Jump to content

Nyttårskniv


Berserk-kniv

Recommended Posts

Heisann.

Jeg tenkte å legge ut et bilde av en kniv jeg har jobbet med i går og i dag. Første kniven på nyåret for min del.

Den ble ikke helt slik som jeg håpet, men føler resultatet ble nokså bra allikevel. Det er noe med vinkelen mellom blad og skaft som ikke er helt hundre. Kniven er pusset endel, men den trenger fortsatt en siste overgang, og polering. Det er hovedsaklig bladet jeg var mest ivrig med å dele med dere!

Innspill tas imot med takk.

eg1nwm.jpg

 

344fcsk.jpg

 

Skaft er av mammut-støttann. Innlegg av blå metapol, og sølvtinn.

Blad fra Ernst Frandsen - mosaikkdamask.

 

- Berserk

Link to comment
Share on other sites

Flott den. Ser hva du mener med vinkelen. Hvis vi tar utgangspunkt i det øverste bildet så tilter skaftet litt vel langt til venstre. Det er ikke utpreget, men lett å få øye når du først har nevnt det. Er det noen små hakk i eggen? Ser sånn ut på det øverste bildet, men det kan være lyset som lurer meg. Skaftet ble ellers veldig pent, masse liv og mønster i det. Fint arbeid. Du får legge ut noen fler bilder etter polering.

 

mammut-støttann?

 

Jepp, det var det han sa. Og det er støttann fra - hold deg fast - mammut. :mrgreen: Ikke så sjeldent som man kanskje kunne tro.

Link to comment
Share on other sites

Ørlite mye heng i tuppen av bladet, ja , men tør du brekke ned 0,1-0,3mm mer ned mot nakken av bladet, siste 1/3 del av skaftet,

kan utseendet endre seg til at meget få oppdager det.

Litt vanskelig å bedømme utfra bildet hvor mye du har å gå på her p.g.a skygge på høyre side av kniven. så vær forsiktig.

Blir det for lite å gå på, la det være slik det er: Vinkelen, bruksmessig, er jo positiv. Hadde vært verre den andre veien.

 

Kjempefin kniv, med topp materialer, flotte sammenføyninger(såvidt jeg kan se fra bildet) og ett flott blad til skaftet.

Neste gang kan du jo satse på mosaikk-damask fra http://www.styrefors.com/ med innlagt mammutfigurer :winke1:

Blir vel en litt annen pris da, men ......

 

Setter jo store forventninger til slira dette da!

Har du noen biter fra mammuten, kan jo dette felles inn, eller brukes som knapp på opphenget.

 

Gleder meg til fortsettelsen på denne her!

 

Mammut ja, fås kjøpt i kilovis det. All mammut er jo død, så den er ikke utrydningstruet :roll:

 

@Lindskog, lager du kniv sjøl og vet du om knivklubben i Halden fremdeles er aktiv?

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg lager ikke kniv selv, men jeg handler en del. :mrgreen:

 

Jeg er ikke helt sikker faktisk. Jeg innbiller meg at det er ihvertfall noe aktivitet, mener jeg hørte eller leste noe om det for en liten tid siden, men jeg er neimen ikke sikker.

 

Når det gjelder dette med vinkelen på kniven her så hadde jeg ikke stressa så mye med det. Det er som sj-knives kommenterer her tross alt den rikitge veien.

Link to comment
Share on other sites

@Lindskog, takk for svar, kun nysgjerrig. Mener også det er aktivitet der og vet det iallefall var en som lagde bra foldekniver.

Kanskje en ide å handle i nærmiljøet, om du ikke allerede gjør det?

Ingen kritikk dette, men mener å huske at det var et par-tre stykker fra Halden som laget veldig bra kniver. ¨

 

Når det gjelder dette med vinkelen på kniven her så hadde jeg ikke stressa så mye med det. Det er som sj-knives kommenterer her tross alt den rikitge veien.

 

Dette er riktig observert, her er det på det berømte håret, for ikke å ødelegge en fin kniv.

Som skrevet, litt skygge på øverste bildet gjør det vanskelig å avgjøre.

