Jump to content

Lån av håndvåpen og kjøp av ammo


ktm250sx

Recommended Posts

Dette med å kjøpe ammunisjon ved lånt håndvåpen er ikke noe problem, ettersom du må ha våpenkort for tilsvarende våpen selv for å i det hele tatt låne håndvåpen.

 

Jfr. Våpenforskriften 25.juni 2009

 

Kapittel 18. Bestemmelser om utlån

 

§ 85 Utlån fra fysisk person (våpenloven § 11 første til femte ledd)

Den som låner ut eller på annen måte overlater skytevåpen eller våpendeler til en annen,

skal gi mottakeren en datert og underskrevet bevitnelse om dette.

Bevitnelsen skal opplyse om

a) långiverens og låntakerens navn og adresse,

b) långiverens våpenkort (nummer og utstedende myndighet),

c) art, kaliber, fabrikkmerke og nummer på de våpen eller våpendeler som er lånt ut,

d) hva våpnene eller våpendelene skal brukes til, og

e) for hvilket tidsrom våpnene eller våpendelene er lånt ut.

Bevitnelsen gjelder som våpenkort i et tidsrom av inntil fire uker fra utstedelsen.

Pistol, revolver og halvautomatisk rifle eller -hagle kan for et tidsrom av inntil fire uker

lånes ut eller overlates til andre som har gyldig våpenkort for tilsvarende våpen.

Link to comment
Share on other sites

Dette med å kjøpe ammunisjon ved lånt håndvåpen er ikke noe problem, ettersom du må ha våpenkort for tilsvarende våpen selv for å i det hele tatt låne håndvåpen.

 

Det stemmer ikke helt, utlån av pistol/revolver kan gjøres uavhengig av kaliber. Til de som har våpenkort på pistol/revolver fra før. Da kommer man nødvendigvis ikke langt med våpenkort for ett tilsvarende våpen ved ammokjøp. Utlånserklæring er gyldig for kjøp av ammunisjon. Dog har jeg opplevdt butikker som ikke har vært enig i det. Dog har de etter litt resonering og oppfrisking i gjeldende regler alltid blitt enig om at jeg har rett, og de feil. Og jeg har forlatt butikken med ammunisjon i posen :)

Link to comment
Share on other sites

er det muligheter for å få tilsendt den brosjyra

 

Hei!

 

Hvis jeg får en henvendelse (PM) fra kursansvarlig hos dere så kan jeg maile over alle dokumentene.

Dette er ingen liten brosjyre som du sikkert forstår.

Det jeg har forfattet er omtrent 16 A4 sider med tekst og pistolkurset som du finner på hjemmesiden til flere pistolklubber er på omtrent 28 A4 sider.

 

Tilbudet er nevnt på forumet før, og gjelder fortsatt for alle interesserte: En henvendelse på PM fra kursansvarlig i klubb / lag så sender jeg det 'matnyttige' på mail.

Link to comment
Share on other sites

Ta med deg utlånserklæring og legitimasjon, så får du kjøpt ammo.

 

"Tilsvarende våpen" er IKKE kaliberavhengig, har du f.eks. en 9mm pistol fra før kan du fint låne f.eks. en .45 pistol eller .357 revolver. Dette trodde jeg endelig hadde blitt diskutert til døde, men tydeligvis ikke.

 

Har du 9mm pistol så er "tilsvarende våpen" pistol eller revolver, ikke 9mm.

Link to comment
Share on other sites

Fra rundskriv 2009/009

3.11.1 Utlån fra private

Pistol og revolver, uten hensyn til type og kaliber, kan utlånes til andre med gyldig

våpenkort for pistol og/eller revolver.

 

Revolver/pistol og halvautomatisk rifle/-hagle kan ellers bare overlates til andre under

direkte overoppsyn av eieren, jf. våpenloven § 29 annet ledd

Dette er omtrent direkte avskridt av våpenforskriftens § 85.

 

 

Så enkelt er det.

 

P.s. Man kan kjøpe amo på utlånserklæring iht. våpenforskriften § 31.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...