Jump to content

Spotteskop


M67

Recommended Posts

Om spotteren skal stå i stuen og ikke bli kastet bak i bilen eller i sekken så tror jeg du kan legge en del penger i dette. Men skal den også være hendig og praktisk til ditt formål (langhold, jakt osv) så kan det kansje være greit å ikke blakke seg helt og kjøpe en som ikke veier 10kg og koster skorta. Du klarer ikke se kulehull på 1000m uansett. Og du kjøper en ny om uhellet er ute.

 

Nå sier jeg ikke at det skal være SÅNN, men dette er ihvertfall mitt syn på saken.

 

For min del kjøpte jeg en Bushnell Elite 15-45x60. Dette er samme spotteren som brukes i US Army. Da heter den M144. Denne er bygget utrolig robust. Helt "grei" å spotte i liggende stilling. Kan selvfølgelig ikke sammenlignes med Swaro osv, men fungerer greit ut til 300m. Ser kulebanene eller "trace" som det heter. Og den veier ikke ryggvondt på deg.

Koster ca 1/10 fra statene av Swaro'n.

 

http://www.decilog.com/content/m144straightTelescope.html

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du klarer ikke så kulehull på 1000m uansett.

 

Med forbehold om været, så joda - du gjør det, ihvertfall i det hvite. Men ikke med noen kikkert innenfor mitt budsjett.

Om det er lyst/sol så ser jeg fint kulehull på 300m med 6-24x56 en som sitter oppå rifla så da blir det liksom ikke noen vits med Bushnellen.. Selv om den nok er super til mer feltmessig bruk.

 

Skal en ha skopet i sekken er jo 65mm skop store nok, men til store forstørrelser må huske at utgangspupillens størrelse begrenser praktisk forstørrelse til ca objektivdiameter / forstørrelse om ikke kvaliteten er eksepsjonell- dvs. Leica-Swaro-Zeiss-(Nikon HG)-(Kowa) Dvs. til 60x så er 80mm absolutt minimum for å få anvendelig bildekvalitet

 

Når en skal se noe som skjer i løpet av 1/10 sekund så er det også viktig at det er "lett" eller "behagelig " å se igjennom. Kanskje skal en også ta bilder (digiskoping, alt har et navn nå) gjennom så er det visst enda større krav..

 

Er spent på hva jeg ender opp med.

 

K

 

Lykke til med valget.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg tolker trådstarter så vil/ønsker han å bruke spotteren mye... Da er det topp kvalitet som gjelder, ellers blir opplevelsen dårlig og til 7&sist vil det bli brukt mindre og mindre fordi opplevelsen blir dårlig og ikke minst slitsom å bruke over lengre tid.

 

For bruk i "felten" så vil jeg ikke anbefale fast forstørrelse, da det er vanskelig å sikte seg inn. Enkleste er å begynne på minste forstørrelsen og finne målet, så skru opp til ønsket styrke. Det er hvertfall min måte og personlige erfaring omkring dette.

Link to comment
Share on other sites

Om spotteren skal stå i stuen og ikke bli kastet bak i bilen eller i sekken så tror jeg du kan legge en del penger i dette.

Øh? Jeg har alltid trodd at en av de tingene man virkelig betalte for når det gjaldt optikk var mekanisk kvalitet. Dermed ville jeg tro at man burde bruke mer penger på noe som skal bli "bli kastet bak i bilen eller i sekken".

Link to comment
Share on other sites

Om spotteren skal stå i stuen og ikke bli kastet bak i bilen eller i sekken så tror jeg du kan legge en del penger i dette.

Øh? Jeg har alltid trodd at en av de tingene man virkelig betalte for når det gjaldt optikk var mekanisk kvalitet. Dermed ville jeg tro at man burde bruke mer penger på noe som skal bli "bli kastet bak i bilen eller i sekken".

Her finnes det selvfølgelig en mellomting mellom biltema kvalitet og betale-det-hvite-ut-av-øye kvalitet som har bra nok mekanisk kvalitet for den gjengse bruker. Trådstarter spurte om en anbefaling til det jeg ser som en alt-mulig-spotter med felt som pri 1 og jeg kom med min anbefaling til dette. Så hva var din anbefaling, sako?

Link to comment
Share on other sites

Her kan du lese litt om synspunkter på Pentax og Zeiss http://www.6mmbr.com/SpotterReview.html

 

Du sier ingenting om budsjett, men kan ikke unngå se at priser i utlandet, som f.eks her

http://www.eurooptic.com/Zeiss/Zeiss-Diascope-Spotting-Scopes.asp?category=XZDC&vendor=XXZE&parent=XXZE

er en god del lavere enn på berget her.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det finnes alternativer til Zeiss, Leica og Swarovski, som man ikke blir "svimmel" av å bruke over lang tid, og hvor man får et sylskarpt og godt bilde. Men det er et men. Ofte så "tåler" den dyreste optikken bedre zoom okular enn rimligere optikk. Zoom okularene har her også ofte noe bedre synsfelt enn zoom på "rimligere" optikk.

Er faktisk enig i påstanden om at Bushnell Elite`n kan fungere ganske så bra på langhold.

 

Mildot har også et poeng. 45-50x kan ofte være nok i zoom/fast okularet. Ved full forstørrelse sees mirage`n ofte tydligere (som på 60x), og da blir dette et utydelig bilde. På dager med fine forhold, så betyr dette ikke så mye igjen.

 

Selv bruker jeg et Kowa hus med 60 linse og vinklet okular. Dette er såpass lett og har god optikk, til at en tar det ofte med. Til begynne med hadde jeg 20-60 zoom (og har det ennå også), men anskaffet meg også et fast okular på 30ww. Her har jeg et helt utrolig bra synsfelt, og får ut det aller beste av spottern. 30ww`n gir et mye bedre bilde, og jeg registrerer ting kanskje også bedre med dette fastokularet enn med zoom`n.

 

Så min anbefaling er: Har du råd og lyst... gå for ED glass i 60 eller 80/85 (hvis tyngde ikke betyr noe) og en av de topp 3 dyreste.

 

2. Mitt andrevalg, men også det mest fornuftige etter mitt syn. Vurder Kowa, Meopta, Bushnell Elite, Opticron, Nikon med fastokular. 30ww eller 40ww. Dette blir rimligere, og ikke minst så blir du nok også fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

.35Whelen er inne på noe her...

 

Kowa har en del bra spotteren de andre han nevner kan jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har testet de selv. Men jeg kan i tillegg nevne Leupold Golden Ring 12-40x60HD, dette er en som overrasker meg positivt. Har dog ikke "field testet" den i dårlig vær etc. Men dette er en klar kandidat i Gruppe 2. Jeg regner da Gruppe 1 som Zeiss/Swaro/Leica

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...