Jump to content

Våpen erfaringer


Myrold

Recommended Posts

Hei!

 

Har skaffet meg en Voere Voerenbach HDF Titan II. Er det noen som har kjennskap til denne riflen? står "made in Germany" på den om det hjelper. Jeg skulle gjerne likt å vite om det er en god rifle, og evnt. verdi?

 

Tror kaliberet er 6.5x55. er usikker da jeg ikke har studert våpenet som ikke har annkommet.

Link to comment
Share on other sites

Hadde ikke hørt om denne før nå og tok et søk rundt om. Kort versjonen er at så lenge den er fra Tyskland, er den helt grei. Det finnes en Østerisk Voere også da Voere Kufstein, og de er visst bare ræva. Det er snakk om to separate fabrikker med samme navn(men med noe familieforbindelser). Voerenbach er stedet i Tyskland den ble laget, Kufstein er steder i Østerike den ble laget i. Rifla er visst noe tung og det er jævlig køddent å få deler til de slik som feks magasin. Mauser kjøpte de opp og solgte da børsa først som Mauser 200 men det ble krøll med markedsføringen, deretter ble det Mauser 99.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan har du anskaffet deg en rifle uten å vite kaliberet ?

 

Ikke noe problem det? Møter hver høst elgjegere som har hatt samme børse i 40-50 år uten å vite hva de skal stappe i den av kaliber. Du har jo hørt om kaliber som 308.06 og 30.08 og min favoritt 7,92-08 osv :mrgreen: Finnes i alle butikk hyller det eller? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hehe, en ser stadig merkelige innlegg fra noen som just har registrert seg her inne..

 

Som Yhaug, lurer jeg på hvordan trådstarter har skaffet seg denne børsa uten å vite kaliberet.

 

Så vidt meg bekjent er det ganske normalt i dagens Norge at en må angi både kaliber og type børse når en søker om å få kjøpe.

 

 

Syns faktisk det er veldig godt gjort å ha kjøpt ei rifle en ikke vet noe om, hverken kaliber eller verdi :overrasket:

 

 

Og til smaug: Ja, det er slettes ikke uvanlig at enkelte elgjegere ikke vet sitt eget kaliber, men da snakker vi om folk som ikke har kjøpt våpen på mange mange år. Her snakker trådstarter om ett våpen h*n har kjøpt men enda ikke mottatt :shock:

Link to comment
Share on other sites

Det er da vel ikke noe problem å kjøpe en rifle uten å vite kaliberet. De fleste butikker i Norge tar mer enn gjerne i mot penger mens de venter på at du skal få godkjent søknad. Men det er jo selvsagt vanlig at selger er behjelpelig med å opplyse om kaliber da dette er litt vesentlig i søknadsprosessen... Spent på å høre fortsettelsen her :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Haha må nesten le litt her.. Grunnen til jeg ikke vet kaliberet på rifla er veldig enkelt at jeg har fått den i gave. Har ikke brukt den enda, har heller ikke studert den så nøye ettersom jeg holder på med jegerprøven nå og skal etterhvert ta over denne riflen jeg har fått.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar! ja skal laste opp et bilde av rifla når jeg får den:) kanskje en video av meg som skyter med feil kaliber også? hadde slått bra ann tror jeg:D Jeg trenger et våpen til, håper noen kan komme med gode forslag til hvilket hagle merke jeg bør gå for? Blir småvilt jakt med den ja..

Link to comment
Share on other sites

Finn en som passer deg godt. Dra til en OK butikk og prøv forskjellige. Den trenger ikke å koste en formue for å være noe bra, faktisk vil jeg si at dersom den ikke passer deg, spiller det ingen rolle hva den koster. Selv har jeg Lanber Baron i 12/76 O/U som jeg har hatt i 22 år og den fungerer helt fint fortsatt. Jeg fikk den i den tiden Lanber kom inn på det norske markedet og da var de enda billigere enn de er nå ser jeg. Lanberen min er noe lett og sparker noe helt jævlig med kraftige jaktladninger og særlig magnum. 338LM er ingenting i forhold da, men gøy er det når det røsker skikkelig :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...