Jump to content

Kroning av løp


NRB89

Recommended Posts

Hei! Jeg lurer på hvor mye det koster å få ny krone på 22 LR løp og hvor lang tid det tar for en børsemaker å gjøre det?

Kan ikke forstå det :? Det er snakk om et helt nytt løp (skutt ca 200 skudd) og kun pusset 2 ganger etter boka. Det ser ut som små hakk/ eller at det sorte belleget er gått bort visse steder! Bør jeg få en børsemaker til å se på det? :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Er det blåneringen som har gått av? De små hakkene er du sikker på det ikke er rillene i løpet,kan se ut som små hakk det,om du må krone på nytt er det ikke dyrt,er vel 500,600 de tar for å kappe gjenge å krone,men varierer sikkert,kan du ha dunket løpet bort i noe ? hvordan er pressisjonen i forhold til før?

Link to comment
Share on other sites

Har som sagt ikke skutt så mye med den! De dagene jeg har skutt så har det vært 5-10 minus, og det er jo ikke helt optimale forhold for en 22lr.

 

Noen samlinger har vært gode, ligger som regel mellom 20-50mm på 100 meter. Men også noen fluer i ny og ne.

Kan jeg konkludere med at det ikke er noe særlig skade på munning dersom jeg får til slike samlinger? Vet ikke hva en kan forvente av 22 lr i 8-10 minus på 100 meter??

Link to comment
Share on other sites

Hei! Jeg lurer på hvor mye det koster å få ny krone på 22 LR løp og hvor lang tid det tar for en børsemaker å gjøre det?

Kan ikke forstå det :? Det er snakk om et helt nytt løp (skutt ca 200 skudd) og kun pusset 2 ganger etter boka. Det ser ut som små hakk/ eller at det sorte belleget er gått bort visse steder! Bør jeg få en børsemaker til å se på det? :forvirra:

Sikker på at det ikke bare er rester av krutslam du ser? Prøv med litt olje på ei pussefille og gnukk litt på munningen og se hva som skjer.

Link to comment
Share on other sites

Verktøyet som vises på bildet over kan forholdsvis enkelt lages ved å bruke en pistolkule passelig for kaliberet en har tenkt å krone. En smelter ut blyet og presser inn en pinne til håndtak. Varm gjerne opp kula til rødt, da blir den myk og tar til seg smergelet lettere. Men slike verktøy er ikke egnet for å rette opp skader eller slitasje i munningen. Det vil ta for lang tid. En må først dreie av munningen foran, så en får helt rein og ny flate. Så slipes ned bitte litt med smergel og kule til en ser en "blank tråd" i bunn av riflene. Men dette gjøres best med roterende pipe og lett verktøy i handa. En drill er tung og kan gi skjevheter.

Men nå er jo trenden til dels å bare dreie eller rette av munningen med skarpt stål. Det er jo særdeles lettvindt. Men med helt skarp kant vil kavitasjon lettere oppstå, altså løsriving av partikler fra munningen. Men det vil jo ta en tid.

Ellers vil en skjev kroning slå verre ut jo dypere den lages. Således er den vinkelrette avslutning den beste.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...