Jump to content

Haglpatrontesting, tips?


Sako 30-06

Recommended Posts

Jeg går og lurer litt på å teste ikke bare dekning, men også relativ "effekt" av haglpatroner. Jeg er ikke motivert for omfattende arbeid, så KISS er et prinsipp jeg tenker å sette høyt her: En kvadratmeter med papir for haglmønster/spredning og "noe" bakom for å sjekke relativ inntrengning, hele greia med halv choke på 30 meters hold (eller noe slikt). Tar man med en kjent referansepatron, burde det ikke være så nøye at mediet er "korrekt", for man kan alltids gradere i "litt bedre inntrengning", "mye dårligere inntrengning" ift. kjent referanse og få en grei pekepinn.

 

Men hva bør jeg sette bak papiret? Kryssfinér? Jeg har noen 15x30cm-biter 8mm kryssfinér som bare ligger i garasjen uten gjøre noe fornuftig. En bordbit? En bunke vått avispapir er ikke særlig fristende, det blir for mye arbeid hvis jeg kan få en grei pekepinn på en enklere måte. Siden jeg har en dusin eller så med ulike patroner jeg kunne tenke meg å sjekke, er det greit om alt testmedium, børse, hørselvern og ammo går baki bilen uten for mye prakk. Tips og synsing mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Cronograf er veldig kjekt. Hvis du kombinerer det med papp og fuktige telefonkataloger bør du ha en god pekepinne på hvilke patroner du bør velge. Som nevnt mange plasser skal stål ha minimum 400m/s i utgangshastighet for å være aktuelle til jakt. Har ladet en del "leirdueskudd" til 24,5g us7 stål og >430m/s. Fungerer veldig bra på kråker og duer på normale hold(<30m). Det som er viktig å huske på med stål er at fordi om en har bra utgangshastighet taper de anslagsenergi raskere en tyngre matriale.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, men det er nok ikke hjemmeladd haglammo jeg skal teste. Derimot tenkte jeg å slå to fluer i en smekk når jeg sjekker dekning for ymse ammo i mi børse. Greit med tester og sånt i bla', men det er sjelden jeg ser en test som svarer på alle mine (to) spørsmål:

 

1: Hvordan oppfører ammoen seg i mi børse?

2: Hvordan er inntrengningevne sammenlignet med ammotyper som er "kjente og kjære" for meg?

 

Derfor tenkte jeg å gjøre en enkel inntrengningstest samtidig med dekningstesten. Har bl.a. fått tak i noe Kent TM #3 som jeg gjerne skulle sammenlignet med Eley vismut og kanskje også med noe referanseammo som jeg har relativt omfattende erfaring med.

Link to comment
Share on other sites

Om en skal teste ferdig kjøpt ammo eller hjemmeladet spiller jo i og for seg ingen rolle. Det en er ute etter er dekning/spredning og hastighet/inntrengning. Papp funker bra til å teste dekning og spredning, til å teste inntrengning har jeg brukt fuktige telefonkataloger. Som sagt er også en cronograf kjekt, er ikke alltid hastigheten som er oppgitt på pakken stemmer. Måler en hastigheten og tar hensyns til hvilket haglmatriale en bruker har en i grunnen mye av svaret på inntregningen.

Å teste haglpatroner er i grunnen ganske omfattende om en skal teste ulike patroner i ulike choker i begge løpa. Lønner seg å gå grundig til verks fra starten av. Finner du ut noe lurt får du poste tips :-)

Link to comment
Share on other sites

.............. bl.a. fått tak i noe Kent TM #3 som jeg gjerne skulle sammenlignet med Eley vismut og kanskje også med noe referanseammo som jeg har relativt omfattende erfaring med.

 

..noe referanseammo...omfattende erfaring.... les: god gammel blyammo? :D

 

Enig i at testing i egen hagle er den eneste testen som gir relevante svar. Oppdaget forleden at Bismut nr 6 i min hagle ga fine svermer/dekning i 1/4 boring mens det motsatte var tilfelle til de grader med Bismut nr 5 i 1/2 boring (ikke rart jeg ikke treffer på 2dreskuddet). En kompis testet ut wingmaster hd i sin hagle, og måtte konkludere med at han sannsynligvis kunne kaste en neve hagl med bedre dekning.

 

Jeg hadde noen biter av mdf-panelplater som bakfang. Synes det gav en god "visuell" tilbakemelding om inntregning.

 

Vil gjerne høre hvilke erfaringer du gjør deg i uttestingen.... også ift "noe referanseammo" 8)

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder fart, inntregning og anslagsenergi, så er jo dette testet av jaktbladene. Jeg sier ikke at utgangshastigheten er nøyaktig lik i din børse, men forskjellen mellom de forskjellige patrontyper skulle være den samme. Det som er interessant er hvordan skuddbildet ser ut i din hagle på diverse hold og med forskjellige choker.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har et forslag til hva jeg kan putte i hagla mi?

Jeg og en kamerat har vært i skauen og testa jakt-ammo. Vi har begge lanber gyttorp og begge treffer like fantastisk dårlig med vismut.

Haglene klumper seg å lager så mange hull i skuddbildet at rypa kommer til å stanse for å le av oss.

 

Så langt har vi testa Elley, Rio og "Venadium"(eller noe sånt) og det begynner å bli dyrt med disse 25'pakningene med skudd.

Leirdue-ammo gir veldig bra skuddbilde og er jo et alternativ i tidlig-jakta. Tungsten-Matrix gir også gode skudd men blir for dyrt i lengden.

 

Er det noen som har et godt tips? Begynner å bli stressa og oppgitt nå. :(

Link to comment
Share on other sites

Noen som har et forslag til hva jeg kan putte i hagla mi?

Jeg og en kamerat har vært i skauen og testa jakt-ammo. Vi har begge lanber gyttorp og begge treffer like fantastisk dårlig med vismut.

Haglene klumper seg å lager så mange hull i skuddbildet at rypa kommer til å stanse for å le av oss.

 

Så langt har vi testa Elley, Rio og "Venadium"(eller noe sånt) og det begynner å bli dyrt med disse 25'pakningene med skudd.

Leirdue-ammo gir veldig bra skuddbilde og er jo et alternativ i tidlig-jakta. Tungsten-Matrix gir også gode skudd men blir for dyrt i lengden.

 

Er det noen som har et godt tips? Begynner å bli stressa og oppgitt nå. :(

 

Hva med sink (Nittedals) ? Kanskje ikke de beste egenskapene, men brukbar på rypejakt?! I min hagle, sabatti, erfarte jeg god dekning med Eley Bismuth nr 6 men katastrofal dekning i nr 5 (samme som du beskrev). Har du prøvd både 5er og 6er av vismuth?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...