Jump to content

Trenger litt inputs på .22 pistol


Vetlez1

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe en .22 pistol nå veldig snart ( søknad er ferdig godkjent) og lurte da om noen hadde noen erfaringer ang en .22 pistol ( IKKE Match!) de ville dele med meg for og gi meg litt bedre innsikt.

Jeg vet alt det med å kjøpe den som passer best til deg osv, men vil vite om noen har noen positive/negative efraringer.

 

Takk :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes en også skal tenke på om pistolen er brukbar i noen form for konkurranse. Derfor vil jeg anbefale å kjøpe en Walther spesialpistol fra Stenvaag. Den kan du bruke i spesialfelt og i hurtig spesialpistol.

Da trenger du ikke legge den på hylla om noen år når du kjøper deg matchpistol :-)

Link to comment
Share on other sites

Ikke om den registreres som spesialpistol, selv om den virker identisk med en fin pistol på papiret ved første blikk, er så ikke tilfellet.

Selv om det famøse rundskrivet har snudd på en viktig paragraf i forskriften, så er det som gjelder at om skyteprogrammene har forskjellige krav til våpenspesifikasjoner, så skal det innvilges (forutsatt aktivitet etc. er ok).

 

I tilfellet Spesial pistol i 22lr, så er kravet maks 800g vekt, begrensninger på lengde og bredde, og avtrekksvekt på min 1360g.

I Finpistol er kravet maks 1400g vekt på våpen, og en betydelig større målekasse = bredere grep, større siktelinje, og viktigst min 1000g avtrekk.

 

Med andre ord ikke noe hinder for erverv (selv om enkelte prøver seg).

 

Edit vekt til 800g :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vingemutteren er her ute igjen med en vanlig feiloppfatning. Våpen blir ikke "registrert" på/i en klasse. Det er hvor de kan brukes innenfor reglene som teller.

Er en regeltro, er det korrekt at en hvilken som helst finpistol kan brukes både på bane og i finfelt.

Heldigvis har vi et fornuftig politi, og disse ser mer og mer på aktivitet. Det mener jeg er fornuftig.

 

Kommer du et år etter at du har kjøpt spesialpistolen og skal kjøpe matchpistol og har 0 - null aktivitet i approberte stevner, får du sannsynligvis nei.

Har du derimot et par starter i felt/spesialfelt og kanskje et par starter i banestevne med din spesialpistol, går søknaden glatt gjennom.

 

Jeg har en matchpistol i .22 og to SP i .22 + en SP i 9x19. Jeg skal nå kjøpe min tredje SP i .22. Jeg har også 5 pistoler i 9x19. Årsak: AKTIVITET.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vingemutteren er her ute igjen med en vanlig vrangforestilling. Våpen blir ikke "registrert" på/i en klasse. Det er hvor de kan brukes innenfor reglene som teller.

Er en regeltro, er det korrekt at en hvilken som helst finpistol kan brukes både på bane og i finfelt.

Heldigvis har vi et fornuftig politi, og disse ser mer og mer på aktivitet. Det mener jeg er fornuftig.

 

Kommer du et år etter at du har kjøpt spesialpistolen og skal kjøpe matchpistol og har 0 - null aktivitet i approberte stevner, får du sannsynligvis nei.

Har du derimot et par starter i felt/spesialfelt og kanskje et par starter i banestevne med din spesialpistol, går søknaden glatt gjennom.

 

Jeg har en matchpistol i .22 og to SP i .22 + en SP i 9x19. Jeg skal nå kjøpe min tredje SP i .22. Jeg har også 5 pistoler i 9x19. Årsak: AKTIVITET.

Begynner å bli lei av uttrykk som vrangforestilliger og lignende som brukes for å "idiot" forklare andres utsagn, for å si det rett ut anser jeg slike uttrykk som skitprat og hærsketeknikk. Som desverre sier en hel del mer om avsender enn mottaker. (P.s. Jeg kan ikke se at lovverket åpner for mer enn to våpen pr skyteprogram, så 4 våpen til spesialpistol finner jeg mer enn vanskelig å begrunne behov av. Tror du kansje har vært litt mer kreativ med programmenen du har søkt de til enn hva du har anført, eller så har du ett våpenkontor som er meget rundhåndet og har en svært vid tolkning av begrepet behov). Nok om det on topick:

 

La oss nå se litt på hva som faktisk står i forskriften:

§ 13. Erverv av våpen til øvelses- og konkurranseskyting

 

Tillatelse til å erverve og inneha rifle, hagle, pistol eller revolver til øvelses- og konkurranseskyting kan gis til søker som kan dokumentere medlemskap og aktivitet i forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon. For å få tillatelse til å erverve og inneha pistol eller revolver skal søker dokumentere seks måneders aktivt medlemskap i slik forening.

 

Skytterorganisasjonen skal være godkjent i samsvar med § 24. I tillegg skal den, i henhold til lovlig program utarbeidet av skytterorganisasjonen, arrangere årlige, terminfestede og organiserte skytinger med den våpentype som det søkes tillatelse for.

 

Tillatelse etter første ledd gis kun til slik våpentype som lovlig kan brukes innenfor de lovlige skyteprogrammer som vedkommende skytterorganisasjon administrerer. Det er kun tillatt å erverve og inneha ett våpen per program. Hvor skytterorganisasjonens krav til spesifikasjoner på våpen til øvelses- og konkurranseskyting er identiske for flere programmer i samme eller andre godkjente skytterorganisasjoner, tillates det kun å erverve og inneha ett våpen til bruk i disse programmene.

 

Politidirektoratet kan gi nærmere retningslinjer om kravet til aktivitet for å erverve og inneha flere våpen av samme type.

 

Politimesteren kan dispensere fra første ledd, annet ledd og tredje ledd første punktum dersom særlig grunner foreligger. Politimesteren kan også dispensere fra tredje ledd annet og tredje punktum dersom søkers aktivitet tilsier det.

Som man forstår er det stilt krav til at skyteprogrammene skal ha identiske krav til våpen før kravet om ett våpen skal brukes til flere programmer kommer inn. Beklageligvis har POD snudd på dette i rundskrivet (feiltolkning / utelatt untaket), men da en Forskrift står over ett rundskriv burde det ikke være tvil om dette.

 

Venligst forklar meg hvor jeg har mine vrangforestillinger her, når man leser kravet til våpenspesifikasjoner for finfelt og spesial pistol. under her. Ikke akkurat det man vil kalle identiske krav eller?

 

25 m randtenningspistol

1) 1400 g max.

2) 1000 g min.

300 x 150 x

50

Max. 153 mm

Max. 220 mm

Se under

Munningsbremser, kompensatorer, perforerte løp

eller andre innretninger som virker på liknende måte er forbudt.

 

8.25.7.1.5

Spesialpistol

Pistol i alle kaliber (ikke magnumladning) fra og med 5,6 mm til og med 11,56 mm (kal..22LR - kal.0,455”).

Våpenet, inkl. magasin må passe i en målekasse med følgende mål:

Lengde max 185 mm.

Høyde max 125 mm.

Bredde max 35 mm.

Vekt av våpen med tomt magasin max 800 gram.

Magasin skal sitte i våpenet under måling i kassen.

Avtrekksvekt 1360 gram.

En produksjonstoleranse på 0,0 til +1,0mm i den rektangulære måle-kassens dimensjoner er tillatt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...