Legg den heller fra deg og gjør for all del ikke noe overilet det første døgnet :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Sj-knives, tar det ikke som kritikk, ingen fare. Gode tips mottas gjerne med takk. Min erfaring er at det er mange gode kniver som blir produsert i dette landet, men de fleste er elendige på markedsføring. På grunn av tilgangen på gode nettsider, eller mangelen på sådane, er det brått lettere å få oversikt av hva som finnes å få kjøpt fra f.eks. USA eller Romania enn egen hjemby. Har du noen tips, særlig når det gjelder foldekniver, så send meg gjerne en PM.

 

Berserk, dette er vel det viktigste som er skrevet her: "Legg den heller fra deg og gjør for all del ikke noe overilet det første døgnet". Har feilet på dette selv noen ganger i sammenheng med modellbygging, sittet å tittet på noe til øya mine ble skjeve for så å gjøre noe overilt som jeg angret på dagen etter. Kniven er fin nå, så hvis du er usikker på hva du skal gjøre, legg den vekk i et par dager og titt på den igjen med nye øyne. Kanskje er du fornøyd, eller kanskje noe gjøres. Da gjør du ihvertfall ikke noe overilt som du vil angre på.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for tilbakemeldinger! Veldig hyggelig at dere er interesserte i det jeg driver med.

Jeg har allerede jobbet med den og har bedret vinkelen noe. Mer vil jeg ikke ta, for jeg vil ikke at den skal gå i flukt med bladet. Får bare være enda mer nøye nestegang. Jeg skal gjøre siste finishen i morgen tenker jeg, så jeg håper å ha et bilde ute på kvelden.

Jeg har laget en kniv med blad fra Mattias, som jeg har lagt ut før. Var litt prisforskjell der ja. Jeg har ikke helt sansen for de dyrebildene han ofte lager, så jeg går for en litt annen stil vanligvis. Er litt problematisk å skulle handle for mange slike og, i og med at jeg bare er en student.

Jeg skal forsøke å legge ut noen flere bilder av detaljene om jeg får det til brukbart.

Akkurat det med slira ser jeg på som det største problemet. Jeg syns det er den vanskeligste delen. Jeg kommer nok til å ha en ganske enkel slire, siden kniven har så mye spill. Det kan fort bli for mye føler jeg.

 

- Berserk

Link to comment
Share on other sites

Må si meg enig angående slira, her er det fort gjort å "overdøve" kniven med alskens streker og stasj.

Allikevel bør du prøve å ta opp igjen elementer fra kniven, derfor nevnte jeg en knapp i mammut, eller damask, om du har en bit.

 

Det er også noe som kalles "den anonyme skjønnhet" i kunsthåndverket, d.v.s at det hele smelter sammen til en

helhet hvor tingene framhever hverandre. Dette er en vanskelig balansegang, så, siden det er så mye "bevegelse"

i skaftet, bør du nok gå forsiktig fram. Tegn gjerne flere eksempler av slira på ett papirark.

Kanskje ta opp de enkle buene fra innfellingen av metapolen?

Det viktigste er at det du gjør,ser man er gjort med overlegg og har en hensikt.

 

Dette blir moro, lykke til! Man blir engasjert i en god kniv!

Link to comment
Share on other sites

Heisann Trollbukk.

Mammut-støttann syns jeg er bra å jobbe i. Det er rimelig hardt og solid, men det kan være litt sprøtt. Når jeg lager kniver, bruker jeg ikke den "gamle" måten, ved å raspe og bruke håndverktøy. Jeg bruker slipemaskin og pussepapir. Blir mye pussing for hånd.

Jeg føler ikke at det blir noen søkk egentlig. Det jevner seg ganske bra ut, og jeg vil gjerne fortsette med å bruke hovedsaklig mammut. Jeg kunne ikke merke noen forskjell fra å lage denne kniven og den forrige i mammut, selv om denne var bygget mye mer opp.

Der jeg måtte fokusere på å ikke ta for mye var i metapolbiten, det er en rimelig stor forskjell i hardheten på de to materialene.

Jeg syns det er like greit å jobbe med mammut som andre ting som er stabiliserte.

 

- Berserk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...