Jump to content

Hornady interBOND


Mauser M67

Recommended Posts

Gratulerer med et godt kulevalg!

 

Har erfaring fra rundt 25 elg med denne kula (180 grs) i 3006.

 

Veldig god skuddvirkning, presis og svært solid bonding. Men om du skrur opp hastigheten for mye, blir det en del blodlslag mellom hinner på inngangssiden. Lader mine til 780 ms V0, og er svært fornøyd med det!

Link to comment
Share on other sites

Har brukt 150gr Interbond i 308 på rådyr, funker utmerket, men skuddplassering er jo nesten viktigere enn kula på rådyr med "grove" kalibre.

For meg har Interbond oppført seg som Nosler Accubond med omtrent samme presisjon, Accubond har jeg brukt mye i i flere kalibre og det er min favorittkule, rangerer begge disse som et hakk over Oryx - for meg har de gitt jevnere ytelse i dyr og hakket bedre presisjon, sammen med mye bedre bc som en liten bonus.

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg har skutt både elg og rådyr med den kula 180 gr i 308. Har nå gått over til interlock da den etter sigende skulle være en bedre kule. Skulle soppe bedre og ha høyere restvekt. Skutt rådyr med den også i høst men rådyr detter vel for det meste om skuddet sitter der det skal.

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg har skutt både elg og rådyr med den kula 180 gr i 308. Har nå gått over til interlock da den etter sigende skulle være en bedre kule. Skulle soppe bedre og ha høyere restvekt. Skutt rådyr med den også i høst men rådyr detter vel for det meste om skuddet sitter der det skal.

 

Er Interlock en loddet kule ??

Link to comment
Share on other sites

Du har nok blitt lurt, eller noen har misforstått, Interlock er den gode gamle Hornady kula, den er ikke loddet, men har en liten "låsering i mantelen som hjelper - uansett er det Interbond som er den moderne lodda kula med høy restvekt, på storvilt er den et mye bedre valg.

Link to comment
Share on other sites

Den funker nok ypperlig Petrus, men ikke lad til maks hastighet, 129gr får du bra fart på i 6.5x55 og hastighet er ofte lik mye blodslag.

Pga rifla mi har 57 cm løp så begynner jeg midt imellom, vet ikke om det er en grei tommelfinger regel , mener jeg da er på den trygge siden

hmmm spiller kansje ikke noen rolle hvor lang pipa er , tenkte litt feil nå :)

Link to comment
Share on other sites

Får veldig bra presisjon med 165gr varianten i 308. Skutt noen få dyr (hjort) med denne også. Kula virker å holde veldig bra sammen, selv ved skudd på korte hold og treff i grove bein. Skøyt en voksen bukk på ca 10m hold, treff høyt i bogen. Kula satt i skinnet på motsatt side etter å ha knust bog, rygg, bog. Restvekt på ca 150gr.

Jeg har ladet denne med 44gr N140 COL 71mm (795-800m/s 48 cm pipe).

 

Er det noen av QL- gutta som kunne ha sjekket ut følgende ladning:

45gr N140 COL 72mm.

Jeg har testet den og finner ingen tegn på for høyt trykk. Presisjonen er bra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk 55000 Psi, altså nært max.. Merkelig..

 

Interessant. Kanskje en 3 person også kan sjekke dette så får vi se..

Jakter i et område der holdene kan bli strekt litt, så litt ekstra fart er ikke å forakte så lenge presisjonen er topp.

Om økningen fra 44 til 45gr fører til merkbart bedre fart i mitt 48cm løp har jeg ikke testet. Forskjellen er vell mest av akademisk interesse.

Altså av interesse :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har brukt 165 grain Interbond i min .30-06 til "alt vilt" siden 2006. Vil tro den har vært med på en 40 +/- fall på alt fra rådyr til kudu :) Meget godt fornøyd. Samler godt, rimelig, stort sett gjennomskyting og god restvekt (i de få tilfellene jeg har funnet kula).

Jeg syns 165 grain kule er et bedre valg i 30-06 enn 180 grain, ihvertfall som allrounder.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...