Jump to content

Bark River Knife and Tool


Hawken

Recommended Posts

Står litt om de i denne tråden:

viewtopic.php?f=23&t=6938

 

Har to Sandstorm selv. Ikke testa de noe, men greit håndtverk i forhold til prisen.

Kvalitetsmessig ville jeg beskrevet de som en amerikansk versjon av Brusletto og Helle.

 

De blir levert i enten A2 verktøystål eller Sandvik 12C27 stål, og alle kommer med konveks eggsliping av det jeg har sett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har noen av dem og er veldig happy med dem.

 

Ville sagt de var mye bedre en Brusletto (de jeg har prøvd) og i litt bedre enn Hellene jeg har. De lager mye sære kniver og har en tendens til å bruke litt for tykke knivblader på mange modeller; mange Amerikanere tror alt under 3mm tykkelse brekker bare man ser på det :roll: . Men BRKT har mange nok modeller til at det er greit å velge bort det som ikke passer til eget bruk.

 

De har fått mye bedre slirer og endel bedre grep siste par årene. Det var litt ymse på noen modeller for noen år siden (dårlig epoksy osv.)

 

Det er livstidsgaranti på alt så hvis det er noen problemer så er det bare å sende dem kniven og de fikser det. Koster bare shipping over dammen, de betaler retur.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Sitter her og kikker etter ny kniv etter at Brusletto Jegeren ble pensjonert, Bark river "Highland Special" ser ut som en kniv jeg kan like.

 

Men etter det jeg skjønner er den konveks slipt-er det bra eller dårlig? Vanskeligerer å få skarp? Trenges vel noe spesialutstyr?

 

Og er kniven verdt pengene, blir fort 1100kr før den er i postboksen og Kristin H har fått sitt?

Link to comment
Share on other sites

Konveks slipte kniver er vanvittig god å flå stor fe/vilt med. De finner veien mellom hud og kjøtt nesten av seg sjøl.

Jeg har problemer med å få satt opp konveks slip, ser for meg at en trenger slipeband med vann kjøling. Eller bare bedre handverk. Bruker en Tormek slip.

Link to comment
Share on other sites

Vil tro det går an med jiggen også:

Ved å legge mange små fasetter, ved å justere høyden, og så jevne den ut med lærskiva.

 

Det går an å ha en vanlig sekundæregg på den også.

 

Sitter her og kikker etter ny kniv etter at Brusletto Jegeren ble pensjonert, Bark river "Highland Special" ser ut som en kniv jeg kan like.

.....

Og er kniven verdt pengene, blir fort 1100kr før den er i postboksen og Kristin H har fått sitt?

 

Etter min mening er den absolutt verdt pengene, men jeg har jo mine "ekstreme" synspunkt angående pris på kniver. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Rette egger holder seg lengre skarpe enn konvekse egger (mere gods å slite på).

 

Jeg kjenner folk som sier det helt motsatte. :lol:

 

Det er eggvinkelen (helt ytterst på eggen) som har mest å si på holdbarheten til eggen, hvis vi ser bort i fra stålkvalitet og herding.

En buttere vinkel vil være sterkere og ha lengre holdbarhet, på bekostning av kutteegenskapene.

På Bark River-knivene (i A 2 og 12C27) er ca 30 grader totalvinkel et fornuftig kompromiss.

 

Om man har en Tormek, er jeg helt enig at man bare setter på en (hulslipt) sekundærvinkel, uten å styre med noe konvekssliping. Kjapt og enkelt. :)

Link to comment
Share on other sites

Poenget mitt er til bruk i slakting (flåing som her var nevnt) og kjøttskjæring vil rette egger holde seg skarpe lengre enn konvekse egger. Konvekse egger er best egnet til økser o.a. huggende redskaper. Til "skjærende" redskaper er rette egger å foretrekke.

 

Tror kanskje de konveks slipte knivene dine har hatt en tykk egg og høy eggvinkel. Jeg har konveksslipte kniver som er veldig tynne og total eggvinkel under 20 grader. De fleste ligger på ca 30 grader total eggvinkel og er har blader som er 3-4 mm tykke.

 

Min erfaring er at kniver med en konveks egg holder bedre enn flatslipte med tilsvarende eggvinkel.

 

Det er også store forskjeller i stålkvalitet og hardhet som gjør det vanskelig å sammenligne forskjellige kniver.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker helst Dick sine flåkniver (57 Hrc). De er 2 mm tykke på eggen og en ny kniv er ca 1/2 mm tykk like over eggen. Sliper flåkniven på mellom 20-25 graders eggvinkel (hele vinkelen).

Til sammenligning kan nevnes at sorteringsknivene slipes med ca 15 grader og utbeiningsknivene 20-22 graders eggvinkel. Er klar over at dette er spissere vinkler enn hva som generelt anbefales på dette forumet, men mine anbefalinger gjelder i et slakteri hvor man har lett tilgang på slipesteinen. Vil nok legge på nå brattere egg når man er ute i terrenget på jakt og slipesteinen er langt unna. Da kan man ofre moe skarphet mot en sterkere egg.

 

Angående diskusjonen om konvekse kontra rette egger, så er det jo også lett å vise med en enkel strektegning av tverrsnittet på eggen at det er mere gods å slipe på på en kniv med rett egg kontra en kniv med konveks egg før kniven rundes helt og må slipes. Presiserer at jeg snakker om skjærende egger ikke egger som brukes til huggende verktøy (øks).

Noen ganske få slakterier har fortsatt (desverre) båndslipere som gir konvekse egger (papiret gir etter). Det er stor forskjell på oppnådd skarphet ved disse maskiner kontra maskiner med en hurtig avvirkende slipestein.

Link to comment
Share on other sites

En vanlig feil ved sliping av konvekse egger er at man gjør dem for runde, f. eks ved å trykke mot et slipebånd. Det skal være en veldig slak bue og på tynnere kniver vil de se nesten flatslipte ut og ikke ut som en øks. Tror det er vanlig at de slipes med alt for tykk egg og øksform på eggen, de vil da skjære dårligere og bli fortere sløve enn en tynn rettslipt egg.

 

Slipt riktig så skal en kniv med konvekst blad holde formen ved gjenntatt sliping og bli tynnere oppover i bladet samtidig som man sliper eggen. De bør da holde minst like lenge som en rettslipt en..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...