Jump to content

Aimpoint


Blaser_308

Recommended Posts

Jeg anbefaler Aimpoint Micro med 2 moa dot. Lite, lett og smidig sikte som gjør det lett å se godt med begge øynene.

2moa dot fordi den er bedre på litt avstand uten at man merker noen forskjel på korte hold.

Jeg har forøvrig ingen jakt erfaring med de litt større Aimpoint modellene, og de er sikkert bra de også, men de virker unødig store for meg.

Lykke til med drivjakta.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Enig ville holdt meg til 2 moa. Har selv en micro og en comp m3 begge med 2 moa.

 

Nå har jeg ikke testet micron på våpen ennå, jeg venter på en montasje til den. Men vist du sammenligner dem så er det bedre syns felt/større glass på comp m3 modellen, så den er kansje hakket hurtigere å foreta et kjapt skudd med den? Micron er adskillig mindre glass på å følte at rammeværker rundt den var kansje litt forstyrrende. Men som sagt må teste det ut i real life først, det som er snadder med microen er at den er superlett, det var derfor jeg kjøpte den, å de andre modellene er en del tyngre å mer klumpete.

Link to comment
Share on other sites

Om du lurer på det åpenbare, så er det forskjellig størrelse på prikken.

Tanken er at mindre prikk er mer treffsikker på litt lengre hold, mens større er raskere å se.

Man kan argumentere for at mindre prikk får samme hastighet som større bare man øker lysintensiteten et par hakk, men jeg har ikke testet det godt nok til å konkludere selv.

Link to comment
Share on other sites

2 MOA. Prikkens diameter er 2x1 tomme på 100 yards = 5.08 cm. Ca. 5.5 cm på 100 meter

4 MOA. Prikkens diameter er 4x1 tomme på 100 yards = 10.16 cm. Ca. 11 cm på 100 meter.

 

Jeg elsker Aimpoinsiktene og har også erfaring med den "store" 9000L 2 MOA & 2 ganger forstørrelse. Montert på en "rekylmombe" av en liten og lett rifle i caliber .416. Selv med 2 ganger forstørrelse er det helt greit å skyte med begge øynene åpne. Lang øyeavstand gjør det uproblematisk å skyte liggende presisjon. Kombinert med den lille prikken skyter jeg på dyr ut til 200 meter, - selv mindre hjortevilt og rev.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...