Jump to content

kulebanekompensator


acti2k

Recommended Posts

Hei.

lure på følgende.

 

Zeiss har kikker med kulebanekompensator denne har jeg fått taffset litt på.

men den har jo egentlig bare vanlige tårn med klikk, og de i butikken mente en bare skulle kliste en lapp over med forskjelige farger.

Dette er jo greit nok, jeg har selv en meopta 4-16x44 men utvendige tårn, det er jo en stål hette over til vanlig men den kan jo fjernse på post. vil det egentlig si dette også er en kulebanekompensator??

 

swarovski sin kikker men kulebanekompensator (som jeg ikke har taffset på) har noen blanke ringer men forskjelige farge på,

hvordan funke den. da tenke jeg på om den er inn skutt på 100m og jeg skal ut til 200m er det bare og vi et klikk så er jeg der, eller er det og mange små klikk? og jeg vrir liksom til jeg er på rett farge.

Link to comment
Share on other sites

Ai. Hvor skal man begynne..

 

Kulebanekompensator og "vanlige tårn med klikk" er det samme.

På et vanlig tårn med klikk så bruker du klikkene for å kompensere for kulebanen. Det ser mye bedre ut i salgsmateriell å skrive kulebanekompensator enn "høye justerbare tårn".

 

Hvor mange klikk det er fra 100m til 400m er avhengig av temperatur, trykk, BC på kulen, hastighet på kulen og distansen mellom senter i kikkert og senter i løp.

Nettopp derfor er det ikke slik hokus pokus som mange får inntrykk av på reklamer etc, at man bare kan kjøpe et kikkertsikte med tårn det står "100"

"200" "300" "400" ++++ på og tro at man kan vri tårnet til det står på "400" og treffe midt i på 400m.

 

Fordyp deg i trådene på langholdsforumet så kommer forståelsen.

Link to comment
Share on other sites

Min tolkning at kulebanekomp er at skalaen er tilpasset en kaliber sånn passe bra. Zeiss asv har forskjellig skala man må velge ut fra en tabell. Dette vil aldri bli helt hundre for alle. Utvendig tårn med normale klikk er bare en komp med lineær skala. Jeg synes det er like greit da jeg ikke bruker disse tilpassede skalaene på min Zeiss med asv+.

 

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Swaro`n er jo heftig i prestanda og enkel å bruke. Man må jo alltid legge litt jobb i innskyting og VITE hvordan kula går om man skal ha presisjon.

Ganske sikker på at det er vanlige klikk med fargedott der du selv vil ha den.

Eller så har Leupold kommet med egen skala tilpasset din kule/ladning på sin nye VX-6 serie. Bruker du flere kuler/kalibere/ladninger bestiller du flere tårn. Genialt det,når du har tillpasset kula.Jeg for min del, liker å lade litt forskjellig,og da blir nok det bare surr.

Spørs jo også litt hva du skal bruke den til.

Har du tid til å range med en avstandsmåler (som du er avhengig av.Spes over 200m som ikke jeg tar på øyemål ihvertfall) og så stille på tårnet,har du kanskje tid til en liten titt på en tabell du har laget også.

Har du liten tid,har jeg bare en ting å anbefale.

Burris Eliminator. Innebyggd avstandsmåler og automatisk kulekompansering. Et trykk og du får opp avstand.Den røde prikken flytter seg automatisk. Skjer på brøkdelen av et sekund. Sikt og pang!

Å det funker! Helt rått. Et lite minus: det er ikke no skumrings kikkert,men ikke ubrukelig. Den nye Eliminator III,som kom i USA i sommer,har større optikk og kan også kompansere for sidevind. Jeg skal helt klart ha denne også,når lommeboka tillater det. Og kan kjøpe flere sånne til prisen av Swaro`n

Link to comment
Share on other sites

ja men er det bare et klikk, eller mange klikk? vet det komme helt an på hvilke hold det er snakk om.

men si du skulle gå fra 100m til 400?

 

 

Det er mange klikk, du bestemmer selv hvor merkene skal stå, det er ringer med "tagger" på. Om du må 20 klikk opp for å komme til 400m, så setter du merket 20 klikk etter der du er innskutt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...