Jump to content

Kan du svare på noen enkle spørsmål fra en nybegynner?


mbjerkenaas

Recommended Posts

Heisann!

 

Jeg har ambisjoner om å kjøpe meg en 30-06 på nyåret, og har samtidig lyst til å lade min egen ammunisjon. Mest for å ha det som hobby heller enn for lønnsomheten.

Når jeg ser på prosjektiler fra forskjellige forhandlere så ser jeg at det i listen over kaliber gjerne står ".30 (.308)". Er det slik at prosjektilene til .308 har anderledes utforming enn .30-06? Eller er prosjektiler i .30 likt for alle 7,62mm-kalibrene?

 

Jeg bestilte Norma sin ladebok fra hjemmelading.no i dag, så håper det står noe fint i den også forutenom tabeller.

 

 

Til slutt har jeg to tilleggsspørsmål:

 

Under min tråling av forumet kom jeg over noen tråder om subsonic-lading. Dette høres utrolig kult ut, om dog noe sketchy i store hylser som .30-06, så jeg sparer det til et mindre kaliber. Det kom derimot opp noen nye begreper i dette temaet som jeg ikke helt vet hva betyr:

 

- Hva er stigning?

- Hva er friluft?

 

Kan noen forklare meg hva disse to begrepene betyr?

 

-Mbjerkenaas

Link to comment
Share on other sites

306 og 30-06 bruker samme kule. .30

 

Riflestigning i løpet er hvor mange tommer kula går gjennom løpet for hver runde den tar. eks 1-10 snurr i løpet betyr at kula beveger seg 10 tommer når den har rotert en gang.

 

Friflukt er avstanden mellom kula og bommene i løpet når patronen er i kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, jeg får meg en god latter hver gang noen syns at ett kaliber er kjedelig.

 

Hvordan kjedelig da lurer jeg på? Er en redd for å kjede ihjel elgen?

 

Eller er det bare ukult å troppe opp på skytebanen med ett kaliber alle andre har?

 

 

 

30-06 er vel det absolutt mest fleksible kaliberet du kan skaffe deg. Du kan lade lette varmintkuler opp mot 1000 m/s, og du kan lage deg en "salong for voksne" (dvs sub rundt 320 m/s) med kuler som er tunge nok til å slå ihjel rev på 100 meter.

Du har ett utall av valgmuligheter når det gjelder kuler, det er få (om noen) kaliber som har flere. Og, ikke minst, det er utrolig mye ladedata å finne rundt omkring.

JEG vil nå si at det er ganske kult å ha ei børse som kan brukes til så å si alt. Dessuten kan du få ammo av kompisen når du er gått tom, og slipper å kjøre 45 mil for å lage ny!!

Jaja

 

Lurt av deg å kjøpe ladebok, i tillegg trenger du tilgang på ladedata,noe finner du her hos Lapua, og her på RobSoft, eller her hos ReloadersNest

 

Og det finnes adskillig flere steder på nett med ladedata, men med disse 3 kommer du ett stykke på vei.

 

Jeg bor ikke så langt fra Brekstad, så jeg kan godt komme innom å hjelpe deg i gang, evt du kan komme for å se hvordan jeg gjør det.

 

 

Edit_1: Om du ikke allerede har ladesett, så kanskje dette kan være noe?

 

Edit_2: Mange syns at "Ladeboken" er ett must. Og sant nok, som i de fleste ladebøker står det mye lurt her. Og du trenger ikke den nyeste for å få med deg alt det lure, denne jeg linker til her er helt grei.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det høres veldig bra ut, MacJoJo! :D Kanskje du kan hjelpe meg å utvikle sub-ammunisjon til rifla mi? ;) Jeg tenkte å kjøpe meg et LEE-sett i starten. Føler jeg ikke trenger det dyreste for å komme meg i gang, og hjemmelading.no ser jeg selger et av kit-ene til LEE :)

 

Det kom derimot opp noen nye begreper i dette temaet som jeg ikke helt vet hva betyr:

 

- Hva er stigning?

- Hva er friluft?

Kan noen forklare meg hva disse to begrepene betyr?

:mrgreen: Regner med at det der var en skriveleif.

Nei, tror ikke det, Kalstad? Det var en som lada sub-ammunisjon til .223-en sin og som sa han hadde 1mm friluft. Skal se om jeg finner igjen tråden :)

 

Jeg var på posten og henta Norma sin ladebok i dag. Ble overraska over at den kom så fort nå i jula. Så da har jeg litt å gjøre resten av kvelden ^^

 

 

EDIT:

 

Jeg tar på meg all skyld, Kalstad. Det sto friflukt, ikke friluft :P

Link to comment
Share on other sites

Det heter friflukt, friluft er noe man finner utendørs.

 

mbjerkenaas, kan det stemme at du har liten eller ingen erfaring med hjemmelading? Og liten med våpen generelt? I allefall våpen du må holde i orden selv og skaffe ammo til?

Jeg holder til i Kristiansand, om du skulle trenge hjelp til å finne ut av ladesett og innstillinger, tukle på kuler, rifler og patroner, eller skyte litt - eller mye.

- friflukt, er avstanden kula kan flytte seg fra der den sitter i patronen, til den får kontakt med bommene i løpet

- stigning, er stigningen på riflene i løpet, riflestigning. Den måles i antall tommer eller millimeter per omdreining, antall kalibere per omdreining, eller en oppgir vinkelen mot senterlinja i grader, den første er vanligst

- 30-06 og 308 bruker likense kuler, det er likevel vanligere å bruke tyngre kuler i 30-06, typisk 160-180gr, og 150-170 i 308, men det er mye smak og behag, og individuelle meninger

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar på meg all skyld, Kalstad. Det sto friflukt, ikke friluft :P

:mrgreen:

Uansett har du nå kommet inn i hjemmeladernes rekker. Som du ser av min signatur er jeg kulturelt forpliktet i den retning. Hjemmeladning er en hobby du ikke vokser ifra..

Ta gjerne komtakt på PM hvis du lurer på noe spesifikt om ladning. Flere andre på kammeret gjør det, og jeg svarer i den utstrekning jeg har tid. Og eventuell kjennskap til det aktuelle tema.

Link to comment
Share on other sites

Du har helt rett, M67, jeg har null erfaring med hjemmelading fra før. Ett sted må man begynne ;) Jeg er faktisk så fersk at jeg ikke eier mitt eget våpen enda. Jeg leverte våpensøknadene igår, og jeg har allerede gjort avtale med en som selger en rifle som jeg skal få kjøpe så snart godkjent søknad er i boks :) Hvilken skytebane bruker du? Hadde vært fint om du ville tatt meg med på skytebanen når jeg får rifla, så får jeg begynt å trene med den :) Jeg har ikke helt muligheten til å skyte når jeg er hjemme i helgene, så jeg kan like så greit ta med Rifla til Kristiansand.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...