Jump to content

Verste treffpunktforandring??


amstaff

Recommended Posts

Som tittelen antyder, så lurer jeg litt på dette med treffpunktforandring.

I dette tilfellet, ved endring av ammunisjon...

 

Altså, hva er den verste treffpuntforandring du har opplevd fra en ammo-type til en annen?

Du skyter inn med ammo A, bytter til ammo B....

Og hvilke typer ammo dreide det seg om? Og evt. hvilke(t) hold?

Link to comment
Share on other sites

På 100 meter DFS skive, med rifle i .308.

 

Nato gikk i nedre kant av svarten, Norma Nosler gikk i senter. Satte så på demperen; da gikk nato helt nede i område 2-3 og Nosleren lavt i svarten. Alle var sentrert i side, bare høydeforskjell. Fikk nå skrudd meg inn med demper og jaktammo, natoen er bare for trening alikevel :-)

Link to comment
Share on other sites

Hehe.. Det er verre enn når jeg skifter fra 6.5 til 9.3 pipe i saueren det forholdet mellom V-Max og S&B..

Nå er vel ikke SP ammunisjonen til S&B kjent for å være veldig hardt ladet og sammen med pipesvingningene så har vel det en sammenheng, men likevel..

Det er vel en kjensgjerning av kuler med lik form, vekt og hastighet har de beste forutsetningene for å gi samme treffpunkt. Desto mer forskjell, desto verre blir gjerne treffpunktsendringen.

Ingen regel uten unntak, det er sikkert de som har opplevt at to vidt forskjellige kuler har fått tilnærmet samme også, men det hører vel med til sjeldenhetene.

 

Det verste jeg har opplevd er vel i 9.3 pipa hvor jeg skjøt 220 grs PBP i 825ms og 286grs Oryx i 720ms.

Forskjell i treffpunkt var lå vel på ca 15-16 cm i høyde og kanskje litt i side uten jeg verken husker det eller at det var noe nevneverdig utover et par-tre cm, som det forøvrig gjerne gjør mellom ulike kuletyper.

 

Ellers hadde jeg en .243 Win hvor jeg skjøt mest med 100 grs Sierra PH og Nosler PT hvor jeg plutselig fant ut at jeg skulle prøve en litt hard ladning med 55 grs Nosler BT. Nøyaktig hvor langt i fra senter de Nosler kulene sto husker jeg ikke, men noe ala det du opplever med V-Max og S&B er nok ikke langt fra sannheten.

Rifla var en Remington SPS SS som var beddet i en VLS stokk og gikk meget bra med de to nevnte kuletypene.

 

Kan jo ta med minste variasjoner også for moro skyld.

Den rifla jeg har som gir minst variasjoner i treffpunkt med forskjellige kuletyper/ladninger er TRG-22en.

150 grs Nosler BT i 860m/s går 5cm høyere enn den gamle std. ladningen med 168 SMK i 820m/s.

180 grs Swift Scirocco(gamle typen) i 800m/s går 2cm lavere og to cm til høyre for 168 SMK.

Alle 165 grs kuler jeg har prøvd til nå av Nosler, Swift, Sierra og 155 grs Lapua Scenar i 830m/s går alle i 10ern på halvmeterskive når jeg er innskutt med 168 SMK.

Pipa må vel kunne kalles relativt stabil med slike resultater ;)

Ikke verre enn at jeg ikke er redd for å ta den med på litt posteringsjakt etter bukk eller bever med vilkårlig ammunisjonstype sålenge jeg er 100% innskutt med 155 Scenar som er langholdsladningen og klarer å se hvilke patroner jeg har fått med meg.

 

Ellers så er vel 10cm'ish i dia fra gruppesenter til gruppesenter normal spredning på ei std. jaktrifle med normal pipeprofil og da med ytterpunkter av kulekonstruksjoner.Stort sett pleier korte, tjukke piper å gi minst spredning/svingninger. Om rifla er beddet/ubeddet, frittliggende pipe eller støttepunkt pleier også å ha mye å si for spredningen.

Min far har en Remington ADL i 308 som ble kjøpt ny i 1980 som alltid har spredd treningsammo og jaktammo(hhv. Remintgon UMC og Norma Oryx) ca 12-15cm i høyde, og litt i side.

Den fikk jeg beddet for et par år siden og fjernet støttepunktet i trestokken.

Resultatet: Det skiller 4cm i høyde og et par sideveis fra Oryxen og opp til UMCen.

Ikke verst fra en gammel amerikaner...

 

(alle hold det er skutt samlinger på er 100m)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...