Jump to content

Informasjon om rifle


scottærn

Recommended Posts

Jeg har arvet en rifle som jeg trenger litt informasjon om!

 

Det jeg vet er det som står på våpenkortet, der står det:

Type: RIFLE Repeter.

Merke: VOERE

Kaliber: 7,62

 

Det jeg lurer på er om den bare heter voere? Hvilket kaliber er 7,62? Hvor kan jeg kjøpe ny stokk til den?

Mer informasjon mottas gjerne!

 

her er noen bilder av den:

displayimage.php?pos=-18140

 

displayimage.php?pos=-18141

Link to comment
Share on other sites

Fiksa bildene dine..

voere.jpg

voere_2.jpg

 

Og det ser ut som at det er en noe modifisert K98k-kasse, muligens en vanlig stokk til en large ring-Mauser skal passe? Du må sikkert file litt for å få plass til sikringen og sideskinnen.

 

Kan tenke meg kaliberet er 7,62x51/.308 Win.. men prøv iallefall å kamre en .30-06, så vet du at det ikke er den..

Link to comment
Share on other sites

Hvilket kaliber er 7,62?

Utifra bildene så tipper jeg 308 (7.62x51)

Hadde det vært 30-06 så hadde det vært notchet ut en bit av fremre brua.dette grunnet lengde på 30-06(7.62x63)

bildet av forskjellen finnes her:http://en.wikipedia.org/wiki/Mauser_M59

Link to comment
Share on other sites

Det er de Norske militære mausere som har utfresing låskasseringen, dette ble gjort sammen med omsmiing av underbeslag og sliping av nedre del av patronføringen i låskassen.

Hvordan andre sivile ombygginger har vært gjort varierer fra sted til sted. Siden denne har Voere som fabrikknavn er nok ombygging gjort utenfor Norge.

Prøv en 30-06 (7,62x63) i kammeret først, går den inn så er det mest sansynlig riktig kaliber. Dersom 30-06 ikke passer så prøv 308 W (7,62x51).

Jeg vil tippe at den er 30-06, de som ble ombygget av profesjonelle etter introuksjonen av 308 W er som oftest merket 308 W.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...