Jump to content

308 Win jaktpatroner med høyt trykk


byf

Recommended Posts

En person hadde skutt med 308 Win jaktpatroner av kjent merke. Avfyringene ga tungt hevarmløft og hylsene hadde typiske overtrykktegn som utvidet parti ved utdragerrillen og hettelommen var synlig utvidet ,likeså tennhullet.

Jeg demonterte de gjenværende patronene og der var kula normal ,men kruttet var noe forsteinet på toppen og i midten av ladningen .Ellers var kruttet i normal form.

Da jeg tok kruttet ut var ladningsvekten ok for N 140 ladning og brennhastigheten samsvarte med N 140. Altså i utgangpunktet en normal patron.

 

Kan disse forsteinede partiene gitt en endring i forbrenningen slik at kruttet i normal tilstand brant hurtigere ? Noen som har teorier eller erfaringer?

Hvordan dette har skjedd ,ved lagring eller feil ved fabrikasjon ,vet jeg ikke

Det hører med at importøren for disse nokså dyre patronene ikke har svart på min henvendelse om hendelsen for en tid siden

Link to comment
Share on other sites

Brennhastighet får jeg pekepinn på ved å brenne tynne striper med krutt over en viss avstand og så ta tiden på dette. Da dette går over så lang tid som 25 sek og da ser man fort hva som er raskere og senere. Metoden fungerer og gir sannynlige svar på de forsøkene jeg har gjort tidligere.

 

Og ved en slik patron med 180 gn kule ,som nevnt så er N140 og lignende , vel eneste alternativ da det ikke er plass til senere krutt og n130 er vel litt raskt selv om jeg har hørt om ladniger her. Uansett så er det noe ekstaordinært som har skapt dette overtrykket og det er ikke N130 og heller ikke N120 i et tenkt tilfelle selv om dette kruttet er uegnet her .

Link to comment
Share on other sites

Brennhastighet får jeg pekepinn på ved å brenne tynne striper med krutt over en viss avstand og så ta tiden på dette. Da dette går over så lang tid som 25 sek og da ser man fort hva som er raskere og senere. Metoden fungerer og gir sannynlige svar på de forsøkene jeg har gjort tidligere.

 

Selvom metoden fungerer i "friluft"- hva gjør deg så sikker på at den beskriver det som skjer under trykkoppbyggingen i en patron?

 

Ikke meningen å være vanskelig, men jeg har litt vanskelig for å tro alt jeg leser på internett. Indreballistikk er ikke så lett som det vi hjemmeladere til tider liker å tro, selvom vi elsker å komme med antagelser. Jeg gjør det selv til stadighet, og må ganske ofte minne meg selv på at jeg egentlig ikke vet stort av hva som virkelig foregår inni en patron.

 

Om du kan fortelle oss noe mer om bakgrunnen for at metoden skal gi troverdige resultater, venter jeg i spenning.

Link to comment
Share on other sites

Når dette kruttet fra denne patronen brukte like lang tid på å brenne som en stripe med N 140 selv om det var i friluft , hvorfor skal jeg ikke gå ut fra at disse har omlag samme brennhastighet?

Hva som skjer inni patronen her er som du sier vanskelig å si.

Jeg tror heller ikke alt jeg leser på internett ,med dette er hva jeg har opplevd og erfart i denne saken. Jeg har ingen grunn til å tro at fabrikanten har ladet disse patronene med noe annet enn et egnet krutt, men at det er blitt utsatt for noe underveis, væske eller varme ,som har skapt disse forsteinede områdene. Og det er disse jeg hadde håpet vi kunne konsentrere oss om som den faktor som øker brennhasitigheten.

 

For de som husker tidsskritet Våpenjournalen på 70 tallet og utover drev de å ladet såkallte duplex og triplexsladninger til . 44 mag revolver . Disse skulle bygge opp gasstrykket i flere trinn ved hjelp av forskjellige brennhastigheter med mellolegg mellom kruttsortene for å gi max hastighet med minst mulig kammertrykk. Dette var nok risikable greier med de tynne kammerveggene det var på disse våpnene.

 

Disse forsteinede partiene jeg fant i disse patronene minnet meg om dette . Og det er ingen antagelse det jeg så på de tre hylsene denne skytteren gav meg sammen med flere patroner i orginalemballasjen.

Men for all del , fabrikanten har heller ikke kommet med noen teorier om hva som har skjedd selv om disse burde ha mer ekpertise om dette enn vi har.

Link to comment
Share on other sites

På skytebanen hos oss hadde vi også et parti med ammo som gav høyt nok trykk til å gi tunge hevarmsløft i flere våpen... Jaktammo av anerkjent merke i 6.5x55. Venter fortsatt på endelig tilbakemelding fra leverandør.

 

Ellers enig med evert, brennastighet i friluft er en ting, det behøver ikke nødvendigvis å si noe om trykkoppbygging i kammeret

Link to comment
Share on other sites

Ja det har jeg . Jeg har en hel tabell om dette og det er hele tiden , så vidt jeg kan se, sansynlighet på verdiene. Brenntid på den gitte avstand 30 cm på N 310 er 15 sek på N 140 30 sek N 160 37 sek

Prøv selv det er fort gjort.

Når det gjelder svartkrutt og løsammokrutt så vil nok ikke metoden være pålitelig. Fks så hadde løskrutt gevær hastighet som N 310 men dette kan nok brenne raskere inne i et kammer fordi det ikke er ment å ha fordemning foran i form av en kule.

 

 

 

Imidlertid så synes jeg vi kommer unna temaet med fokus på disse brennprøvene .

For som jeg skrev sist så er det ikke er sansynlig at fabrikanten har ladet med feil krutt selv om noen kanskje kan mene det. Vi vet jo selv hvor nøye vi er når vi skal fylle krutt i målet og skal lade helt andre patroner enn sist. Når jeg studerer kruttkornene så er de forøvrig like 140 krutt i fasong og størrelse

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har ikke sagt at det dreier seg om Vithavuori krutt . Jeg har lotnr og det andre og patronene er ok utvendig . Det er i høyeste grunn til å spekulere på problemet da mange jegere bruker disse patronene ennå da jeg får inn flere signaler om dette og hvorfor importør ikke tar tak i saken .Og dette er ikke " mitt trykkproblem" det er brukernes av denne svært mye brukte patronen.

Dette med at patroner "rister seg til høyere brennhastighet " er greit ,men det er ikke dette som har skjedd her.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...