Jump to content

Skogsrifle


Hennesy

Recommended Posts

Eg er ute etter ei skogsrifle,itilegg til hovedrifla mi.

Den må vere lett og kort.

Eg kikka på marlin xs7,der eg såg at vekta var rett i underkant av 3 kg(6 1/2 lbs)

Lengda på pipa ca 56 cm(22") og total lengd var 106,6 cm(42")

Det eg lurte på er følgande:

Kva gjer det på presisjonen,viss eg kapper løpet 7 cm?(skal ikkje ha demper på)

Kor mykje ca,vektreduksjon vil eg få viss eg kapper 7 cm?

 

Og til slutt og ikkje minst:Er dette eit våpen som det er verdt å kjøpe.Skal brukast i tett skog med type aimpoint/trijicon sikte.

Link to comment
Share on other sites

Det er greit å vite kaliber angående kapping av løp, og hva du skal jakte.

F.eks. 30-06 skal helst ikke under 51 cm, mens 308 kan kappes ned til 41 cm.

Fart mister du jo uansett ved kapping, så hvis du skal jakte storvilt med 6,5x55 f.eks. så kan du slite med å holde kravet ved kapping.

Link to comment
Share on other sites

mener jeg fikk beskjed eller leste en plass at man taper ca 3m/s pr cm kappet løp i 308. Dette er et kaliber som "tåler" kapping av løp bra, da det bruker relativt rasktbrennende krutt. Jeg kappet min fra 58 til 51 cm. Har ikke sammenlignet, da jeg kappet løpet før jeg begynte å lade etc. Til det bruker du skisserer er det neppe noe problem å kappe løpet da du trolig vil holde deg til moderate hold. Du kan nok kappe mer enn du sier også, men jeg er fornøyd med 51 cm. Ville uansett ikke gått under 45 cm, da jeg forstår at dette er grensa i flere av våre naboland.

Link to comment
Share on other sites

Hr. Hennesy; har du sett på Rugers GSR? I kal. .308 win. og med 18" løp er den ikkje et dumt alternativ i skogen..

Ser du er lokalisert i Nordfjord. Hvis du er innom Sunnfjord etter at den fordømte kulden og snøen har kapitulert kan du gi et vink, så kan du få teste min.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...