Jump to content

Bedde selv , tips og råd ønskes


grautskallen

Recommended Posts

Driver med eit lite vinterprosjekt , m98k 6,5x55 Lavbubdsjett .

 

Stokken skulle helst vært bedda , ser prisene børsjemakerne skal ha for jobben og tenker detta skal jeg klare selv . Har aldri prøvd og veit ikke hvordan det skal gjøres .

Så jeg trenger råd om : bedde masse , hvor får jeg kjøpt det ?

Hvordan gjør jeg detta her ?

 

Stokken er ny og i laminat ,tenkte å bedde både i forkant og i bakkant .

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Bedde uten løp blir vel kanskje litt tricky? Jeg brukte endel omganger med teip rundt løpet (pluss ett anleggspunkt helt bak) for å få rett vinkel på kasse/løp i stokken, uten den guidingen hvordan skal du sikre deg at kassa peker rett vei og ikke 0.1 grad feil?

Link to comment
Share on other sites

Samme her, så flere videoer og leste innlegg her på kammeret før jeg gjorde det selv. Gikk greit, men noen tabber ble det.

 

Det med anleggspunkt er for at kasse+løp skal ligge rett i forhold til stokken. Når du skal bedde så må du skjære/frese vekk endel tre for å få plass til beddemasse (under og på sidene). Du beholder et punkt helt bakerst der det er god kontakt mellom stokk og kasse, og foran så legger du endel runder med elektrikerteip rundt løpet slik at du får passende klaring mellom løp og stokk. Kasse/løp hviler nå på to punkter, ett foran og ett bak. Se over at det ser bra ut, ikke legg på for mye teip da peker løpet "opp" i forhold til stokken.

 

Var egentlig ganske greit å bedde, jeg fikk noen problemer med at plastilinaen jeg hadde tettet alle hullene i kassa med var for myk, slik at når jeg presset kassa ned i beddemassen så kom det beddemasse inni kassa. Når dette stivnet hadde jeg stor morro med å skille kasse og stokk fra hverandre igjen. Men det gikk med litt bannskap og svette. Og dremel. Og hammer og meisel.

 

Her er en fin guide, se step 2 og 3 for det jeg snakker om:

 

http://www.6mmbr.com/pillarbedding.html

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye fjerner/freser man i stokken sånn ca. før man legger på bedde masse?

har vurdert bedding lenge men blir stoppa av den usikkerheten på hvor mye man ca skal frese ut av stokken? :?

har en m98me boyd tommelhull stokk og cz455 me evolution stokk som vurderes å bedde.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mye enig med Skee. 3 mm. er passe å ta vekk overalt der massen skal være. Anbefaler å spare et lite punkt bak på det originale stokk materialet bak, og to punkter under låskasseringen fremme. Disse punktene kan være på ca. et fyrstikk hodes størrelse. Teip rundt kammeret helt inn til kassa for å sikre friflyting av pipa etter å ha tatt ut nok der til at pipa ikke rir da nevnte trepunkts bæring av kasse sikrer mest nøyaktig original posisjonering av denne. Teip rundt pipa rett innenfor forskjeftetuppen for sentrering av pipa i forskjeftet, og med teip på siden der du kan dra en strek fra pipa til skjefte. Dette sikrer lengde vis posisjonering. Kasse kan etter maskering av stokkhull holdes på plass med f.eks. to tvinger, men kun med nok press til å holde kassa mot disse punktene. Dette fungerer best med kasser som er flate under, bæring foran med teip rundt kammeret er mye brukt også.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg prøver og lure inn et lite spørsmål her jeg også hvis det går bra...

 

På min delvis ombygde mauser så finnes det ikke noe som kan ligne på beddemasse. Mitt våpen består kun av trestokk og metall. Nå er låskasse/løp demontert for og gjøre noe annet arbeid, og da så jeg dette. Kan noen fortelle meg hvorfor dere bruker slik masse? Det er klaring mellom stokk/pipe. Det er sjekket med papir imellom.

Link to comment
Share on other sites

Korriger meg hvis jeg tar feil!

Bruker beddemasse for at kassen skal ligge i "dødt" materiale, og at kassen skal være tilnærmet 100% tilpasset det den ligger i. Dette for å ikke få noen form for "slark".

Jeg gikk fra å ha "gode" 35mm samlinger i ubeddet stokk, til nå å fint klare 8-10mm samlinger(dog hvis potetsekken bak rifla er i godt humør og har fått seg "haill" hjemme :mrgreen: ).

Link to comment
Share on other sites

Eneste rådet jeg skal gi deg er: Gjør det selv! Det er ikke vanskelig, det er mye billigere enn å få noen andre til å gjøre det, og det er morsomt å få til noe selv.

 

Kanskje ett lite tips til, første forsøk bør ikke være på gromrifla til naboen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...