Jump to content

Montere kikkert - klaring mellom kikkert og løp


learner

Recommended Posts

Hei sann.

 

Jeg sitter å skal montere nykikkerten. Har to alternative optilockmontasjer for hånden, en ringmontasje for tikka og en base+ring-montasje for samme våpen... Ringmontasjen (en del, ingen baser) går på. Jeg har grei klaring mellom løp og kikkert men med butler-creeken på blir dette mellomrommet spist opp. Det ser ut som butler creek-en tar i løpet så vidt det er (ser ikke lys mellom akkurat på midten. ellers er det en liten lysstripe der).

 

Mitt spørsmål blir da, gjør dette noe? Jeg vil jo tro at BC-en er såppas myk og fleksibel at det ikke gjør noe, men vil jo ikke risikere å ødelegge kikkert pga dette.... den andre montasjen skal være ca 3-4mm høyere, bør jeg gå for den? Har ikke prøvd den ennå, da jeg må slå ut den rekylpinnen. Da har jeg ingen form for rekylstopp i den (har stoppskive på den andre). Kal er 308. Er det nødvendig med stoppskive/rekylpinne?...

 

Hva ville dere gjort?....

 

mvh

 

Learner

Link to comment
Share on other sites

ja, jeg har litt å gå på der, den er ganske tykk.

 

Jeg har for øvrig fått med meg at mange har kommentert dårlig kvalitet på butler creek i det siste, men jeg valgte å prøve, og ønsker derfor svar på mitt spørsmål fortsatt. Så får vi se hvor lenge de varer... :)

 

Hvor mye klaring må man forresten ha mellom kikkert og løp (uten butler creek eller lignende på...) ?

Link to comment
Share on other sites

En pipa flexar en hel del när skottet går. Hur mycket det flexar beror såklart på pipdiameter och kaliber. Jag har vid flera tillfällen sett skav på pipa och kikare som visar att de haft kontakt med varandra trots att det varit frigång när man tittat. Kikaren flexar också. Okularet böjs mot pipan.

Min rekommendation är att ha minst en millimeters utrymme.

Sök "50BMG barrelflex" på Youtube.

 

Mvh Emil

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...