Jump to content

stående fuglehund ?


Kommendejeger

Recommended Posts

I løpet av få innlegg nå, så kommer alle varianter av fuglehundraser! Sin egen er jo stort sett best...

 

Fuglehund blir gjerne hva du trener den til. En pointer blir med ganske stor sikkerhet god i skogen om det er der du bruker den.

 

Vurderte selv gordon setter og breton før jeg falt på sistnevnte. Begge disse skulle være gode i skogen (som om ingen av de andre er det...). Valget falt på breton fordi den er dominerer lite i stua. Tassen er liten... 50 cm høy og minst i stående-fuglehund-verdenen. Jeg har fjotten som familiehund mye mer enn som jakthund. Og med to småunger var det greit å ha en som ikke løp ned dem...

Link to comment
Share on other sites

takker :smile:

jeg tenker da på skogsfugel i skogen og rype på fjellet. vil ha en hund til begge deler samt apportør. selvfølgelig blir det tur og familiehund ved siden av og den vil komme til å bo inne.

Jeg vil absolutt se på alternativene som kommer. Dette er et valg jeg håper å leve med i mange år :smile:

Link to comment
Share on other sites

Blir nok en smaksak, så du kommer til å få like mange råd som det fins fuglehunder. Har SV selv og er fornøyd med det, og hadde jeg skulle byttet rase så hadde det blitt pointer. Har jakta med ganske så bra pointere i skog, er mange som trekker ut kortere i skog en åpne vidder.

Kjøp det du føler får:)

Link to comment
Share on other sites

En god fuglehund skal kunne tilpasse søket etter terrenget den jakter i.

Pointere har trolig like gode forutsetninger for dette som de andre rasene.

 

Ta kontakt med de forskjellige raseklubbene og be om valpelister.

Vær forsiktig med kjøp av valp bla på finn.no. Mange ugunstige parringer her til lands.

 

Selv jakter jeg med gordon og er veldig fornøyd med det :smile:

Link to comment
Share on other sites

Søk råd hos de forskjellige raseklubbene for å finne gode linjer på skogen. Det er litt dumt og ende opp med en høyfjellsracer som kun er jaktbar med Garmin Astro i skogen, da blir noe av sjarmen borte.

 

Har selv en pointer som går greit på skogen. Men kan knappt nok slippes i skogen uten at den må plastres i etterkant. Har i snitt et vet. besøk i året for å sy sammen diverse jaktrelaterte skader på beina. Problemet er at han går så innmari hardt. Er liksom ikke forskjell på å forsere et hogstfelt eller en myr.

 

I andre enden så hadde jeg en korthåret vorsteh som gikk VK søk i fjellet = stort. Var jaktbar med Astroen i skogen, men det var mye leting.

 

Se på linjene til foreldrene, og sjekk hvilke prestasjoner de har på prøver. En hund med en tavle full av førstepremier på fjellet, kan ofte gå stort i skogen. Tror du har et godt utgangspunkt hvis du finner foreldre som er premierte på skogen. Tror det er bedre å jakte med en god skogsfuglhund på fjellet, enn omvendt.

 

Lykke til!!

Link to comment
Share on other sites

AVLSRÅD-TID-TRENINGSTERRENG

 

Tipsene er vel kanskje nevnt over... men bruk iallefall raseklubbenes AVLSRÅD.

De har oversikt over det som kalles "godkjente" parringer, som er ledd i arbeidet med å frembringe gode fuglehunder og bevare rasens kvaliteter. Sjekk nettsidene til klubbene for info.

Fuglehunder er smalsporede vesener, det er jakt på hønsefugl som er den store greia der. Gi hunden det den er konstruert for og dedikerttil, masse tid i jaktmarkene, etter flittig dressering.

Dvs dette kommer du til å bruke mye TID på de første årene, for å få til. Feiler du vil kanskje hunden avlede sine instinkter på helt unyttige og destruktive aktiviteter.

Skader kan oppstå, for hundene sparer seg ikke på jakt. Din jobb å passe på helsa dens. Tror ikke noen raser er værre slik enn andre, men pointer kan lett skrape seg opp ved gjennomslag på skareføre..Eller kanskje vi ser det bedre på en pointer enn på langhårete?

TRENINGSTERRENG er viktig til riktig tid i hundelivet, dvs tidlig. Få tak i et med fugl i, ellers blir det lite resultater.. kan være vanskeligere enn å skaffe valp.

Lykke til! :)

 

Tror det er riktig som noen erfarne sa om Gordon Setter, "det er større forskjeller internt i rasen" enn det er mellom GS og de andre fuglehundrasene". Det betyr at det er viktig å plukke riktig slekt/kull/individ. prisen er ca den samme.

Også glem begrepet "kombi", skal vel bety 50% bra på skog og 50% bra på fjell,, men da er den selvfølgelig 50% dårlig på skog og 50% dårlig på fjell. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

I tillegg til alt det med rase, linjer, premiering osv mener jeg at noe av det viktigste er å komme seg inn i et miljø med innteresse for hund, lokal klubb, jakt lag e.l bare man er en gjeng som har innteresse for å trene å ha det moro sammen med hundene sine så får en utrolig mye ut av hobbyen.

Den læringen som ligger i å diskutere med andre og høre deres erfaring er uvurderlig etter min mening.

Selv har jeg Gordon men jeg tror alle fuglehundene kan bli gode hunder bare du bruker mye tid i det miljøet som du vil at hunden skal fungere i være seg fjell eller skog eller begge deler.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...