og ulemper. Fordelen med r8, er vel flere valgmuligheter blant kaliber og magasinkapasitet. Har kjent på begge 2, men synes ikke avtrekkeren er værre på r93. Synes avtrekket er perfekt for min del. Lykke til med valg og handel av nytt våpen :mrgreen: .

Link to comment
Share on other sites

Man må spørre seg hva behovet er i dag og hva behovet trolig blir om noen år? Mulige kaliber og stokker ekspanderer for R8. Valgmulighetene for R93 snevrer seg inn. Sannsynligvis vil man kunne kjøpe nye løp til R93 i utvalgte kaliber i god tid framover. Men man vil garantert ikke ha de samme mulighetene som hvis man valgte en R8. Kjøper man først Blaser, så vil behovet for nye løp nesten garantert dukke opp før eller siden. Mellomlegget fra R93 til R8 er absolutt verdt det hvis man ser langsiktig, og for min del var magasinløsningen også avgjørende.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville holdt en knapp på R8, sikkert av de samme grunnene som Amatør ikke vil skriver om :wink:

Som hjemmelader har jeg også en god grunn til og ikke eie verken Blaser R93 el. R8. Men jeg liker Blaser for det korte systemet og pipeskiftet med kikkert montert på pipa. R8 gir en følelse av å være en mere solid rifle enn R93, men som sagt jeg eier ingen, og kan egentlig ikke si noe om sannheten i det utsagnet.

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips er å dra til forhandler å prøve både r93 og r8. Jeg krøp til korset selv for en tid tilbake og kjøpte Blaser. Var også noe usikker på om jeg skulle ha r93 proff eller r8 proff. Valget for min del falt på r93, uavhengig av pris. For meg føltes r93 mer smidig og smekrere enn r8, noe jeg anser som viktig i et jaktvåpen. Avtrekket på r93 kan jeg leve med.

Fordelen med r8 er en noe kraftigere låsing, et bedre avtrekk, og løst magasin (er individuelt om dette anses som positivt), i tillegg er det plass til 4 patroner i magasinet (4+1) i r8 kontra 3 (3+1 i) i r93. Jeg anser mag kapasiteten på r93 som bra nok. Og velger man r8, som nevnt tidligere, er det flere valgmuligheter når det kommer til kaliber.

Jeg anser låsen på r93 som absolutt sterk nok. Men hvis jeg skulle ha løp i f.eks grove afrika kaliber, ville jeg nok kanskje vurdert r8.

Jeg har to løp i de superkjedelige kalibrene 6,5x55 og 9,3x62. Det holder til all den riflejakt jeg bedriver, jeg anser meg (på nåværende tidspunkt..) ferdig med å eksperimentere med div kalibere. Jeg blir enda overasket over hvor bra 6,5 løpet samler med stort sett det meste av ammo.

Jeg er ikke veldig begeistra for rekyl. Og selv om rekylen i ei lett r93 proff til de grader er merkbar for meg i 9,3x62, er den absolutt levlig å skyte endel skudd med på banen i treningsøyemed. På jakt anser jeg ikke dette som noe problem. (evt sleng på en demper så er rekylen enda mer levlig).

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

AVtrekket til R93 blir omtalt som "dårligere" enn avtrekket til R8. Hva er "dårlig"? Ville trodd at man kunne justere avtrekket på begge omtrent dit en ville ha det eller evnt bytte avtrekk til noe "bedre"?

 

Vekt er viktig. Fristende med R93. Kalibervalg er også viktig, fristende med R8. Er det noen som vet om man får kjøpt ukamrede løp til Blaser? Tenker da spesielt på et .458 løp til R8.

Link to comment
Share on other sites

Hva som menes med godt og dårlig avtrekk er vel egentlig subjektivt. Største forskjellen er at avtrekket i R93 er konstruert slik at det har ganske lang ettervandring. Dette er det endel skyttere som ikke trives med, og det kan ikke justeres, men løsningen ligger i å bytte til Bix'n'Andy.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...