Jump to content

S&B PM II med lys


runnys

Recommended Posts

Er lyskrysset i en 5-25 Pm II godt synlig i dagslys?

Vurderer å kjøpe en PM II, skal brukes til jaktfelt og posteringsjakt(forhåpentlig langhold etter hvert :winke1: )

Gjerne synspunkter fra dere som har denne kikkerten(fordeler og ulemper)

Hvordan er det å få tak i brukte og hva kan man betale for dem?

Link to comment
Share on other sites

Ehm.. Strengt tatt er ikke lyset ment til dagslys.. Finner ingen ulemper med kikkerten til mitt bruk på banen, ei heller vil vekta gjøre noe for posteringsjakt for den saks skyld. Spørs om man er keen på den ekstra vekta på jakt i krattskog.

 

Jeg er svært fornøyd med min PMII. Fikk den "brukt", en grov overdrivelse, til 16k. Finn.no eller kammeret er greie steder å lete. Hender en og annen dukker opp.

Link to comment
Share on other sites

Nei, ikke godt synlig i dagslys. Der har det heller motsatt effekt.. gjør det vanskeligere å se korset tydelig. Om du tenker på en 5-25 så er fordelene slik jeg ser det, gjennomprøvd, klar nok, mulighet for å se hull langt unna ved å vri opp forstørrelsen, solid, mye justeringsmulighet, annenhåndsverdi.. Ulemper, stor og tung, dassrulleffekt opp til ca 7,5x litt "klemt" synsfelt i topp/bunn ved bruk på slutten av justeringsområdet. Litt hypet i forhold til andre? Ellers liker jeg å kalle det for et optisk instrument kontra bare et kikkertsikte. Jeg har brukt min på rådyrjakt i tett skog, funker det også. Tok ei geit i høst på ca 15-20m hold. Har man sikte med mye forstørrelse lærer man seg fort å skyte med det. Litt rart i starten, men funker.

Link to comment
Share on other sites

Ser da krysset i min i dagslys men som det er sagt så er vel ikke dette tenkt brukt i dagslys.

Lyspunktet i Zenith'en er sterkere men det er jo tenkt brukt i både dagslys og skumring.

 

Lyset i PMII har man vel egentlig ikke bruk for. Kjøp en uten dersom du kan. Lysbryter er bare i veien, selv om det ikke er et problem dersom man bruker picatinnyskinne.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Picatinny skinne fra Hg firearms eller tilsvarende er nok eneste mulighet.

Har en 20 moa skinne fra HG på min 97dl med samme kikkert og virker som en god kombo det. Kun testet en gang etter at skinne og kikkert ble kjøpt da.

 

Mener at noen her på kammeret og skal ha hatt en Ken Farrel skinne til samme rifla. Denne var dog noe dyrere mener jeg å huske.

Link to comment
Share on other sites

Vurder Kahles K624i også, super kikkert. Etter min mening mekanisk like god som PMII, og langt bedre optisk!

Kjenner folk som sier at Kahles 6-24 var deres største nedtur i 2012.

Har du sett i en 5-25 PMII ?

Jeg har en Zeiss 6-24 x56FL og en S6B PMII 5-25 og i dagslys ser jeg ikke forskjell på disse to side ved side rent optisk.Har ikke sjekka i mørket.Eier også 2 stk Nightforce NSX 5,5-22x56.Nightforcen er ikke så klar/skarp som Zeiss og S&B.

Leste testen i Vapentidningen der Kalesen ble best i test,men har hørt at flere har sendt sine sikter tilbake til levrandør for reparasjon.At Khalesen er "langt bedre "opisk enn S&B PMII er jeg ikke enig i.

Link to comment
Share on other sites

Ser da krysset i min i dagslys men som det er sagt så er vel ikke dette tenkt brukt i dagslys.

Mulig dagslyset der du bor er annerledes en her for jeg er ikke i stand til og se lyset i krysset på mine PM-2 i dagslys, jeg har forøvrig 11 stykker.

Derimor i forsvarets PM2 der hele reticlet er opplyst der kan også jeg se belysningen i dagslys, men også der svakt i dagslys.

Min oppfattning er at PM-2 er helt i toppen mekanisk, og ikke så mye lengre bak optisk.

Link to comment
Share on other sites

Vurder Kahles K624i også, super kikkert. Etter min mening mekanisk like god som PMII, og langt bedre optisk!

Kjenner folk som sier at Kahles 6-24 var deres største nedtur i 2012.

Har du sett i en 5-25 PMII ?

Jeg har en Zeiss 6-24 x56FL og en S6B PMII 5-25 og i dagslys ser jeg ikke forskjell på disse to side ved side rent optisk.Har ikke sjekka i mørket.Eier også 2 stk Nightforce NSX 5,5-22x56.Nightforcen er ikke så klar/skarp som Zeiss og S&B.

Leste testen i Vapentidningen der Kalesen ble best i test,men har hørt at flere har sendt sine sikter tilbake til levrandør for reparasjon.At Khalesen er "langt bedre "opisk enn S&B PMII er jeg ikke enig i.

 

Jeg skal ikke være bastant. Men hvis du sikter til Jamez her på kammeret så er han av de få som ikke var fornøyd med produktet som ble levert. Men det var det en feil på så vidt jeg forsto.

 

Jeg vet også om folk som har sett gjennom sin Zeiss Victory 6-24X72 og som mener Kahles'en er bedre. Ihvertfall på lysgjennomgang. Knut Erik her på kammeret er jo ingen små kar på hverken skyting eller jakt. Han er fornøyd med Kahles'en og har litt å sammenligne med.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Godt å høre :mrgreen: da blir vel lommeboken snart slankere. Men er det rett at noen Kahles'er leveres med feil eller dårlig kvalitetskontroll, så er jo ikke det bra. Når det ikke er noe galt, som med min, er det en kikkert i bli glad i. Det er helt sikkert :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...