Jump to content

Solblender


Hjortefot78

Recommended Posts

Hallo kammerater :)

Lurer på om det er noen her som har solblender el har peiling på hvem som lager/selger slikt som kan passe min Swarovski Z6 5 - 30 x 50 ?

Har bestilt fra swarowski....som di skal lage, men den kommer aldri

Så legger inn en forespørsel her før dorullpatenten blir tatt i bruk...

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Varj: Den der funker også tilsvarende forlengelse av røret på objektiv-siden av kikkerten. At du kan så lite om lys at du ikke ser et sivilt bruksområde for dette, får stå på din regning.

 

Til sivilt bruk ser jeg ikke noe stort poeng i å tildekke relativt store prosentandeler av glasset for å dekke ute sol, når en vanlig solskjerm gjør akkurat det samme uten negative konsekvenser. At du kan så lite om lys at du ikke ser dette får stå på din regning. Se, jeg kan også være eplekjekk istedenfor å diskutere skikkelig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke se at den dingsen som skal virke slik at du ikke avgis refleks også fungerer slik at motlyset blir borte. Slik jeg oppfatter den dingsen så gjør den at det sollyset som treffer linsen ikke blir reflektert direkte tilbake, men kastes ut til siden. På den måte blir mye av refleksen borte og MILLITÆRE SKARPSKYTTERE unngår å bli oppdaget.

 

Den løser ikke motlysproblematikk på annet vis enn at akkurat der linsen er dekket av svart plast får du heller ikke inn (mot)lys. Det får du også til hvis du lukker igjen Butler Creek linsebeskytteren, aberet er selvfølgelig at da ser du ikke ut heller :D

 

En motlysblender/sunshades er nok langt mer å foretrekke! Men øverst på lista står så god optikk at dette ikke er nødvendig i det heletatt!!

Link to comment
Share on other sites

ikke så enkelt. Bikube-mønsteret gjør at hver enkelt åpne celle har mindre areal enn dybden av selve solblenderen. På denne måten får man et areal satt sammen av mange lav-diameter solblendere som slipper igjennom lys forfra, men ikke fra side. Dess større dybde i forhold til areal, dess skarpere vinkel forfra må lyskilden være for å slippe igjennom. Dette er _EKSAKT_ samme prinsipp som forlengelsen av røret foran virker via.

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

Siden "rørene" i bikubemønsteret ikke er uendelig tynne, vil de stjele en god del lys, men de brukes vel bare når det er solskinn.

 

Men som skrevet over, er antirefleks-coatingen god, og overflatebehandlingen av veggene innvendig i røret har riller og er svart, er en slik motlysblender unødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...