Jump to content

Trenger hjelp ifm med kjøp av pistol!!!!!


Remmen2012

Recommended Posts

Jeg ønsker å kjøpe en pistol. Tenker i utg.punktet å skyte på bane for rekreasjonens del, og muligens praktisk på sikt. Har igrunnen kun erfaring med 9mm fra før. Har skutt en del med dette kaliber.

 

Ønsker et våpen som er relativt snill på rekyl - altså ikke en kanon. Jo større hull i skiva jo bedre, men samtidig et våpen jeg skyter godt og raskt med. Balanse mellom power og brukervennlighet er stikkord for meg. Hva gjelder avtrekk, må jeg bare teste de aktuelle. Men i utgangspunktet har jeg sans for trykkpunkt, og avtrekk med kort vei tilbake for nytt skudd.

 

Så første punkt jeg trenger hjelp på er valg av kaliber. Kan lade selv. De jeg til nå har sett på er:9mm short, 9x19, 40sw, 45asp. Veldig åpen for forslag, og om det er ukurrant og litt spes gjør ikke det noe...

 

Jeg har ikke sansen for sølv/rustfrie våpen. Jeg har sett på: Steyr MA1, Sig P226, 229 og SP2022, CZ P06, Shadow 75 SP-01, Smith og Wesson M&P og Springfield armory xD mod 4.

 

Kan noen fortelle meg først og fremst hvilket kaliber jeg burde fokusere på, og dernest hvilken pistol som er å anbefale????

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker i utgangspunktet å kjøpe brukt, men den rette pistolen koster det den koster tenker jeg. Når det er sagt er pistoler over 15 tusen uaktuelt.

 

Hadde jeg funnet en pistol som koster ny 10tusen, ville jeg nok ventet til jeg fant en brukt. Håper dette svaret gir mening ift budsjettet. Har nemlig ikke en fastsatt sum å bruke...

Link to comment
Share on other sites

Min første pistol var en brukt Tanfoglio combat sport 9mm, angrer ikke et sekund på det kjøpet, den hadde gått rundt 1000 skudd når jeg fikk den og jeg har skutt rundt 2000 skudd med den selv uten et eneste problem, ingen klikk, ingen mateproblem :)

 

denne koster vel mellom 7 og 8000,- ny, jeg ga 3500,- for min

Link to comment
Share on other sites

Slenger meg på det shadow svaret.

God pistol all over. Du sier jo å at du kan lade selv så da kan du jo nærmest bruke alle kaliberene du sier da du kan lade ned og få en mye mindre rekyl.

Blir jo uansett mindre rekyl i en metal pistol som shadowen kontra polymerpistoler, pluss at du kan få ammo ned til 1,30-1,35 ved valg av 9mm.

Ps er jo en grunn til at Sp-01 shadow er den pistolen som er mest brukt i PD ;)

Link to comment
Share on other sites

Støtter metallpistol. Hvis du vil ha en pistol som er god i hånda og kan treffes med da. Hvis ikke, kjøp en polymervariant. :mrgreen:

 

Jeg tittet lenge etter brukte CZ'er da jeg skulle handle, men de var det lite av, så jeg kjøpte noe annet. Nå ser jeg at det har kommet 4 CZ'er til salgs her på Kammeret i løpet av de siste dagene. Kanskje det kunne være noe? Tror det var to 75'er, en 85 og en Shadow.

 

Edit og Off-Topic: Perjan, når du sier 1,30-1,35 for 9mm, da mener du hjemmeladet, ikke sant? Hvis ikke vil jeg gjerne vite hvor du handler.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke hjemmeladet, det er kjøpeammo, dog russisk metal hylser. jaktdepoet i drammen har denne. helt ok ammo til trening og morro, men en må pusse litt mer da :winke1:

Men igjen skal du lade om finnes det 9mm til 1,49 og litt opp over som har messinghylser og kan brukes til hjemmerulling.

 

Her er en link til en tråd på kammeret som tar for seg hvor det finnes billig 9mm, noen andre kalibere også :)

viewtopic.php?f=53&t=67679&hilit=billig+9mm

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke man blir så mye klokere når alle ambefaler det dem selv har, og egentlig ikke

leser nyansene i spørsmålet ditt, og det klassiske er å anbefale 9mm pga kostnad og

ikke på grunn av at den er så fin å skyte med. Men du lader selv og kostnad

på fabrikk ammo er derfor ikke det avgjørende tema i utgangspunktet.

