Jump to content

Villsvinjakt på grensa


Vestavind

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har søkt rundt på forumet for å finne tips til villsvinjakt i nærheten av grensa mellom Norge og Sverige. Jeg har ikke funnet det jeg lette etter og google var ikke behjelpelig denne gangen.

 

Jeg bor på sørvest-landet og det er dermed ikke aktuelt med kjøring helt til øst-sverige for en langhelg. 3-4 timer fra Moss er max.

 

Noen som har noen tips?

 

Jeg er ikke ute etter garantert fangst, stor fangst etc. Men det bør være skutt dyr i området før :)

 

Gjerne nettsider og eller direkte tlf-nr til solide grunneiere. PM er veldig OK.

 

Jeg planlegger tur i januar eller februar.

Link to comment
Share on other sites

Enig i forrige taler. Det aktuelle området du tenker på er nok Värmlandsområdet vest for Vänern, og der er det heller dårlig med villsvinjakt fant jeg ut. En må nesten sørover og innover. Ta ferja til Strømstad, eller kanskje ferja fra Kristiansand til Hirtshals og videre til Gøteborg og kjør derfra.

 

La inn et spørsmål om villsvinjakt nær grensen i Robsoft.nu i fjor og fikk dette til svar:

"Re: Finnes det vildsvinsjakt i Värmland?

 

Inläggav J f n Fjollträsk » 03 apr 2011, 23:39

Det finns inga täta stammar av vildsvin i Värmland, största beståndet finns (väl) på östra sidan av Vänern, S om Kristinehamn och Degerfors. Jag tror du måste fortsätta österut in i Närke eller ta dig S om Vänern på dess västra sida, in i Västergötland, för att hitta någon som har jaktbar stam och som erbjuder jakt."

Link to comment
Share on other sites

3-4 timer fra Moss er max.

Har vært på endel steder som alle ligger ca 5 timer fra Strømstad. Da rekker du til Linkøping/Åtvidaberg/Kalmar/Gamleby/Vimmerby eller et stykke ned/inn i Skåne. Du bør nok reise såpass skal du ha rimelig sjanse til å se gris. Hvis du allikevel skal reise 4-6 timer fra sør-vestlandet til Horten/Moss er vel ikke en times ekstra kjøring i Sverige så mye ekstra?.

Link to comment
Share on other sites

Vinnalt. se har et bra opplegg ca 4 t fra gernsa. Stedet ligger 20km fra Halmstad. Har vært der flere ganger og har skutt gris hver gang. Småland her også gode bestander av gris og hvis du kjører fra sørvestlandet spiller det vel ikke så stor rolle om du må kjøre et par timer ekstra for å få en god jakt. Jeg kjører også fra sørvestlandet til Sverige for å jakte gris og når jeg førts kjører så langt skal det jaggu være kvalitetsjakt ! 180 mil T/R for å komme hjem uten å ha sett en gris, nei takk

Link to comment
Share on other sites

Skarvekongen er inne på det. Tror du ska glemme Värmland og vestsverige.

Skåne, Småland, Östergötland, Södermanland og Närke er fylkene som du skal til.

Mine egne hjemtrakter, Östergötland og Småland er klart best med meget sterke bestand.

 

Peter

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Takk for svar

 

Har nå funnet følgende reiserute som faktisk reduserer for lange strekk i bil.

 

Fra Stavanger går båten til Hirtshals på onsdager kl 21. For omkring en tusenlapp får jeg lugar og våkner i Hirtshals morgenen etter.

Derfra kjører jeg til Ebeltoft og tar båten over fjorden til Sjællands Odde. Derfra kjører jeg til Skåne og ankommer litt utpå dagen, uthvilt og klar.

 

Derfor tråles nå nettet for jaktmuligheter i eller i nærheten av Skåne. Skrik ut hvis noen har erfaringer jeg bør unngå eller enda bedre, områder jeg bør satse på.

 

Båten går opp igjen litt utpå dagen på søndagen. Det gir meg 3 dager/netter på jakt og max utnyttelse av to tvungne avspaseringsdager.

Link to comment
Share on other sites

Det hørtes ut som en lang og dyr tur. Hehe

 

I skåne er jo mulighetene enorme. Selv skal jeg til skåne på torsdag å jakte svin med sveiobonden.

 

Vil advare på det sterkeste mot å bestille tur igjennom vildsvinbutiken i åsjunga.

 

Ja, det blir en noe lengre tur enn å kjøre i ett strekk. Fordelen er at jeg er godt uthvilt og klar til å jakte natt/dag når jeg ankommer.

 

Med tanke på bensinbruk og bomstasjoner fra Stavanger og bort blir det ikke veldig mye dyrere, men det blir noen hundrelapper...

 

Uansett blir det spennende med første forsøk på villsvin, gleder meg!

Link to comment
Share on other sites

Ring Henry.

Han har altid levert!! Har rundt 12 åteplasser i dag spredt rundt området ljungbyhed, perstorp og søderåsens nasjonalpark. (Röstånga).

Han har en veldig flott leilighet på gården med plass til 6 pers.

Ca priser:

250 kr per dag overnatting per pers.

så tar han 400 per jaktnatt + 25 kr kilo for kjøtt. (Slaktevekt)

så det blir 750 per døgn + kjøtt. Ikke verst :-)

 

Jeg har vært nede hos han i mange år.

Link to comment
Share on other sites

Ring Halvard Dreng. Han har gode områder nede i Skåne. tror han har tilgang på 100.000 mål. Nummeret hans er: 95213059

Anbefales! Men for ordens skyld så er dette Småland, ikke Skåne.

Om 4 uker drar jeg dit for andre gang!

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...