Jump to content

"Oppskrift" på å lage kniv (samekniv)?


vwhotrod

Recommended Posts

Jeg har tenkt å lage meg en samekniv. Men hvordan gå frem? Finnes det noen gode oppskrifter på nett?

 

Jeg tenker da på detaljer som holker, innlegg i skaftet, limes bladet i skaftet det eller klinker man "enden" over holken osv.

 

Å lime bladet i skaftet er vel litt risky ettersom kniven også brukes som øks?

 

Hvor kan man kjøpe deler? Finnes det ferdiglagde holker? Skjefteskruer(hvis man går for en skrudd løsning?) osv..

 

Alle innspill mottas med takk!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en håndlaget samekniv som min far har laget. Han har laget ørten slike kniver opp gjennom årene. Hemmeligheten er å ha riktig form på bladet og ikke for bredt i framenden slik som strømeng osv. Bladet skal være noe rettere. Det skal ikke være nødvendig å måtte klemme sammen slira for at bladet ikke kutter i læret. Skikkelig lær er også et stikkord her. Turistknivene har jo ikke skikkelig slire. Stålet i seg selv er veldig bra på de knivene man kjøper i butikk og duger helt fint. Lages alt riktig kommer det et lite knepp når kniven er på plass.

En annen ting er at stor samekniv er oppskrytt og ikke mye brukt av oss samer generelt lengre. En 7" kniv er passelig til det meste. En god sammenleggbar sag gjør jobben mye bedre enn selv en 9" kniv og er mye lettere å bære på. Drit i fingerbeskyttelsen også. Den har ikke noe der å gjøre i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Kommer litt ann på hva du skal bruke det til... Min laget jeg uten holker og slik dill. Limte hele greia med epoxy. I stede for messing, lagde jeg "holker" og "topplate" av reinsdyrhorn med ei skive bøffelhorn mellom bjørkegrepet for pynten sin del. (Dill;-)) Bruker den til alt i fra å hogge opptenningsved til smørekniv. Slira har jeg liksom ikke fått til på noen måte, så nå blir det rårandslær her etter!

Edit: Jørn Jensen på Lillestrøm har kanskje holker? Mener jeg har sett noe slik i katalogen deres.

Link to comment
Share on other sites

Messing er ikke noe særlig å ha i endene. Det jobber for mye og blir løst til slutt. Horn eller hardtre er bedre. Never skaft er grisefint og god å holde i. Lær stablet opp på hverandre er også veldig fint å holde i.

Her er et bilde av min kniv som nå er rundt 22år gammel nå. Slira er lagd av rålær og einebærbusk. Stålet er finsk karbonstål og var opprinnelig helt sort i sin tid men jeg polerte den blank for noen år siden.

IMAG0655.jpg

 

PS! Man bærer samekniven på venstre siden når man er høyrehendt og vice versa.

Link to comment
Share on other sites

Tangen på mitt blad er veldig kort, så jeg ser for meg at det kan bli problemer med å få klinket den. Er ikke prosedyren for det å varme den opp og slå den "flat" slik at bladet holdes fast i skaftet? Er som dere skjønner nybegynner, har kun laget en kniv på sløyden i 9.ende for ca 15 år siden..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gjengestang er en god ide! Det pluss lim bør bli bra:-)

 

Ang moderne versjon så blir det litt for tacti-cool for min del. Jeg vil i hvertfall ha en klassisk versjon først. Har sett på endel moderne utgaver med skjefteskruer og full-tange (heter det fulltange når tangen går helt ut og "deler" skjeftet i to?) stilig, men det får evt bli kniv nr to..

Link to comment
Share on other sites

Sånn lagde jeg min samekniv:

 

175A_zps8d51256e.jpg

 

Kniv er 32 cm lang.

Ikke noe messing i denne, men kan godt være jeg bruker det en annen gang.

Pent!

Hvis det er noe jeg reagerer på så er det at bakstykket på skaftet er noe udefinert og slak. Et av triksene med å bruke samekniven og ikke nødvendigvis ha den så lang, er at man holder den med bare to fingrer helt bakerst for å få mer sving på den. Det ser litt skummelt ut på den kniven. Litt snø og blod så kan kniven flakse. Ser også ut som skaftet har lite "palm swell". Hvordan sitter den i slira? Det er også å foretrekke at kniven kan enten sitte helt i bunn og sitte godt eller draes opp i "halvstilling" slik at den kan draes opp med en hånd. Går man på utrygg is er det å foretrekke.

Ellers likte jeg formen på bladet med litt drop point.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...