Jump to content

500 a-square


Sixpointer

Recommended Posts

Trodde jeg skulle bli den lykkelige eier av en rifle i 500 a-square snart, men det ser ut til å la seg vente på. Skjønner ikke at det må søkes videre til pod for å få godkjent kaliberet når det allerede eksisterer flere slike våpen i landet? Fikk vite at det ikke står på listen over godkjente kaliber? er det tilfellet, og jeg kan drite i hele greia?Noen som kan hjelpe meg?

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Trodde dette var et tilbakelagt kapittel, det finnes ikke hjemmel for å nekte deg en 500 A-Square. (så sant du innfrir dem generelle kravene for erverv)

Det finnes heller ikke en "godkjent-kaliber-liste". Kun en forbudsliste, 500 A-Square står ikke på denne. Kaliberet er heller ikke "særlig farlig" (kan kun skyte sivil ammo). Siden Norsk institutt for naturforskning konstaterte at grove kaliber gir kortere flukt (ergo mer humane), er kaliberet mer aktverdig en "standard" kaliber.

 

Bare å klage, men er klar over at historien om bukken og havresekken passer fint inn her

 

Det kan tenkes dem prøver å dekke seg bak: ”Forskrifter om anlegg av, kontroll med og godkjennelse av sivile skytebaner av 1. juli 1988”. Der det påpekes at en ikke kan skyte med kaliber 12,7 eller større på norske baner. Men dette er en referanse til 12,7x99 i forhold til rekkevidde. Men argumentet blir da at en ikke får skutt opp med våpenet.

 

ref:

https://www.politi.no/vedlegg/lokale_vedlegg/politidirektoratet/Vedlegg_998.pdf

http://www.dirnat.no/attachment.ap?id=1182

http://www.dfs.no/Documents/Skytterkontoret/Avdelinger/Anlegg/Dokumenter/Forkrifter_anlegg_1988.pdf

https://www.politi.no/tjenester/klage_pa_politiet/

Link to comment
Share on other sites

"særlig farlig" er vel noe de har lagt på der de tror man kan bruke prosjektiler med andre egenskaper enn de ønsker. Feks MP, MP-T, APS og evt andre ting man får til 12,7x99. Antar loudenboomer mener at du ikke kan skyte andre patroner enn .500 A-square i et våpen kamret for det. Slik at det for pod ikke er særlig farlig å ha en .500 a-square mtp at det er relativt vanskelig å dytte inn noe mer spennende patroner enn den er laget for.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
500 A-Square står ikke på denne. Kaliberet er heller ikke "særlig farlig" (kan kun skyte sivil ammo).

:P forklar ikke særlig farlig? hvorfor kan det ikke skyte annen ammo? Nå er jeg spendt.... :lol:

 

Kim har allerede forklart, jeg bruker bare terminologien dem selv bruker i rundskrivene.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Det kan tenkes dem prøver å dekke seg bak: ”Forskrifter om anlegg av, kontroll med og godkjennelse av sivile skytebaner av 1. juli 1988”. Der det påpekes at en ikke kan skyte med kaliber 12,7 eller større på norske baner. Men dette er en referanse til 12,7x99 i forhold til rekkevidde. Men argumentet blir da at en ikke får skutt opp med våpenet.

Det kan ikke bare tenkes... Hvordan skal man argumentere seg rundt? I teksten i skytebaneforskriften står det 12 ganger: "kaliber mindre enn 12.7mm". For enhver som ikke har som agenda å stanse grovkalibrede skyevåpen, så er det åpenbart at en henspeiler på 12.7x99. Imidlertid er ikke alle enige i det.

 

K

Link to comment
Share on other sites

jeg har nå ca 150 stk 460 hylser som jeg har ladet og formskutt i 500 a2 min jake ......... :wink: jeg har også en del orginale 500a2 hylser direkte fra asquare men disse er blitt vanskelige å få tak i da de er konkurs... :? 510 kuler er goe saker jeg kjøpte en masse fra clarry Haglund på hamar....billige og gode til trening....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tja, la bare med dokumentasjon på hva en 500 A-Square er og hva en 50 BMG er

Og at disse to ikke må samenlignes da den ene er jaktpatron og den andre militær.

Skytebanen vår er godkjent for kaliber tom 50 BMG så det var det aldri et spørsmål om.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fikk omsider omgjort søknaden fra avslått til innvilget :D

Har en del 460 hylser jeg skulle ha skyteformet.

Har en pakke 535 grs woodleigh fmj kuler jeg tenkte jeg kunne bruke til formålet.

Noen som kan hjelpe meg med en grei ladning til skyteforming?

Har kun data til 600 grs kuler,og det fikk jeg ikke tak i.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladd en del ammo for Donner, deriblant med 535gr Woodleigh blyspiss. Etter notatene brukte jeg 110gr N150 bak disse kulene. Dette var derimot i ferdigforma hylser. Siden det er snakk om skyteforming, og siden fmj-kulene til Woodleigh lager litt mer trykk, vil jeg tro at ca 95-100gr N150 kan være et greit utgangspunkt for skyteforming.

Link to comment
Share on other sites

Fikk omsider omgjort søknaden fra avslått til innvilget :D

Har en del 460 hylser jeg skulle ha skyteformet.

Har en pakke 535 grs woodleigh fmj kuler jeg tenkte jeg kunne bruke til formålet.

Noen som kan hjelpe meg med en grei ladning til skyteforming?

Har kun data til 600 grs kuler,og det fikk jeg ikke tak i.

 

 

Ikke verst, tok bare 17 måneder....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...