Jump to content

Gammel rifle funnet. Noen som kjenner til...


jon3010

Recommended Posts

Vi tror det er følgende rifle:

Type......................Rifle

Produsent...............Kongsberg Våpenfabrikk

Konstruktør.............?

Kunde....................Hæren

Modell....................M/1848/57 - Modell III

Kaliber...................18 lødig

Produksjonsperiode..1857-1858

Antall produsert......20 stk

Serienummer..........56-75

Basert på modell.....M/1848 - Modell III

 

Dette i følge bilder og opplysninger lagt ut på nettet.

Det eneste som ikke stemmer er at vårt gevær har serienummer 54!

Er det ikke riktig rifle vi har funnet fram til, eller er det produsert flere enn det serienummerne tilsier?

ALLE OPPLYSNINGER OG BILDER AV DETTE GEVÆRET FINNER DERE HER:

http://www.kvf.no/vaapen.php?type=Rifle ... id=RIF0051

 

Er det et sjeldent gevær vi har?

Er det noen som kjenner til dette?

 

Jon Oberg

Link to comment
Share on other sites

Hei, og velkommen til forumet!

 

Dette temaet har jeg null greie på - bortsett fra at jeg vet at man fikk levert forskjellige serier/modeller, med spesifikasjoner som endring av rembøyler - pipebeslag - bajonettfester etc.. Du har antakelig en 1848 - ikke en 1848/57, etter serienummeret å dømme. Hvis du har bajonetten, er det lett å se forskjell. Men ut fra teksten er det en forskjell til:

I samme omgjøring ble spissprosjektilsikte M/1855 innført.
"Spissprojektilsikte" - det tyder på at man tidligere hadde et "rundprojektil-sikte" - som antakelig hadde større avstand mellom hvert "blad". Se etter om siktet på ditt våpen er helt identisk med det på bildene du viste til.
Link to comment
Share on other sites

Ikke mitt bord dette men jeg ha da noe oppslagsverk.

Hvis dette er en Krigsskole Kammerlader så stemmer nummeret med mod.II som antas å ha en totallengde på 121-122cm og den skal være laget i et antall av 30stk.

Disse Kammerladerne ble etter sigende laget i fire lengder, hvorav nr IV var kortest og nr I lengst

Link to comment
Share on other sites

Dersom de er et av Krigsskolegeværene er det temmelig sjeldent, er det i tillegg i god stand er det også temmelig verdifullt. På grunn av at stand teller såpass mye ved verdsettelse, vil jeg ikke anslå noe prisområde. Det jeg kan si, er at et tilnærmet strøkent eksemplar fort oppnår kr 40-50 000.

 

Dersom dette er et Krigsskolegevær, er det utvilsomt ombygget med nytt sikte og ny bajonettklakk i 1857, problemet er bare at uten tilstrekkelig innsikt er det veldig vanskelig å skille det fra M1857 prøvemodellen for Kongens Garde i Stockholm (også den svært sjelden, men på ingen måte så verdifull) og den temmelig vanlige M1859 modellen so9m det nærmest "flyter av". Til sammenligning, en meget bra M1859 oppnår neppe kr 10 000 såfremt den ikke er så godt som fabrikkny. Sannsynligheten taler dessverre for at det kan være en slik. Bildet viser en temmelig sliten M1859 kammerlader.

 

M1859-11734av_zpsbb844c42.jpg

 

Hva er serienummeret, hvor lang er børsa fra kolbekappe til munning - og hva med et bilde?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...