 

Snill på rekyl og store hull i skiva.... Ja hva er det.... Det kan vere en tung .45 ACP, ladet ned

med en noe lettere kule, men likevel såpass at den kan funksjonere. Jeg vet egentlig

ikke hvor grensen går på kulevekt og ladning før sleiden ikke vil cycle skikkelig lenger.

Noen sier at vinninga går opp i spinninga, slik at har man lettere kule må ladningen

friskes opp tilsvarende for å få nok rekylenergi til at den funksjonerer. Alternativet er

å kjøpe noen fjærer som er svakere og som harmonerer med en lettere kule.

Det finnes en tråd om noen som har testet dette, men jeg finner den ikke.

 

Har vært inne på tanken å bytte ut 9mm og gå denne veien selv etterhvert. Om ikke annet

for å ha prøvd det og erfart det.

Link to comment
Share on other sites

Prøveskyte, prøveskyte og prøveskyte.. Få testet mest mulig rart før du bestemmer deg..

Avtrekk er essensielt i min mening.

Single action vs. Dualaction, sikring på siden eller i avtrekk etc., jeg startet med en Tanfoglio single action, kjøpe en Shadow som var helt grei, men jeg takla ikke avtrekket.. Plaspistoler gir meg noia. Så prøv mest mulig så ender du opp med noe du blir fornøyd med.

 

lykke til

 

edit: skyter forøvrig .40s&w som du kanskje ser i signaturen, lader for ca 1,30pr smell, veldig grei å skyte med,avhengig av ladning.

Link to comment
Share on other sites

spørsmål ang mekanisme: dual/dobbel action, vil det si at sliden ikke spenner opp? Ser poenget med at man kan få et førsteskudd uten å dra sliden tilbake, men er det i såfall fordeler med en mekanisme hvor du må spenne opp manuelt for hvert skudd? Vil ike da avtrekket bli tungt? (når jeg sier spenne opp manulet mener jeg med avtrekker, ikke gammeldags tommel og hanen tilbake. bare så jeg ikke virker heeelt sveiseblind)

 

Dersom jeg ikke har misforstått var det nytt for meg at pistoler ikke lader selv. Trodde det var mye av fordelen/grunnen til å kjøpe pistol kontra revolver.

 

Har man generelt like følsomme ladninger i 9mm, 40sw og 45 acp? Tenker på mulighetene for å lade ned og opp, og bruke forskjellige kulevekter hvis man skal lade selv. Hvilke av disse gir mest rom for utprøving?

 

Jeg er forresten litt svak for "plastpistoler", men ser mange anbefaler stål;) Mener dere jeg må tenke stål eller kan noen komme med gode grunner til å velge støpte saker?....

Link to comment
Share on other sites

Double action vil si at hanen ikke blir spent når du tar ladegrep/drar bak sleiden.

 

Hanen både spennes og slippes ned igjen ved avtrekk. Det ses på som en sikrere funksjon, da hanen er nedspent selv om du har en kule i kammeret. Ulempen er et tyngre avtrekk i forhold til en single action som har hanen spent allerede hver gang sleiden går tilbake.

 

Funksjonen er ellers lik, og pistolen lader fremdeles automatisk, og du må fremdeles dra sleiden bak/ta ladegrep før første skudd.

Link to comment
Share on other sites

Det dere snakker om her er vel DAO, eller Double Action Only. Da har du en hane som spenner seg selv ned etter hvert skudd.

 

De fleste moderne pistoler er vel DA/SA, altså Double Action på førsteskuddet (hvis du ikke har spent hanen allerede), men Single Action på de påfølgende skuddene pga. at hanen blir spent av bevegelsen til sleiden.

 

SA, eller Single Action vil si at du ikke kan foreta et førsteskudd bare ved å trykke på avtrekkeren hvis hanen ikke er spent allerede. Du må altså spenne hanen med tommelen eller rakke sleiden for å kunne skyte førsteskuddet. Under påfølgende skudd vil hanen bli spent av bevegelsen til sleiden, akkurat som beskrevet over.

 

Hvis du liker og vil ha plast så kjøper du selvsagt det, uavhengig av hva vi som liker stål sier. Når det gjelder smak og behag finnes det ikke rett og feil.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...