Jump to content

Trenger hjelp til valg av telt


Undisputed

Recommended Posts

Hvilket budsjett har du? Og skal du ha lettest mulig er tunneltelt letter enn iglo/kuppel telt. Selv liker jeg iglotelt best.

Hvis du skal bruke det om vinteren også betyr det at det skal litt mere utstyr med, og da kan det være like dumt å gå for et tremanns telt. Sjekk ut Hilleberg.

 

Sett deg inn i teltet du vurderer å kjøpe for å sjekke takhøyden. Jeg kjøpte et Helsport telt (Nordmarka 3) fra XXL. Det teltet skrår bakover i soveseksjonen, og det fører ikke til veldig god takhøyde.

 

Mange anbefaler stormmatter ved vintertelting, jeg har ikke allverdens erfaring med vintertelting, så det skal jeg ikke si noe om.

Link to comment
Share on other sites

Teltet finnes også i denne versjonen: http://xxl.no/Root/Tur-og-villmarksliv/ ... 28_1_Style

Ville gått for 3-manns versjonen. Da har man grei plass til 2 personer, en hund og en del utstyr inne i teltet. Teltet fungerer fint i både minus grader, sterk vind og masse regn. Veldig kjapt telt å slå opp hvis man lar innerteltet være festet i ytterteltet mellom hver gang.

Link to comment
Share on other sites

En 4-manns en-stang lavvu vil nå jeg si er supert til all-round bruk. Er ikke råest i sterk vind så hvis man skal på høyfjellet og ikke kan velge teltplass så veldig nøye, er en én stangs lavvu litt køddent men til vanlig turbruk, er det helt utmerket. De står rimelig godt i vind men ikke i ekstrem vind, da finnes det bedre alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Det har man hus til! :lol:

 

Det skal være et slit å stupe ut teltdøra, svinge surtærne forbi nesen til kompisen, bikkje som tar opp aaaall plassen og sokker som henger ned fra taket og såvidt over soveposen når man bor utendørs... tror jeg.

 

Lavvo er sikkert topp om man camper nært bil/Skuter, og skal være på plass en stund.

Link to comment
Share on other sites

Hardangervidda er min tumleplass,bil og skuter kan en bare glemme selv med ganske gode kontakter.Må innrømme at på aleneturer på våren så velger jeg lett og kjipt utstyr, det kan ofres hvis det "brenner på dass".Feks teltethttp://www.prisguide.no/produkt/backpacker-1-123236.

Derimot så velges bedre og mer bebolige ting hvis man er 2 eller fler på tur, allerhelst lavo for mentalhygienen sin skyld :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...